Nyheter

Handles med rabatt – Sjåstad ser tosifret oppside

Handles med rabatt – Sjåstad ser tosifret oppside
– Risk/reward virker hyggelig, sier Sjåstad.
Publisert Sist oppdatert

Shippinginvestor Anders Sjåstad mener markedet undervurderer LPG-selskapet BWLPG. Til tross for et midlertidig ratefall, ser han betydelig verdi i aksjen. Og antyder en god oppside fra dagens nivå.

— Jeg kjøpte igjen litt BWLPG i dag. Den virker veldig billig igjen, sier Anders Sjåstad til Investornytt.

— Selskapet fremstår som svært attraktivt priset på dagens nivå. Ratene har gått noe ned fra noen måneder siden. Men verdien i flåten ligger der og transaksjoner de siste dagene viser at denne kanskje er noe opp fra der man har ligget, legger han til.

Shippinginvestor Anders Sjåstad mener markedet undervurderer LPG-selskapet BWLPG. Til tross for et midlertidig ratefall, ser han betydelig verdi i aksjen. Og antyder en god oppside fra dagens nivå.

— Jeg kjøpte igjen litt BWLPG i dag. Den virker veldig billig igjen, sier Anders Sjåstad til Investornytt.

— Selskapet fremstår som svært attraktivt priset på dagens nivå. Ratene har gått noe ned fra noen måneder siden. Men verdien i flåten ligger der og transaksjoner de siste dagene viser at denne kanskje er noe opp fra der man har ligget, legger han til.

Etter Pareto sine vurderinger ligger nettoverdiene til nærmere 164 kroner, mens den forut disse kjøpene var ansett til 147.

Han viser til at selskapet tidligere ble handlet over netto aktivaverdi (NAV), men at markedet nå har gjort en kraftig korreksjon og vi nå ser en betydelig rabatt til NAV.

— Aksjemarkedet priser ikke selskapet i tråd med verdiene skipsaktørene kjøper og selger båter til. Vi ser det samme som her nå som vi så i tankmarkedet tidligere i år, en betydelig rabatt mot reell skipsverdi, forklarer Sjåstad.

Saudi-priskrig og nye handelsruter

Selskapet opplevde press etter at Saudi-Aramco gikk inn i en priskrig. Det har gjort det mindre lønnsomt å hente LPG fra USA, og har bidratt til lavere rater drevet blant annet av den kortere transportdistansen.

Men Sjåstad peker på at nye handelsruter kan endre bildet raskt.

— India har nylig hatt samtaler med USA om å øke LPG-importen på bekostning av Midtøsten. Det vil føre til lengre ruter, og høyere inntjening per seiling. USA må uansett selge ut av sine rekordhøye lagre.

Han peker også på at selskapet har en strukturell fordel sammenlignet med konkurrenter.

— BWLPG har en fordel sammenlignet med Dorian. De nye portgebyrene som Kina har innført, vil ikke straffe BWLPG slik som for Dorian. Det bør i seg selv gjøre båtene mer attraktive da de kan gå i havn over hele verden.

Sterk posisjon, svak markedspsykologi

Ifølge Sjåstad er BWLPG fortsatt blant de best posisjonerte aktørene i markedet, men mener shippingsentimentet generelt fortsatt henger igjen etter fjorårets svingninger.

— Aksjemarkedet har en tendens til å være for forsiktig etter perioder med høy volatilitet. Det er mange som fortsatt har PTSD fra fjorårets ratekollaps. Men nå begynner det fundamentale å støtte en reprising, sier han.

Plukker gradvis opp igjen

Sjåstad forteller at han igjen har begynt å kjøpe seg opp i BWLPG-aksjen, etter å ha solgt seg delvis ned fra toppnivåer tidligere i år.

— Jeg begynte å kjøpe igjen rundt 125–130 kroner. Jeg tror aksjen har et solid risk/reward-forhold nå. Det er fornuftig å bygge posisjon på disse nivåene, mener han.

Spesielt siden vi nå er på vei inn i den tradisjonelle høysesongen.

Ordreboken for første halvdel av 2026 er også lav. Betydelig terminalkapasitet er kommet på plass, og samtidig som en stor del av flåten må inn til reklassing. Det er en betydningsfull mengde skip og kan resultere i økt utilization på så mye som 1-2 prosent for året.

Han anslår at med dagens rater kan investorer se for seg en god utbytte yield per nå med selskapets lave cash breakevens , og med betydelig løft dersom India–USA-handelen materialiseres.

Bjeffet frem av Labrador