-
Trump får medhold om hurtigdeportasjon
-
Tek-gigantene truer Norges digital suverenitet
-
Industrien får høyere nettleie fra neste år
-
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
-
Ny rapport om unge: – En generasjon som ønsker å stå på egne bein
-
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
-
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
-
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
-
Hetebølgen gir strømprissjokk i Europa – også Norge rammes
-
Hurtigruten har fullført refinansiering i milliardklassen
-
Skepsisen til å ta imot flyktninger og asylsøkere øker
-
Krasjlanding for SpaceX – falt over 16 prosent
-
USA opphever sanksjoner mot iransk olje i 60 dager
-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
Digitaliseringsministeren roper varsku om tek-gigantenes overtak
Forbrukerrådet, Tekna og Nito ber regjeringen styrke digital suverenitet med åpen kildekode og mindre avhengighet av utenlandske teknologigiganter.
Tirsdag overleverte Forbrukerrådet, Tekna og Nito flere anbefalinger til digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) om hvordan norske virksomheter kan løsrive seg fra de store utenlandske teknologiselskapene.
At vi lener oss på dem, gjør oss blant annet utsatt for prissvingninger og ulike sikkerhetstrusler, mener Forbrukerrådet , som ber statsråden styrke Norges digitale suverenitet.
Sårbare
– Når offentlig sektor velger løsninger fra teknologigigantene, finansierer vi også selskap som gang på gang har vist at de gir blaffen i grunnleggende forbrukerrettigheter, sier forbrukerdirektør Mette Fossum.
Tekna mener særlig det politiske landskapet i USA viser at avhengigheten gjør Norge sårbart.
– I dag investerer vi enorme summer i de globale teknologiselskapene. Det må ta slutt. Vi må begynne å bygge egne digitale løsninger. Det er en investering i både sikkerhet og næringslivet vårt, sier Tekna-leder Elisabet Haugsbø.
Flere anbefalinger
Anbefalingene de har gitt statsråden, går blant annet ut på at virksomheter må få tydeligere føringer for hvordan de skal vurdere nyanskaffelser, tjenesteutsetting og videreutvikling av digitale tjenester. Videre bør åpen kildekode bli standard i relevante anskaffelser.
I tillegg bør det bli mulig å flytte eller videreføre data til et nytt system hvis det skulle bli behov for det.
– Det er ingen tvil om at det er grunn til å rope varsko om den store avhengigheten vi har til enkeltselskaper. Det gjør oss veldig sårbare og utsatt for risiko. Både for cyberangrep, men også hvis datasenter blir rammet, sier digitaliseringsministeren til Digi.
– Det å stille krav om åpen kildekode og åpne formater, bidrar også til å slippe til nye leverandører og styrke konkurransen, sier hun.
(©NTB)
Nylige artikler
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
– En generasjon som ønsker å stå på egne bein
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
Mannen som kom tre tiår for sent
Skattekommisjonens "skattekutt" er en forkledd giftpille for norsk innovasjon
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd