Kommentar

(+) Har Musk mistet det?

(+) Har Musk mistet det?
Blåøye: Elon Musk deltar på sin siste pressekonferanse med president Donald Trump i Det ovale kontor i Det hvite hus, 30. mai 2025, i Washington.
Publisert Sist oppdatert

Elon Musk har lenge balansert mellom geni og galskap. Nå har han startet et politisk parti, utfordret Trump, blitt utkonkurrert i Kina – og satt Teslas fremtid på spill. Investorene begynner å lure: Har han mistet det?

Tesla-aksjen stupte ned 6,8 prosent mandag, da investorene reagerte på Elon Musks etablering av et nytt politisk parti. Musk har dermed klart kunststykket å bli persona non grata både blant demokratene og republikanerne. Aksjekursen hentet seg inn en drøy prosent tirsdag, men mørke skyer samler seg opp over elbilprodusenten.

Musk kunne forsøkt på forsoning med Trump-administrasjonen. Men han valgte heller å fordype feiden. Tesla-aksjonærene liker ikke det de ser. Mange likte ikke hans involvering i amerikansk politikk til å begynne med. Nå dobler han innsatsen. I rollen som DOGE-general var han en teknokratisk rådgiver. Som partigrunnlegger blir han så politisk som det er mulig å bli. Musk har lite å vinne, men mye å tape. Tesla har ingenting å vinne og desto mer å tape.

Elon Musk har lenge balansert mellom geni og galskap. Nå har han startet et politisk parti, utfordret Trump, blitt utkonkurrert i Kina – og satt Teslas fremtid på spill. Investorene begynner å lure: Har han mistet det?

Tesla-aksjen stupte ned 6,8 prosent mandag, da investorene reagerte på Elon Musks etablering av et nytt politisk parti. Musk har dermed klart kunststykket å bli persona non grata både blant demokratene og republikanerne. Aksjekursen hentet seg inn en drøy prosent tirsdag, men mørke skyer samler seg opp over elbilprodusenten.

Musk kunne forsøkt på forsoning med Trump-administrasjonen. Men han valgte heller å fordype feiden. Tesla-aksjonærene liker ikke det de ser. Mange likte ikke hans involvering i amerikansk politikk til å begynne med. Nå dobler han innsatsen. I rollen som DOGE-general var han en teknokratisk rådgiver. Som partigrunnlegger blir han så politisk som det er mulig å bli. Musk har lite å vinne, men mye å tape. Tesla har ingenting å vinne og desto mer å tape.

Musks politiske togkrasj

– Det er trist å se Elon Musk gå fullstendig av hengslene. Han har blitt et totalt togkrasj de siste ukene, og vil nå starte et tredje politisk parti – noe som aldri har fungert i USA, sa Donald Trump i en lang og usedvanlig ektefølt post på Truth Social.

Trump har nok helt rett. Elons politiske prosjekt er dødfødt. Han hadde en utmerket mulighet til å påvirke amerikansk politikk ved Trumps side. Men den muligheten vil han ikke få igjen. Så lenge USA forblir et demokrati, handler politikk om “the art of the possible”, som Ben Franklin sa. Det inkluderer kompromisser og hestehandel. Det spillet er Musk veldig dårlig i. Han vil bestemme alt selv.

Styret følger situasjonen nøye

I et intervju på CNN søndag uttalte USAs finansminister Scott Bessent at styrene i Musks selskaper neppe vil være begeistret for planene hans om å starte et politisk parti.

– Jeg ser for meg at styrene ikke likte gårsdagens kunngjøring, og at de vil oppfordre ham til å fokusere på forretningsvirksomheten – ikke politikken, sa finansministeren.

