Nyheter

Tidenes beste kvartal for Norwegian

Tidenes beste kvartal for Norwegian
Konserndirektør i Norwegian, Geir Karlsen presenterte resultat for 3. kvartal under en pressekonferanse på House of Oslo konferansesenter i Via Vika.
Publisert Sist oppdatert

Norwegian-konsernet, som inkluderer Widerøe, leverer sitt beste kvartal noensinne. Resultatet før skatt endte på 2,9 milliarder kroner, opp 44 prosent fra i fjor. På forhånd var det ventet et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner, ifølge estimater innhentet av selskapet selv.

Norwegian-konsernet kan vise til et driftsresultat (EBIT) på 3,07 milliarder kroner. Opp fra 2,13 milliarder samme kvartal i fjor. Driftsmarginen økte fra 18,4 til 25,1 prosent, og selskapet omtaler resultatforbedringen som signifikant».

— Vi leverer rekordtall i et kvartal som viser styrken i strategien vår, med solid etterspørsel, effektiv drift og et mer balansert kostnadsbilde, opplyser Norwegian i sin presentasjon.

Norwegian-konsernet, som inkluderer Widerøe, leverer sitt beste kvartal noensinne. Resultatet før skatt endte på 2,9 milliarder kroner, opp 44 prosent fra i fjor. På forhånd var det ventet et driftsresultat på 2,8 milliarder kroner, ifølge estimater innhentet av selskapet selv.

Norwegian-konsernet kan vise til et driftsresultat (EBIT) på 3,07 milliarder kroner. Opp fra 2,13 milliarder samme kvartal i fjor. Driftsmarginen økte fra 18,4 til 25,1 prosent, og selskapet omtaler resultatforbedringen som signifikant».

— Vi leverer rekordtall i et kvartal som viser styrken i strategien vår, med solid etterspørsel, effektiv drift og et mer balansert kostnadsbilde, opplyser Norwegian i sin presentasjon.

En viktig driver bak løftet er reduserte enhetskostnader, der kostnad per sete-kilometer (ekskludert drivstoff) falt med 6 prosent sammenlignet med i fjor. Det bidrar til å nøytralisere effekten av økte flyplassavgifter og vedlikeholdskostnader.

Sterk Widerøe-effekt

Regionalflyselskapet Widerøe leverte sitt beste kvartal noensinne, med EBIT på 274 millioner kroner, opp 82 millioner fra samme periode i fjor. Antall passasjerer steg 9 prosent, og selskapet satte passasjerrekord i september.

Widerøe er nå fullt integrert i Norwegian Reward, og synergiene begynner å gi effekt. Det innebærer felles fordelsprogram, samordnede støttefunksjoner og økt interline-trafikk som ifølge rapporten har økt med nær 30 prosent hittil i år.

Første utbytte og betalt ned koronagjeld

Norwegian delte i august ut sitt første utbytte på 0,90 kroner per aksje, tilsvarende en utbetaling til rundt 75.000 aksjonærer. Samtidig er selskapet ferdig med å betale ned sine siste koronarelaterte obligasjonslån. Dermed er de fri for restriksjoner på utbytte og tilbakekjøp.

Likviditeten ved utgangen av kvartalet var 10,5 milliarder kroner, etter utbytte og gjeldsnedbetaling. Egenkapitalandelen steg til 18,3 prosent, opp fra 13,4 i forrige kvartal.

Storsatsing på Boeing med 80 nye fly på vei

Selskapet har nå 80 Boeing 737 MAX 8 i bestilling, etter å ha utløst opsjoner på ytterligere 30 fly i tredje kvartal. Fem nye fly ble levert i perioden, og flere er ventet før årsslutt.

De nye flyene skal gi lavere utslipp og reduserte driftskostnader, samtidig som leveransene er justert for å matche fremtidige leieavtaler og markedsvekst.

Norwegian har også kjøpt ut tre tidligere leasede fly, noe som ga en gevinst på 269 millioner kroner og varige kostnadsbesparelser.

Prisbelønt i Danmark

I oktober vant Norwegian den danske regjeringens bærekraftige drivstoff-konkurranse (SAF tender) for ruten Aalborg–København. Ruten skal alene redusere CO₂-utslipp med anslagsvis 6.700 tonn årlig.

Selskapet ble også kåret til Best European Airline» under Danish Travel Awards. Og lanserte samtidig ti nye ruter fra Billund, med mål om å styrke turismen til Danmark og Legoland

Program X: Skal løfte resultatet ytterligere

Gjennom effektiviseringsprogrammet Program X» sikter Norwegian på å løfte det årlige resultatet med over én milliard kroner innen utgangen av 2026.

Tiltakene spenner fra flåteoptimalisering og drivstoffbesparelser til automatisering og kommersielt samarbeid med Widerøe.

Så langt i år er om lag 40 prosent av tiltakene gjennomført, og selskapet melder om god fremdrift mot målet om varig lønnsomhet».

Utsikter

For resten av 2025 forventer Norwegian 3 prosent kapasitetsvekst. Mens vinterprogrammet reduseres med rundt 5 prosent for å optimalisere lønnsomheten i lavsesongen. Enhetskostnadene ventes å være uendret fra 2024 ved dagens valutakursnivå.

Bjeffet frem av Labrador