Nyheter

Tesla i motbakke: Salget stuper i Europa mens kinesiske BYD overtar

Tesla i motbakke: Salget stuper i Europa mens kinesiske BYD overtar
Tesla: Nedgang i salg, varsler tøffe kvartaler, satser på ny og rimeligere modell i andre halvår 2025.
Publisert Sist oppdatert

For sjuende måned på rad faller Tesla-salget i Europa. I juli sank registreringene med 40 prosent, mens kinesiske BYD økte salget med 225 prosent. I Norge holder Tesla stand, men internasjonalt er bildet langt mørkere.

Tesla har slitt globalt den siste tiden. Bilsalget falt i andre kvartal. Elon Musk har advart om at selskapet kan få noen tøffe kvartaler» fremover. Analytikere peker på at modellporteføljen begynner å dra på årene og at konkurrentene har lansert mer attraktive nyheter.

— Tesla forsøker å overbevise investorer om at de egentlig ikke er en bilprodusent, men en teknologiselskap innen AI, robotikk og autonomi. Samtidig selges bilene deres tregere fordi modellene er gamle, uttalte Thomas Besson i Kepler Cheuvreux til CNBC.

For sjuende måned på rad faller Tesla-salget i Europa. I juli sank registreringene med 40 prosent, mens kinesiske BYD økte salget med 225 prosent. I Norge holder Tesla stand, men internasjonalt er bildet langt mørkere.

Tesla har slitt globalt den siste tiden. Bilsalget falt i andre kvartal. Elon Musk har advart om at selskapet kan få noen tøffe kvartaler» fremover. Analytikere peker på at modellporteføljen begynner å dra på årene og at konkurrentene har lansert mer attraktive nyheter.

— Tesla forsøker å overbevise investorer om at de egentlig ikke er en bilprodusent, men en teknologiselskap innen AI, robotikk og autonomi. Samtidig selges bilene deres tregere fordi modellene er gamle, uttalte Thomas Besson i Kepler Cheuvreux til CNBC.

Det ble registrert 8.837 nye Teslaer i Europa i juli. En nedgang på hele 40 prosent fra samme måned i fjor. Dermed er nedgangen et faktum for syvende måned på rad.

Samtidig noterte kinesiske BYD seg for 13.503 registreringer, en vekst på 225 prosent sammenlignet med juli i fjor. BYD har på få år etablert showrooms over hele Europa og lansert nye modeller til aggressive priser.

Kinesiske bilmerker har nå over fem prosent markedsandel i Europa. En rekordandel som kan øke ytterligere dersom veksten fortsetter i samme tempo.

Norsk kontrast

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Tesla Model Y tronet øverst på salgstoppen i Norge i juli. Men i nabolandene Sverige, Danmark og Finland var ikke Tesla å finne på listen over de ti mest solgte bilene.

Europa i press

Volkswagen, BMW og Renault rapporterte vekst i juli, men må se seg overkjørt på veksttakt av de kinesiske merkene. EU har svart med økte tollsatser, men bransjeorganisasjonen ACEA etterlyser bedre rammevilkår for å sikre konkurransekraft på hjemmebane.

— Vi må få en politikk som legger til rette for europeisk konkurransekraft, i stedet for å kvele innovasjon, sa ACEA-direktør Sigrid de Vries til CNBC.

Bjeffet frem av Labrador