Nyheter

Soiltech peker på milliardmål

Soiltech peker på milliardmål
Soiltech ser et kjernemarked på over 600 installasjoner globalt, med Midtøsten som viktigste vekstområde.
Publisert Sist oppdatert

På Pareto-konferansen la Soiltech frem et mål om én milliard kroner i inntekter innen 2030. Konsernsjef Jan Erik Tveteraas peker på teknologi, kontraktsmodell og internasjonal vekst som nøkkelfaktorer.

Basert på den historiske utviklingen vi har hatt, setter vi et mål om å nå én milliard kroner i inntekter innen 2030. Det tilsvarer rundt 20 prosent årlig vekst. Dette er vår ambisjon, sier konsernsjefen.

Han legger til at selskapet har vist lønnsomhet over tid.

På Pareto-konferansen la Soiltech frem et mål om én milliard kroner i inntekter innen 2030. Konsernsjef Jan Erik Tveteraas peker på teknologi, kontraktsmodell og internasjonal vekst som nøkkelfaktorer.

Basert på den historiske utviklingen vi har hatt, setter vi et mål om å nå én milliard kroner i inntekter innen 2030. Det tilsvarer rundt 20 prosent årlig vekst. Dette er vår ambisjon, sier konsernsjefen.

Han legger til at selskapet har vist lønnsomhet over tid.

Vi har hatt 32 prosent årlig vekst i inntektene og 41 prosent i EBITDA siden 2019. Vi har en EBITDA på 84 millioner kroner siste tolvmånedersperiode. Og vi har vært lønnsomme hvert eneste år, understreker han.

Norge og Midtøsten

Soiltech anslår at det norske markedet for offshore avfallshåndtering er verdt 2,5–3 milliarder kroner.

På norsk sokkel er Soiltech på 13 av 22 mobile rigger med væskebehandling, men bare på to når det gjelder håndtering av fast avfall (bokekaks). Det gir rundt 300 millioner kroner i inntekter i Norge på årsbasis.

Internasjonalt peker Soiltech på et kjernemarked på over 600 mobile rigger og faste installasjoner globalt, som representerer et uutnyttet potensial.

Internasjonalt er det store vekstmuligheter. Vi ser hele offshoremarkedet, både faste installasjoner og mobile rigger, som et potensielt marked for oss. Utenfor Norge er Midtøsten vårt hovedfokus. Men vi ser også på andre utvalgte markeder globalt, opplyser han.

— Vi har vært lenge i Midtøsten med Adnoc (Abu Dhabi National Oil Company), og vi ser store muligheter for å vokse videre i regionen.

Teknologien som fortrinn

— Vårt hovedmål er å lage skreddersydde løsninger for hver rigg. Hver rigg er forskjellig. Vi ser et stort behov for å strømlinjeforme operasjonene gjennom styring, reduksjon og gjenvinning av avfallet.

Han viser til borevæsken brine» som et eksempel.

— Vi tar forurenset brine og gjenvinner den slik at den kan brukes igjen. Dette er det faktisk ingen andre i verden som gjør så effektivt som oss.

Digitalisering er en annen nøkkel. Soiltechs digitale system Smart Transfer™» er allerede i bruk på Transocean Spitsbergen for Equinor.

Forretningsmodell og kontrakter

— Vi bygger vårt eget utstyr, vi eier det, vi leier det ut og vi drifter det. Vi selger aldri noe. Alt er basert på lange, gjentakende kontrakter, forteller topplederen.

Soiltech har i dag 21 kontrakter innen væskebehandling og syv innen fast avfallshåndtering. Fordelt på semier, jack-ups, plattformer og en FPSO.

Tunge kunder

— Vår hovedkunde er Equinor. I tillegg er vi på fem av Odfjell Drillings åtte rigger, og vi har kontrakter med Transocean og Noble i Norge og globalt. Disse er alle ledende riggselskaper, deler Tveteraas.

Soiltechs kundeliste inkluderer også Aker BP, Shell, TotalEnergies og ConocoPhillips.

Bjeffet frem av Labrador