-
USA tillater Anthropics KI-modell
-
1.000 oljearbeidere stenges ute fra arbeidsplassen lørdag
-
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
-
OpenAIs billiondrøm vakler: Kan utsette børsnotering
-
Zelenskyj varsler 40 intense dager
-
Apple hever prisene – aksjen stuper
-
Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner
-
Oman avviser transittavgift i Hormuzstredet
-
Microns megarapport bringer AI-rallyet tilbake på sporet
-
Soiltech sikrer storkontrakt på sokkelen
-
Oljetanker gjennom Hormuzstredet tross iranske trusler
-
Eide: Jordskjelvet forverrer krisen i Venezuela
-
Innleid IT-ansatt på Stortinget tiltalt for svindel
-
Sammenligner KI med djevelen
-
SAS-streiken avverget etter tøff mekling
Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen nedjusterer veksten i boliginvesteringene – igjen
Nok en gang har regjeringen bommet grovt på anslaget for boliginvesteringene. Det store oppsvinget i boligbyggingen lar fortsatt vente på seg.
– Høyere inflasjon og renter gjør at oppgangen i boliginvesteringene nå anslås svakere enn i nasjonalbudsjettet, skriver regjeringen i sitt forslag til revidert budsjett.
I statsbudsjettet for i år ventet regjeringen oppgang i boliginvesteringene på 11,7 prosent. Anslaget ble kritisert for å være for ambisiøst, og det har nå vist seg å stemme.
I revidert budsjett er anslaget for veksten i boliginvesteringene for i år nedjustert til 3,2 prosent. Det er nesten bare en firedel av hva de ventet.
Lar vente på seg
Også neste år nedjusteres anslagene. Regjeringen trodde opprinnelig at boliginvesteringene ville øke med 11,9 prosent neste år, men dette er nå nedjustert til 4,8 prosent.
– Boliginvesteringene har lenge vært ventet å ta seg opp etter det kraftige fallet i 2023 og 2024. Boliginvesteringene falt fra 2024 til 2025, men i fjorårets tre siste kvartaler var veksten fra kvartalet før positiv, skriver regjeringen.
De understreker at nye tall fra nasjonalregnskapet i fjor viser at fallet de siste årene samlet sett faktisk er mindre enn de har lagt til grunn tidligere.
– Boliginvesteringene ventes å ta seg opp i år og neste år, drevet av økte husholdningsinntekter. Det er i tråd med signalene fra boligbyggerne i Norges Banks regionale nettverk i mars, hvor de ventet økt aktivitet gjennom første halvår, skriver regjeringen i det reviderte budsjettet.
Bommet i fjor også
Regjeringen har lovet å igangsette byggingen av 130.000 nye boliger innen 2030.
Også i fjor bommet regjeringen grovt på anslaget sitt for boliginvesteringene. I statsbudsjettet for i fjor forventet regjeringen en vekst på 12,1 prosent, men de nedjusterte dette til 6,5 prosent i revidert budsjett i mai.
– Vi tror fortsatt det kommer. Vi tror på en økning, men litt lenger fram i tid, sa finansminister Jens Stoltenberg (Ap) til NTB da.
NBBL: – Regjeringen sitter helt stille
Administrerende direktør Bård Folke Fredriksen i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) mener regjeringen må gjøre mer for å få futt i boligbyggingen.
– Den største utfordringen er at boligbygging er den bransjen i Norge som går dårligst nå. Det bygges bare halvparten av de boligene vi trenger for å holde tritt med befolkningsutviklingen, og i pressområdene presser det opp prisene. Regjeringen kunne gjort noe, men den sitter helt stille, sier han til NTB.
Han mener regjeringen bør øke lånerammene til Husbanken.
– Bare i år er det søkt om lån til oppføring av boliger for 10 milliarder kroner mer enn det er budsjettrammer for. Dette er ikke penger som går til drift – det er penger staten får tilbake, med renter. Det ville skapt umiddelbar aktivitet i en bransje som nå opplever konkurser, arbeidsledighet og tap av kompetanse, sier han.
Opposisjonen reagerer
Også regjeringens budsjettpartner Rødt krever grep.
– Dette er veldig dramatiske tall. Etter at Norges Bank varslet at renta kom til å ligge høyt framover avblåses nå spådommen om at aktiviteten i byggenæringa skal ta seg opp av seg selv. Derfor krever Rødt en milliardpakke til Husbanken for å øke boligbygginga og få ned prisene, sier Rødt-leder Marie Sneve Martinussen i en kommentar.
Frps Erlend Wiborg mener regjeringens nedjustering av anslagene er en innrømmelse av manglende handlekraft.
– Regjeringen satte høye ambisjoner for byggenæringen i statsbudsjettet, men har ikke fulgt opp med tiltak som faktisk får ned byggekostnadene og forenkler regelverket. Regjeringen tar ikke signalene fra byggenæringen seriøst, det mener jeg er alvorlig, sier han.
Høyres Mudassar Kapur mener regjeringens boligmål er et rent luftslott.
– Denne regjeringen snakket først om å bygge 130.000 boliger innen 2030. Dette målet ble omgjort til å gi 130.000 igangsettingstillatelser. Og selv dette målet ligger regjeringen ikke an til å nå uansett hvordan man velger å telle, sier han.
– Bjørnar Skjæran er den femte boligministeren til Støre på fem år. Nå må regjeringen bidra til at bedriftene kan sette spaden i jorda! Folk trenger boliger, ikke valgflesk.
(©NTB)
Nylige artikler
AI-fallet ryster markedene globalt
USA tillater Anthropics KI-modell
Gullfeber i Arizona og børsklar i Oslo
1.000 oljearbeidere stenges ute fra arbeidsplassen lørdag
Har Saylor strukket strikken for langt?
Når teknisk analyse møter Trump
Forsiktig børsåpning ventes mens oljeprisen stiger
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Skattekommisjonens kortslutning
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Kongsberg kan få milliardkontrakt i Canada når ubåtvalg avgjøres
Holdflight vil bygge global AI-plattform fra Norden og satser stort i Indonesia