Analyse

(+) Jefferies ute med oppdatering på oljetank

Axactor varsler markedet – leverer varene
Er toppen snart nådd for Frontline og John Fredriksen? Var Investornytts bildetekst i mai på 300 kroner. Nå er aksjekursen halvert.
Publisert Sist oppdatert

Jefferies er ute med en rapport på stortank og her fremkommer det mye spennende informasjon om slutninger og markedsforhold. VLCC (Very Large Crude Carrier) rater har nådd $50,000 per dag for drivstoffeffektive skip etter flere aktive dager i spotmarkedet. Ifølge en fersk rapport fra Jefferies har befraktere økt sin aktivitet, spesielt i Midtøsten og US Gulf-regionen.

Midtøsten-markedet har sett økt aktivitet på grunn av en bølge av mars-laster denne uken. Samtidig har US Gulf opplevd en økning i befraktninger grunnet en utvidet arbitrasje for eksport til Asia. En viktig faktor bak dette er Saudi Aramcos beslutning om å øke salgsprisene for mars-leveranser til Asia med over $2 per fat sammenlignet med forrige måned. Dette har gjort eksport fra US Gulf mer konkurransedyktig, med en prisdifferanse på omtrent $4 per fat, noe som har ført til flere bestillinger i Atlanterhavsbassenget og en økning i VLCC-spotrater på rundt $10,000 per dag den siste uken.

Historisk har slike arbitrasjevinduer vært en vanlig dynamikk i spotmarkedet, men den siste utviklingen antyder at VLCC-ratene kan ha etablert et høyere handelsområde enn i andre halvår av 2024. I denne perioden lå de gjennomsnittlige ratene på $36,000 per dag, med et spenn fra $21,000 til $49,000 per dag. Hittil i 2025 har snittet vært $43,000 per dag, med en lav på $23,000 og en topp på $63,000 per dag.

Jefferies er ute med en rapport på stortank og her fremkommer det mye spennende informasjon om slutninger og markedsforhold. VLCC (Very Large Crude Carrier) rater har nådd $50,000 per dag for drivstoffeffektive skip etter flere aktive dager i spotmarkedet. Ifølge en fersk rapport fra Jefferies har befraktere økt sin aktivitet, spesielt i Midtøsten og US Gulf-regionen.

Midtøsten-markedet har sett økt aktivitet på grunn av en bølge av mars-laster denne uken. Samtidig har US Gulf opplevd en økning i befraktninger grunnet en utvidet arbitrasje for eksport til Asia. En viktig faktor bak dette er Saudi Aramcos beslutning om å øke salgsprisene for mars-leveranser til Asia med over $2 per fat sammenlignet med forrige måned. Dette har gjort eksport fra US Gulf mer konkurransedyktig, med en prisdifferanse på omtrent $4 per fat, noe som har ført til flere bestillinger i Atlanterhavsbassenget og en økning i VLCC-spotrater på rundt $10,000 per dag den siste uken.

Historisk har slike arbitrasjevinduer vært en vanlig dynamikk i spotmarkedet, men den siste utviklingen antyder at VLCC-ratene kan ha etablert et høyere handelsområde enn i andre halvår av 2024. I denne perioden lå de gjennomsnittlige ratene på $36,000 per dag, med et spenn fra $21,000 til $49,000 per dag. Hittil i 2025 har snittet vært $43,000 per dag, med en lav på $23,000 og en topp på $63,000 per dag.

Jefferies tilskriver den økende trenden til høyere flåteutnyttelse. Sanksjoner har fjernet 42 VLCC-er fra den samsvarende flåten de siste tre månedene, samtidig som VLCC-fraktvolumer har økt med 0,8 millioner fat per dag i samme periode. Denne utviklingen kan bidra til å opprettholde de høye ratene i tiden fremover.

Bjeffet frem av Labrador