IN live

Utenlandske turister må snart betale bompenger i Norge

Publisert Sist oppdatert

Etter mange års venting kan det endelig komme en løsning på problemet med utenlandske kjøretøy som passerer norske bomstasjoner uten å betale.

Liechtenstein har nå godkjent et EU-direktiv som åpner for tilgang til kjøretøysopplysninger på tvers av landegrenser. Dette fjerner et smutthull som lenge har gjort det vanskelig å kreve inn bompenger fra utenlandske bilister, skriver Stavanger Aftenblad.

– Dette er en svært etterlengtet nyhet. Direktivet vil gi oss mulighet til å kreve inn bompenger fra utenlandske turister i Ryfast og andre bomstasjoner, sier stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H) til avisen.

Etter mange års venting kan det endelig komme en løsning på problemet med utenlandske kjøretøy som passerer norske bomstasjoner uten å betale.

Liechtenstein har nå godkjent et EU-direktiv som åpner for tilgang til kjøretøysopplysninger på tvers av landegrenser. Dette fjerner et smutthull som lenge har gjort det vanskelig å kreve inn bompenger fra utenlandske bilister, skriver Stavanger Aftenblad.

– Dette er en svært etterlengtet nyhet. Direktivet vil gi oss mulighet til å kreve inn bompenger fra utenlandske turister i Ryfast og andre bomstasjoner, sier stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H) til avisen.

Norge har for lengst innført regelverket, men et konstitusjonelt forbehold fra Liechtenstein har forsinket prosessen i flere år.

Bare i Ryfast, landets dyreste bom der det snart koster over 200 kroner å passere gjennom de to tunnelene, ble det registrert 542.959 passeringer av utenlandske kjøretøy uten Autopass-avtale fra mai 2021 til desember 2024. Det utgjorde 2,2 prosent av alle passeringer i prosjektet og millioner i tap for bompengeselskapet.

– I altfor lang tid har mange hundre tusen utenlandske kjøretøy passert gratis. Vi snakker om flere titalls millioner kroner i tapte inntekter bare i Ryfast, som heller burde gått til å holde prisen lavere for alle, sier Stokkebø.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador