-
ECB hever renten etter energisjokk
-
Britisk forsvarsminister trekker seg i protest
-
Opprør mot Kajas utenrikspolitiske kalas
-
Sparebanken Norge kutter opptil 120 årsverk
-
Støre til kamp mot EU-oljebrems i Arktis
-
USA har bombet drikkevannskilde i Iran
-
USA har startet nye angrep mot Iran – meldinger om flere eksplosjoner
-
Hegseth varsler kraftige angrep mot Iran i natt
-
Lanserer matematikkplattform i Saudi-Arabia
-
Henter 300 millioner til vekst
-
Teknologisk gjennombrudd
-
Nye angrep mellom USA og Iran
-
Norges Bank vil styrke betalingsberedskapen
-
Tror rentehoppet kommer til høsten
-
Eide om Iran-angrep: Fortsatt håp om fred
IN live
Regjeringen satser videre på havvind: – Kan bli lønnsomt
Over 6000 årsverk jobbet med havvind i 2023, påpeker regjeringen. Nå legger de fram en ny strategi for leverandørindustrien til havvind.
– Havvind skaper allerede verdier og arbeidsplasser i Norge, skriver regjeringen
i en pressemelding.
Tirsdag legger de fram en ny strategi for leverandørindustrien for havvind hos Aibel i Haugesund, som for tiden bygger en ny offshore-plattform for energiselskapet Ørsted.
I strategien presenteres tall fra Multiconsult i 2023 som viser at:
* Sysselsettingen i havvind økte til nesten 6000 årsverk i 2023.
* I 2023 omsatte over 800 selskaper – mange med erfaring fra petroleumsnæringen – for 44,6 milliarder kroner, en vekst på nær 30 prosent.
Energiminister Terje Aasland (Ap) mener at havvind kan bli lønnsomt på sikt.
– Ved å støtte utviklingen av havvind på norsk sokkel i oppstartsfasen, legger regjeringen til rette for økt kraftproduksjon og teknologiutvikling. Dette kan gjøre havvind lønnsomt på sikt, sier han i pressemeldingen.
Aasland understreker at regjeringen ikke skal gi statsstøtte til havvindprosjekter i all overskuelig framtid.
– Men vi skal bidra i den avgjørende oppstarten. Dette er en god investering for Norge, sier han.
Med på lanseringen av den nye strategien er også næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
– Havvind er den største driveren for eksport innen norske fornybarnæringer, og vår leverandørindustri hevder seg allerede i beinhard internasjonal konkurranse. Det er fordi de bygger videre på norsk offshorekompetanse i verdensklasse, sier Myrseth.
Regjeringen har en ambisjon om å tildele areal for 30 GW havvind innen 2040. Dette er nesten like mye som hele den norske vannkraftproduksjonen, opplyser regjeringen.
– Skal vi nå klimamålene våre og sikre fremtidig konkurransekraft, må vi få fart på den grønne omstillingen. Havvind er en del av løsningen, sier Bjelland Eriksen (Ap), som selv er fra Stavanger.
Han sier at han er glad for å legge fram den nye strategien i Rogaland.
– Rogaland har en stor og viktig leverandørindustri som er avhengig av forutsigbarhet knyttet til støtte til å utvikle teknologi, skape arbeidsplasser og bidra til utslippskutt, sier han.
I den nye strategien går regjeringen blant annet inn for å:
* Videreføre satsingen på havvind og legge til rette for jevnlige utlysninger og støttekonkurranser.
* Bidra til å styrke samarbeidet rundt nordsjøbassenget
* Fortsette å bidra til videreutvikling av teknologi og kompetansebygging innen havvind.
* Lage en plan for veien videre for utvikling av havvind som skal legges fram senest i 2026.
Direktør for havvind i Offshore Norge, Roger Pedersen, sier at strategien for leverandørindustrien til havvind er både viktig og velkommen.
– Videre satsing på havvind betyr arbeidsplasser, industriutvikling og nye eksportmuligheter, sier han i en pressemelding.
Han peker på at et velfungerende hjemmemarked er avgjørende for at norske leverandørbedrifter skal hevde seg globalt.
– Skal selskapene investere, må de vite at det kommer flere prosjekter også i Norge de neste årene. Forutsigbarhet og tildeling av nye arealer er avgjørende, noe også regjeringens strategi slår fast, sier Pedersen.
(NTB)
Nylige artikler
EU-diplomatiet i krise: Vil ribbe Kallas for makt
Sparebanken Norge kutter opptil 120 årsverk
Støre til kamp mot EU-oljebrems i Arktis
New York Times: USA har trolig bombet drikkevannskilde i Iran
Denne aksjen kan dobles i verdi nå!
USA har startet nye angrep mot Iran – meldinger om flere eksplosjoner
Hegseth varsler kraftige amerikanske angrep mot Iran
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
Ukens aksje: Kan bli et nytt forsvarscase på Oslo Børs
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering