Nyheter
Porsche og VW-aksjen i fritt fall etter skrekkmelding om elbilsatsing
Porsche forsøkte å begrave nyheten med en pressemelding sent fredag ettermiddag. Mandag våknet markedet til marerittet: milliardtap, marginkutt – og en pinlig strategisk retrett som blottlegger hvor urealistisk elbilpolitikken i Europa har vært.
Porsche AG valgte å slippe sin profit warning på et tidspunkt de fleste investorer allerede hadde logget av for helgen: sent fredag ettermiddag. Strategien var åpenbar: Forsøke å begrave en dårlig nyhet i stillheten før markedene åpnet igjen. Men markedet lot seg ikke lure. Tvert imot: Mange husket at Porsche har prøvd seg på samme manøver tidligere. Mandag kom reaksjonen med full kraft. Porsche-aksjen stuper over ni prosent, mens Volkswagen blir dratt med ned 7,5 prosent
Bakgrunnen er en dramatisk kursendring i selskapets elbilstrategi. Flere planlagte helelektriske modeller blir utsatt, mens forbrenningsmotorer og hybrider skal holdes i live lenger enn ventet. Resultatet er at Porsche nå må ta ekstraordinære kostnader på rundt 3,1 milliarder euro i 2025.
Nye prognoser vs. tidligere mål
| Nøkkeltall | Ny prognose | Tidligere prognose |
| Salgsinntekter | 37–38 mrd. euro | 37–38 mrd. euro |
| Resultatgrad (return on sales) | opptil 2 % | 5–7 % |
| Netto kontantstrømmargin | 3–5 % | 3–5 % |
| EBITDA-margin | 10,5–12,5 % | 14,5–16,5 % |
| Andel EV-salg | 20–22 % | 20–22 % |
Ny super-SUV blir ikke helelektrisk
Særlig symbolsk er det at Porsches planlagte SUV over Cayenne-nivået, som først var lansert som helelektrisk flaggskip, nå i stedet planlegges som forbrennings- og hybridmodell. Samtidig skal både Cayenne og Panamera videreføres med nye generasjoner som kombinerer bensin og hybrid langt inn på 2030-tallet. Og viktigst: utviklingen av den nye elbilplattformen for 2030-tallet utsettes – noe som i praksis skyver Porsches mest langsiktige elektrifiseringsambisjon flere år ut i tid.
Pinlig strategisk retrett
Ironisk nok skjer denne kursendringen etter at Porsche i flere år har lovet at over 80 prosent av salget skal være helelektrisk innen 2030. At selskapet nå trekker i nødbremsen, illustrerer hvordan den europeiske bilindustrien har satt seg selv i en eksistensiell krise med forsøket på å gjennomføre overgangen til en helektrisk bilpark. Et politisk ambisiøst mål som ble lansert til jubelrop, men som industrien nå tvinges til å trekke seg tilbake fra med halen mellom bena – eller med utladet batteri.
Volkswagen, som majoritetseier, rammes direkte. Konsernet meldte selv om et tap på 5,1 milliarder euro knyttet til Porsches omlegging. Deres utsikter for driftsmarginen ble halvert, fra 4–5 prosent til bare 2–3 prosent.
Helgens skrekkmeldinger forsterker bildet av en bilindustri på defensiven. Etter år med aggressiv satsing på elbiler møter premiumsegmentet svakere etterspørsel, særlig i Kina og USA. Kombinert med nye tollsatser i USA og en regulatorisk klemme i Europa, presses Porsche nå fra alle kanter.
At meldingene ble forsøkt pakket inn i et fredagskveldsslipp, vitner om hvor smertefullt signalet er: Overgangen til elektrisk blir i beste fall langt mer kostbar enn først lovet. I nest beste fall må strategien skrotes. I verste fall blir det spikeren i kisten for den europeiske bilindustrien.