-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
-
Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet
-
Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner
-
Vance om fredsforhandlinger: – Stredet er åpent
-
Alan Greenspan er død, 100 år gammel
-
Microsoft-sjef advarer mot AI-monopol
-
Storbritannias statsminister Keir Starmer går av
-
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
Prisen på forbrukerteknologi fortsetter opp:
Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner
Apple-sjef Tim Cook sier at det er uunngåelig at iPhoner blir dyrere på grunn av manglende tilgang på minnebrikker.
- Dessverre er prisøkning uunngåelig, selv om vi gjør vårt beste for dempe prisøkningen, sier Cook i et intervju med Wall Street Journal.
Han ville ikke si hvilke Apple-produkter som rammes, eller hvor mye prisene kan øke, men Apples neste store prosjekt blir trolig i september når iPhone 18 lanseres.
Prisen på minnebrikker har skutt i været den siste tiden på grunn av etterspørselen fra KI-bedrifter, og beregninger viser at Apple vil måtte øke prisen på iPhoner med 270 dollar for å beholde nåværende profittmargin.
Brikker til minne og lagring er et essensielt element i alt fra smarttelefoner og spillkonsoller til medisinsk utstyr og til og med biler.
Men nå suger KI-selskapene til seg så store mengder slike brikker at selv store selskaper som Apple har problemer med å sikre forsyningene.
Bare fem selskaper dominerer markedet for minnebrikker, nemlig to sørkoreanske og tre amerikanske.
(©NTB)
Nylige artikler
– Stredet er åpent
Er Circio Holding tilbake på rett spor?
USAs tidligere sentralbanksjef Alan Greenspan er død
Nadella advarer mot AI-maktkonsentrasjon
HydrogenPro kollapset etter ny emisjon
Storbritannias statsminister Keir Starmer går av – ny etterfølger skal være på plass i september
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum