NTB-arkiv

Vegvesenet vil ha farta ned i tettbygde strøk

Publisert Sist oppdatert

Høy fart fører til at for mange dør i trafikken, ifølge Statens vegvesen, som vil skru ned fartsgrensa i flere tettbygde strøk fra 50 til 30 kilometer i timen.

– Vi endrer nå hvordan vi skal tenke og sette fartsgrenser, med mye større fokus på at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i tettbebygde strøk, og ikke 50 slik det er i dag, sier seksjonsleder for trafikksikkerhet i Vegvesenet, Guro Ranes, til P4 Nyhetene.

Tall som radiokanalen har fått fra Statens vegvesen, viser at 725 personer ble skadet i en 50-sone i fjor.

Høy fart fører til at for mange dør i trafikken, ifølge Statens vegvesen, som vil skru ned fartsgrensa i flere tettbygde strøk fra 50 til 30 kilometer i timen.

– Vi endrer nå hvordan vi skal tenke og sette fartsgrenser, med mye større fokus på at 30 kilometer i timen skal være utgangspunktet i tettbebygde strøk, og ikke 50 slik det er i dag, sier seksjonsleder for trafikksikkerhet i Vegvesenet, Guro Ranes, til P4 Nyhetene.

Tall som radiokanalen har fått fra Statens vegvesen, viser at 725 personer ble skadet i en 50-sone i fjor.

I dag er den generelle fartsgrensen 50 km/t i byer og tettsteder, og det er 30-sone i boligområder og gatekryss med mange gående og syklende, ifølge P4.

Vegvesenet tror det å senke fartsgrensen kan bidra til å få ned antall ulykker.

– Det er ikke sikkert det er alle steder man bør ha 30. Men vi vil begynne på 30 km/t og så må kommuner og fylkeskommuner argumentere for hvorfor de eventuelt vil ha 50 km/t, sier Ranes.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador