Nyheter

Shipping 2025: Undervurderte aksjer og doblingspotensial

Shipping 2025: Undervurderte aksjer og doblingspotensial
Shippinginvestor Anders Sjaastad mener LPG, rigg og produkttank kan bli høstens vinnersegmenter. Og ser flere aksjer med doblingspotensial i 2025.
Publisert Sist oppdatert

Høsten 2025 for shipping kan bli en av de mest interessante på lenge, mener shippinginvestor Anders Sjåstad. Han peker spesielt på tre segmenter han tror kan gi høy avkastning de neste månedene: LPG, rigg og produkttank. Flere av aksjene han følger tett er etter hans mening kraftig feilpriset. Og enkelte kan doble seg.

— LPG er den sektoren som er mest spennende akkurat nå, åpner Sjåstad.

Shippinginvestoren forteller at dagens marked er preget av stor andel skip i drydocking (vedlikehold og inspeksjon hvor skip tas ut av drift) og svært få nye ordrer på LPG-skip. Når mange fartøy er ute samtidig, faller tilbudet i markedet og ratene stiger.

Høsten 2025 for shipping kan bli en av de mest interessante på lenge, mener shippinginvestor Anders Sjåstad. Han peker spesielt på tre segmenter han tror kan gi høy avkastning de neste månedene: LPG, rigg og produkttank. Flere av aksjene han følger tett er etter hans mening kraftig feilpriset. Og enkelte kan doble seg.

— LPG er den sektoren som er mest spennende akkurat nå, åpner Sjåstad.

Shippinginvestoren forteller at dagens marked er preget av stor andel skip i drydocking (vedlikehold og inspeksjon hvor skip tas ut av drift) og svært få nye ordrer på LPG-skip. Når mange fartøy er ute samtidig, faller tilbudet i markedet og ratene stiger.

I tillegg er etterspørselen trigget av nye LPG-terminaler globalt.

— USA har vist i tarifforhandlingene at de ønsker å selge sin overskuddsproduksjon av etan og LPG uansett. Kina og India blir skubbet til å kjøpe mer amerikanske produkter. Da er LPG perfekt, forklarer han.

Geopolitikken gir ytterligere støtte. Strengere sanksjoner mot Iran reduserer tilgangen på LPG fra landet og tvinger last over på den kommersielle flåten tidvis også over lengre ruter.

Han peker videre på at trafikkbegrensninger i Panamakanalen gjør at flere må seile den lange veien rundt for å nå India og Kina.

— Dette skaper ytterligere press på tilbudssiden. Vi ser allerede høyere rater nå enn på over et år. Og vi er fremdeles ikke inne i høysesongen for overskudds-LPG til Asia.

Situasjonen er særlig lukrativ for BWLPG.

— Vi ser rater over 82.000 dollar dagen. BWLPG har en kontant break-even på 25.000. De har en stor og moderne flåte og lav gjeld. Lite tørr docking har de også så de står klare til å levere inn i et stramt marked. De tjener noe så inn i helsikes med penger nå, påpeker han.

Sjåstad har selv lastet tungt opp i aksjen. Pareto Securities anslår at BWLPG kan tjene 20 kroner per aksje de neste tre kvartalene, mens kursen fremdeles ligger rundt 150 kroner.

— Det er fortsatt veldig billig. Og i motsetning til tank, som er nå er mer drevet av svak tilbudsside, er LPG sektoren for tiden mer etterspørselsdrevet med flere nye eksportterminaler kommende, økt amerikansk overskuddsproduksjon og stigende importbehov i Kina og India.

Rigg: Klar doblingskandidat

Et annet segment Sjåstad har sterk tro på, er rigg. Særlig Northern Ocean LTD.

— Vi ser en riggsektor for de mer tekniske 6. og 7. generasjon ultradypvannsrigger som har begynt å gå etter å ha vært utbomba lenge. Northern Ocean er priset langt under dens riggverdier.

Han mener selskapet er kraftig undervurdert.

— Ja, de har hatt problemer og vært hardt giret. Men nå ser vi at riggen Mira bør ha hatt god utnyttelsesgrad allerede i Q2, og veldig god i Q3. Bolstad har i hvert fall sterk utnyttelse i Q3. Analytikerestimatene synes ikke å reflektere dette helt.

Sjåstad tror konsensus vil bli kraftig slått når selskapet rapporterer i neste uke.

— Det kan selvsagt være noe jeg ikke ser her som analytikerne catcher. Men jeg er av den som tror at selskapet heller har mer underdekning. Og at den siste Mira-kontrakten og kostandsbedringene ikke er fullt ut reflektert i estimatene der ute.

Han tilføyer:

— Det virkelig spennende blir om de i løpet av Q3/Q4 får Mira på en lang kontrakt. Da låser de inn caset. Da kan dette bli en utbyttemaskin og en doblingskandidat. Kanskje mer hvis de blir kjøpt opp. Selskapet er priset i dag til en markedsverdi på 200 MUSD. Legger du til grunn at de riggene har en verdi på minst 500 MUSD hver, og trekker fra netto rentebærende gjeld på litt over 550 MUSD, så sier det litt om mulig oppside i caset.

Begge riggene har solide oppdrag. Med Mira for BW Energy og Rhyno, og Bolstad på lang kontrakt med Equinor.

— Får de Mira på lang kontrakt og refinansierer hele selskapet, blir dette veldig bra, forteller han.

Produkttank: Markedet bommer – Torm peker seg ut

I tank-markedet er Sjåstad tydelig på at produkttank er mest interessant. Torm er hovedcaset.

— Markedet er livredd ordreboka og at verden skal kollapse. Eller at russisk olje igjen skal gjøre sitt inntog i Europa. De har blitt straffet med høy short-andel. Men med lave dieselvarelagre og Rødehavet fortsatt stengt, tror jeg Torm kommer til å levere betydelig bedre enn de blir priset.

Han mener selskapet kan slå analytikernes estimater.

Torm leverer bare veldig, veldig gode rater i forhold til sine konkurrenter, påpeker han.

Hafnia får en mer nøktern vurdering.

— Hafnia kommer til å levere OK, men ikke som Torm. De har for mye drydocking i Q2 og Q3, og det kan skuffe litt. Selv om kjemikalietanksegmentet er spennende og LR1 båtene i det siste har vist bedre rater enn den senere tiden.

Okeanis Eco Tankers og Frontline trekkes frem som langsiktige kjøp, med en advarsel.

— Q3-resultatene blir nok svakere enn konsensus, særlig for Okeanis. Men fra Q4 og utover tror jeg både produkttank og stortank vil gjøre det veldig bra.

Utenfor shipping: Forsvar og gruver – også doblingspotensial

Sjåstad trekker også frem noen aksjefavoritter utenfor shipping.

— Reinmetall er en forsvarsaksje hvor det lange bildet ser helt fantastisk ut, til tross for en liten skuffelse på Q2-tall. CEO kjøper aksjer etter tall og det vises til en H2 som skal bli enda bedre der tyske myndigheter legger fram nye innkjøpsbudsjetter i september.

I tillegg er han tungt investert i råvarer, spesielt tungsten.

— Jeg har begynt å investere mye i Almonty (ticker AII i Toronto og ALM på nasdaq) (kanadisk selskap) som driver SangDong-gruven i Sør-Korea. Denne vil bli verdens største ikke-kinesiske produsent av tungsten.

De er også listet på Nasdaq. Og shippinginvestoren tilføyer at behovet for tungsten øker enormt med dagens forsvars- og råvarefokus.

— Jeg mener dette er en klar doblingskandidat de neste årene, avslutter han.

Bjeffet frem av Labrador