Prisen på forbrukerteknologi fortsetter opp:

Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner

Apple-sjef Tim Cook sier at det er uunngåelig at iPhoner blir dyrere på grunn av manglende tilgang på minnebrikker.

Veldig mange av oss har iPhone. Nå kan de bli dyrere. Her er Apple-CEO Tim Cook under lanseringen av bla.a. iPhone Air i Apple Park, 9. september 2025. Helt til venstre i bildet ser du videoskaper og youtuber James Stephen Donaldson, bedre kjent som Mr. Beast.
Publisert

- Dessverre er prisøkning uunngåelig, selv om vi gjør vårt beste for dempe prisøkningen, sier Cook i et intervju med Wall Street Journal.

Han ville ikke si hvilke Apple-produkter som rammes, eller hvor mye prisene kan øke, men Apples neste store prosjekt blir trolig i september når iPhone 18 lanseres.

Prisen på minnebrikker har skutt i været den siste tiden på grunn av etterspørselen fra KI-bedrifter, og beregninger viser at Apple vil måtte øke prisen på iPhoner med 270 dollar for å beholde nåværende profittmargin.

Brikker til minne og lagring er et essensielt element i alt fra smarttelefoner og spillkonsoller til medisinsk utstyr og til og med biler.

Men nå suger KI-selskapene til seg så store mengder slike brikker at selv store selskaper som Apple har problemer med å sikre forsyningene.

Bare fem selskaper dominerer markedet for minnebrikker, nemlig to sørkoreanske og tre amerikanske.

(©NTB)

Bjeffet frem av Labrador