Nyheter
Hexagon Composites om emisjonen
Hexagons Composites’ emisjon har skapt spørsmål blant flere investorer. Ledelsen begrunner emisjonen med behovet for å sikre en robust balanse i møte med krevende markedsforhold. Samtidig posisjonerer selskapet seg for utrullingen av naturgassmotoren X15N i Nord-Amerika.
Den 16. september annonserte Hexagon Composites en vellykket privat plassering av 42 millioner nye aksjer til kurs 14 kroner. Transaksjonen tilførte et bruttoproveny på om lag 590 millioner kroner.
To dager senere ble kapitalutvidelsen registrert i Foretaksregisteret, og de nye aksjene ble gjort omsettelige. Etter registreringen er selskapets aksjekapital 25,2 millioner kroner fordelt på 252 millioner aksjer.
Ledelsen skriver til Investornytt at emisjonen ble gjennomført for å:
- styrke balansen i møte med krevende markedsforhold,
- akselerere adopsjonen av naturgass-truckteknologien X15N,
- og støtte generelle selskapsformål.
— Emisjonen sikrer at Hexagon forblir godt kapitalisert, samtidig som vi bevarer finansiell fleksibilitet. Det gjør oss i stand til å møte midlertidige bransjeutfordringer uten å svekke evnen til å skalere når markedene snur, skriver selskapet.
Hexagon peker på at selskapet har nytte av langvarige bankrelasjoner og fleksible avtaler.
— Covenant-unntak sikret frem til andre kvartal 2026 bekrefter den fleksibiliteten, opplyser selskapet.
Og tilføyer:
— Vi er svært trygge på vår evne til å navigere disse midlertidige bransjeutfordringene. Uten å sette evnen til å skalere i fare, når de sykliske markedene tar seg opp. Med denne kapitalen, vår finansielle fleksibilitet og våre robuste forretningssegmenter, kombinert med sykliske segmenter klare for vekst, er vi svært trygge på vår langsiktige lønnsomme vekst.
X15N: Motoren som skal åpne markedet
Hexagon trekker frem X15N, Cummins’ nye 15-liters naturgassmotor, som den sentrale vekstdriveren fremover. Motoren åpner opp langtransportsegmentet i Nord-Amerika, som utgjør rundt to tredjedeler av lastebilmarkedet.
— Vi ser naturgass som det eneste skalerbare alternativet for langtransport med høy nyttelast, som representerer to tredjedeler av det nordamerikanske lastebilmarkedet, skriver selskapet.
Sammenlignet med andre alternative drivstoff gir naturgass flere fordeler.
— Viktigst av alt gir naturgass en økonomisk payback til flåtene sammenlignet med alle andre drivstoff. I motsetning til andre alternativer er infrastruktur og kjøretøyteknologi for naturgass allerede tilgjengelig og bevist. Flåter, inkludert kunder av oss som UPS, har tatt i bruk naturgass i økende skala det siste tiåret. Det er prøvd og testet. Det samme gjelder denne nye motoren, som etter å ha vært vellykket i Asia i flere år, nå åpner langtransportsektoren i Nord-Amerika, fortsetter ledelsen.
Hexagon Composites fremhever at som med all adopsjon er selskapet opptatt av å gjøre overgangen enklere for kundene.
— Som et eksempel vil vårt nylig annonserte strategiske samarbeid med Pioneer Clean Fuel Solutions (Pioneer), sammen med Cummins og Clean Energy, gjøre det mulig for oss å selge våre drivstoffsystemer inn i Pioneers leasing-lastebiler, mens Pioneers leasingmodell reduserer barrierene for adopsjon for flåtene.
Til tross for nedgang i fraktmarkedet peker Hexagon på at adopsjonen likevel skyter fart.
— Større flåter har validert X15N-motoren og gått utover pilotstadiet til betydelige ordre. Tilbakemeldinger fra flåter og det å se disse ordrene materialisere gjør oss svært trygge på at når markedene stabiliseres, vil volumene komme.
Marginpotensial
Selskapet understreker i maildialogen at marginene allerede er attraktive. I siste del av 2024 leverte Hexagon en EBITDA-margin på 15 prosent på drivstoffsystemer. Til tross for at markedsandelen bare var én prosent.
— Margin-effektene av økt adopsjon og skala vil bare være mer positive, skriver ledelsen.
Midlertidig pause i guiding
Hexagon Composites viser til den siste tids makroøkonomiske og regulatoriske usikkerhet.
— Vi har midlertidig satt vår finansielle guiding på pause. Denne beslutningen reflekterer den reduserte visibiliteten på tvers av bransjen. Vi vil gjeninnføre guidingen så snart forholdene tillater det.
Flakk under flaggepliktsgrensen
I en separat melding 18. september ble det kjent at emisjonen har ført til utvanning av de største aksjonærene. Styreleder Knut Flakk og hans nærstående har ikke solgt aksjer, men eierandelen deres har falt under flaggepliktsgrensen på 10 prosent.
Etter emisjonen sitter Flakk og relaterte parter fortsatt med 22,6 millioner aksjer. Men det utgjør nå 8,95 prosent av selskapet.