IN live

Stadig færre vegetarprodukter i norske butikker

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med vekst går salget av vegetarprodukter nå tilbake. Både Norgesgruppen og Coop melder om lavere etterspørsel.

Fra 2016 til 2021 økte omsetningen av kjøtterstattere i Norske dagligvarebutikker med 344 prosent, viser en rapport fra matforskningsinstituttet Nofima.

Siden det har salget gått ned. Nå er det tilbake til nivået i 2020, skriver Aftenposten.

Etter flere år med vekst går salget av vegetarprodukter nå tilbake. Både Norgesgruppen og Coop melder om lavere etterspørsel.

Fra 2016 til 2021 økte omsetningen av kjøtterstattere i Norske dagligvarebutikker med 344 prosent, viser en rapport fra matforskningsinstituttet Nofima.

Siden det har salget gått ned. Nå er det tilbake til nivået i 2020, skriver Aftenposten.

Norgesgruppen bekrefter nedgangen i etterspørselen etter produkter som markedsføres som veganske eller vegetariske.

– Det er i utgangspunktet en veldig liten kategori hos oss, men den er blitt enda mindre, skriver kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, i en epost til avisen.

Også Coop har redusert utvalget av kjøtterstatningsprodukter.

Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge tror forklaringen ligger i at folk er blitt mer opptatt av å unngå ultraprosessert mat. En fersk rapport fra Forbruksforskningsinstituttet Sifo viser at vegetarisk ligger helt på bunn av faktorer folk vektlegger når de handler.

– Vi ser en tydelig trend der forbrukere etterspør renere produkter med færre tilsetningsstoffer, sier kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Kristin Estil Jacobsen, til Aftenposten.

I rapporten svarer 37 prosent at økte matvarepriser de seneste to-tre årene har bidratt til store endringer i hva de spiser.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador