Industrien får høyere nettleie fra neste år

Statnett skal fase ut rabatten på nettleie til industrien fra neste år.

Industri som bruker mye strøm, skal også måtte betale mer i nettleie, mener Statkraft, som varsler endringer.
Publisert

I dag får store virksomheter som oppfyller visse krav, inntil 50 prosent rabatt på nettleien. Disse skal fases ut fra neste år, slik at de i større grad betaler for kapasiteten de legger beslag på.

Derfor varsler Statnett endringer i tariffmodellen fra neste år. Det kommer fram i en pressemelding.

I dag får store virksomheter som oppfyller visse krav, inntil 50 prosent rabatt på nettleien. Disse skal fases ut fra neste år, slik at de i større grad betaler for kapasiteten de legger beslag på.

Derfor varsler Statnett endringer i tariffmodellen fra neste år. Det kommer fram i en pressemelding.

– Kapasitetsleddet sender et signal om at nettkapasitet har en verdi. Vi innfører det gradvis for å unngå brå og store utslag for enkeltkunder, sier konserndirektør for Kraftsystem og kunder, Gunnar G. Løvås.

Endringen innebærer at store industrivirksomheter må betale mer i nettleie, framfor at regningen skal gå til privatpersoner. Det er Forbrukerrådet fornøyde med, særlig siden det er ventet at nettleien kommer til å stige, skriver VG.

Endringene er i tråd med hovedbudskapet fra forbrukersiden om at husholdningene ikke skal bære en uforholdsmessig stor kostnad av høyspentnettet, sier Thomas Iversen, fagsjef strøm hos Forbrukerrådet, til avisen.

Statnett planlegger å investere 150-200 milliarder kroner i strømnettet og digitalisering de neste ti årene, skriver VG. Det har vært anslått at det vil gi rundt 25 prosent dyrere nettleie.

(©NTB)

Bjeffet frem av Labrador