-
Kuwait om nytt angrep: – Farlig opptrapping
-
Tangen varsler kjøp av SpaceX-aksjer
-
Opprør mot Høyres havvind-brems: – Ikke trekk i håndbrekket nå
-
Nattens viktigste nyheter
-
Blodbad på Wall Street: AI-rallyet møtte renteveggen
-
AI-regningen knuser Meta
-
EUs transportsjef: Ingen mangel på flybensin
-
KI-gigant ber om KI-pause
-
Trump gir ny milliardstøtte til kullindustrien
-
Iranske oljetankere trosset USAs blokade
-
Putin sier Russland skal styrke luftforsvaret
-
Arbeidstilsynet advarer: Arbeidslivet kan bli satt under press
-
Uventet stor inflasjonsøkning i Sverige
-
Trump taler Iran midt imot – hevder avtale kan komme raskt
-
Energipriser løfter inflasjonen i USA
AI-kappløpet
OpenAI jakter kjempesum før gigantnotering
Vil hente over 100 milliarder dollar før mulig børsnotering i 2026, mens Amazon og SoftBank forhandler om rekordinvesteringer og konkurransen mot Anthropic tilspisses.
OpenAI forbereder en børsnotering i fjerde kvartal 2026, ifølge kilder med kjennskap til planene. Selskapet intensiverer dermed kappløpet mot rivalen Anthropic om å bli det første store generative AI-selskapet på børs, skriver The Wall Street Journal.
Ifølge avisen holder OpenAI «uformelle samtaler med Wall Street-banker» og bygger raskt opp finansfunksjonen i forkant av en mulig notering. Blant annet er Ajmere Dale ansatt som ny regnskapssjef, mens Cynthia Gaylor får ansvar for selskapsfinansiering og investorrelasjoner. OpenAI verdsettes i dag til rundt 500 milliarder dollar i private markeder.
Amazon-investering
Selskapet vurderer samtidig en massiv pre-IPO-runde, der målet er å hente inn mer enn 100 milliarder dollar til en verdsettelse på rundt 830 milliarder dollar. SoftBank diskuterer ifølge WSJ en investering på 30 milliarder dollar, mens Amazon kan bidra med opptil 50 milliarder dollar. Amazons toppsjef Andy Jassy leder forhandlingene personlig.
En børsnotering vil kunne styrke tilliten til OpenAIs finansiering, etter økende spørsmål om hvordan selskapet skal dekke «AI-infrastruktur og chip-avtaler som totalt beløper seg til hundrevis av milliarder dollar», skriver avisen.
Kode Rød
Samtidig møter OpenAI betydelige utfordringer. Selskapet har nylig erklært «kode rød» for å forbedre ChatGPT i møte med økt konkurranse fra Google, og står foran en rettssak reist av medgründer Elon Musk med krav på opptil 134 milliarder dollar i erstatning.
Torsdag bidrog OpenAI-bekymringer til å sende Microsoft-aksjen ned ti prosent, da investorer uroet seg over at hele 45 prosent av Microsofts fremtidige ordrebok for skytjenester er knyttet til OpenAI.
Tre giga-børsnoteringer
Administrerende direktør Sam Altman er ambivalent: – «Am I excited to be a public company CEO? 0%. Am I excited for OpenAI to be a public company? In some ways, I am, and in some ways I think it’d be really annoying», sa han i desember.
Anthropic vurderer også børsnotering innen utgangen av året, og ventes å gå i null i 2028 – to år før OpenAI. I kulissene følger også SpaceX, som kan sikte mot en IPO allerede til sommeren.
Abonner for å lese mer om OpenAIs børsplaner
Få detaljene bak OpenAIs rekordverdsettelse, gigaemisjon og investorer.
Forstå risikoen for Microsoft, SoftBank og Amazon før børsnotering.
Les om kappløpet mot Anthropic, SpaceX-planer og Musks søksmål.
Nylige artikler
Kuwait om nytt angrep: – Farlig opptrapping
Nicolai Tangen: Oljefondet kommer nok til å kjøpe aksjer i SpaceX
Opprør mot Høyres havvind-brems: – Ikke trekk i håndbrekket nå
Nattens viktigste nyheter
Blodbad på Wall Street: AI-rallyet møtte renteveggen
Meta vurderer gigantisk emisjon for å finansiere AI-satsing
To roséviner til sommerens regnværsdager
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
Desert Control kan hente 140 millioner med kun 40 prosent utvanning
PetroNor øker produksjonen og godkjenner utbytte på 3,25 kroner per aksje