Bessent treffer nok en nerve. Musk har supermajoritet over stemmene i Tesla, hvilket gjør at styret alltid vil være underordnet Musk. Likevel har styret en forpliktelse til å ivareta de øvrige aksjonærenes interesser. I mai rapporterte The Wall Street Journal at Tesla-styret allerede hadde begynt å søke etter en etterfølger til Musk. Det ble dementeret som fake news av Musk, men WSJ stod på sitt. Nå rapporterer den samme avisen at Teslas svekkede konkurranseevne mot kinesiske konkurrenter og hans brudd med Trump gjør at kinesiske myndigheter ikke lenger anser Musk som en verdifull geopolitisk spiller.

Elons demonmodus

Flere analytikere og investorer kaller nå for at Tesla-styret må ta affære. Det blir nok ingen enkel jobb. Det er ingen i Tesla-styret som har pondus til å stå opp mot Musk, hans bror inkludert. Musk har kanskje fått noen riper i lakken, men han er fortsatt verdens rikeste og en av verdens mektigste menn. Det blir ikke lettere når Musk etter alt å dømme har gått inn i det hans biograf Walter Isaacsson kaller Elons “demon mode”, når Musk blir svartsynt, hevngjerrig og lite konstruktiv.

Subsidiekutt og inntektsfall

Som Trump nå vedkjenner (i motsetning til da feiden brøt ut for en drøy måned siden) var Musk hele veien i favør av å skrote skattekreditten på $7 500 for kjøp av elektriske biler. Musk later til å være av den oppfatning at Tesla er bedre posisjonert til å klare seg uten denne subsidien enn konkurrentene er – et syn som har støtte blant analytikerstanden.

Men det som er mer tvilsomt er om Musk er like glad for at Tesla mister inntektene fra regulatoriske kreditter. Dette inkluderer såkalte CAFE-kreditter, (Corporate Average Fuel Economy), som Tesla selger til andre bilprodusenter som ikke imøtekommer regulatoriske emisjonskrav. I 2024 utgjorde disse inntektene $2,76 milliarder for Tesla. Til sammenligning var Teslas frie kontantstrøm i 2024 på $3,58 milliarder. Med Trumps nye budsjettpakke – som Musk har hudflettet for statlig sløseri – mister Tesla disse inntektene.

Hva er Tesla egentlig verdt?

Meglerhuset William Blair har følgelig nedgradert Tesla-aksjen. Blant meglerhusene er det et uvanlig bredt spekter av kursmål for Tesla. Gjennomsnittet ligger på $294, ikke langt fra dagens nivå. Men intervallet spenner seg fra så lavt som $50 til så høyt som $500, ifølge CNBC.

Selve bilvirksomheten verdsetter ikke analytikerne til stort mer enn $50. Så hvor mye Tesla er verdt belager i stor grad av fremtidsforventningene til alt fra selvkjørende robotaxi og AI, til Optimus-roboter og batteripakker, for husholdninger til industriell skala.

Hvor verdifulle disse initiativene blir i fremtiden, avhenger videre av hvor mye av sin tid Musk vil vie til Tesla, og ikke minst hvilken Musk som vil møte opp på jobb – den geniale og utopiske, eller den svartsynte og hevngjerrige? Eller den komiske, som lanserer en tegneserieaktig Cybertruck, istedenfor å fornye Teslas utdaterte modellpark.

20 prosent ned – og med god grunn

Selv kjøpte jeg noen Tesla-aksjer på det som viste seg å være Pål Ringholm/Tim Walz-bunnen rundt $225 i mars. Siden den gang har aksjen fått en fin rekyl – jeg solgte meg nesten helt ut underveis. Men den har nå korrigert ned nærmere 20 prosent fra den lokale toppen rundt $363 i slutten av mai. Og det er berettiget. For forutsetningene har virkelig endret seg den siste måneden.

Da jeg kjøpte aksjen i mars var Musk forhatt av demokratene, men fortsatt BFF med Trump. Nå er han en politisk paria på alle sider, utkonkurrert i Kina, og spørsmålene tårner seg opp om han fortsatt er rett mann til å lede Tesla inn i den utopiske fremtiden han har lovet investorene. Eller om Musk har mistet det?

Bjeffet frem av Labrador