Ukens Aksje
Et turnaroundcase som bør sees på!
Det ble nok en innertier på Ukens aksje sist uke. Zenith Energy fra 1,80 til 2,40 på høye volum + 40 mill pr dag. Zenith hentet ca. en dags omsetning i økt kapital noe som investorne belønnet med oppgang. Det viser hvor sterk aksjen er. Neste uke har vi funnet et selskap som flere svenske aksjetradere retter blikket mot!
Det er ekstra morro å finne skjulte juveler – der man kan få store utslag på oppsiden. Jeg har utvidet grensene til søta bror og kikker nå etter aksjer som kan få et brutalt comback.
For at man skal klare dette – må det være fundamentale drivere og ikke minst en visjon fra selskapet om at man skal gå inn i en vekstfase.
Svært mange børnoterte selskaper i Sverige har gått fra milliardprising til en brøkdel på 2-3 år. Med høyere renter og utfordrende markeder på Gaming, produkter og IT systemer – ligger en rekke selskaper med knekt rygg.
Noen selskaper har hentet inn kapital og kan se ut til å klare seg godt.
Ukens aksje – Edyoutec AB
Det er nå bare noen dager siden selskapet hadde rapportering. Selskapet har tidligere vært en svensk tradingfavoritt og mange fryktet for fremtiden til selskapet. Nå har bolaget virkelig fått inn noe optimisme på fremtidsutsiktene.
Brev fra VD/CEO – Eric de Basso – datert 27.05.25.
Sterk vekst
Våre tyske datterselskaper har, i løpet av årets to første måneder, sikret nye oppdrag til en samlet verdi av cirka 12 millioner svenske kroner.»
Det er med stor glede jeg kan konstatere at Edyoutec-gruppen har fått en sterk start på første kvartal 2025. Våre tyske datterselskaper har, i løpet av årets to første måneder, sikret nye oppdrag til en samlet verdi av cirka 12 millioner svenske kroner. Denne positive utviklingen er et tydelig resultat av det målrettede arbeidet som har blitt lagt ned de siste 18 månedene. Det som gleder meg aller mest, er den fortsatte tilliten vi får fra tyske myndigheter, institusjoner og større selskaper. Vår tydelige posisjon i det tyske EdTech-markedet blir stadig mer etablert – noe vi både er stolte av og ydmyke overfor.
I løpet av første kvartal 2025 fortsetter våre tyske datterselskaper å levere gode resultater, med en positiv EBITDA på cirka 1,2 MSEK.»
I løpet av første kvartal 2025 fortsetter våre tyske datterselskaper å levere gode resultater, med en positiv EBITDA (driftsresultat før renter, skatt og avskrivninger) på cirka 1,2 millioner svenske kroner. Dette innebærer at hele Edyoutec-gruppen nå viser et positivt EBITDA på rundt 0,3 millioner kroner – en viktig milepæl i vårt finansielle arbeid. Vi ser tydelig at våre gjennomførte kostnadsbesparelser og effektiviseringstiltak begynner å gi resultater. Våre tyske datterselskaper opererer nå med en mer strømlinjeformet kostnadsstruktur, og arbeidet med å optimalisere morselskapet pågår fortsatt. I forbindelse med de siste app-oppkjøpene har vi identifisert flere teknologiske synergier som ytterligere bidrar til effektivisering. Vår vurdering er at dette arbeidet vil være ferdigstilt i løpet av andre kvartal 2025.
Vi befinner oss nå i en intensiv og ekspansiv fase, hvor vi aktivt innleder strategiske samarbeid med markedsføringspartnere for å styrke vår internasjonale tilstedeværelse. Et særlig fokus er rettet mot markedet i De forente arabiske emirater, hvor vi allerede har en etablert posisjon gjennom MyFirstApps. Det er derfor et naturlig neste steg å også lansere 10 Monkeys i regionen, som et ledd i å utvide vårt tilbud og møte den økende etterspørselen etter digitale utdanningsløsninger. Parallelt ser vi en økende interesse fra andre deler av verden – ikke minst fra distributører av utdanningsteknologi i Brasil – noe som bekrefter potensialet i vår globale tilnærming.
Vi arbeider målrettet for å bygge langsiktige relasjoner med skoler, utdanningsinstitusjoner og distributører – med særlig fokus på De forente arabiske emirater. Vårt håp er å snart kunne signere vår første distributøravtale i regionen. Samtidig vurderer vi muligheten for å styrke organisasjonen gjennom strategiske rekrutteringer av spesialister innen markedsføring. Målet er å ytterligere akselerere vår vekst og sikre en sterkere tilstedeværelse i våre viktigste prioriterte markeder.
Med riktig markedsføringsstrategi og kompetanse vurderer vi at vi relativt raskt kan nå en gjennomsnittlig inntekt på cirka 9 kroner per nedlasting.»
I løpet av første kvartal 2025 ble det registrert omtrent 240000 nedlastinger av våre MyFirstApps. Dette sterke tallet bekrefter det store potensialet i vårt app-tilbud.
Med riktig markedsføringsstrategi og kompetanse vurderer vi at vi relativt raskt kan nå en gjennomsnittlig inntekt på cirka 9 kroner per nedlasting.
Emisjonen utgjør dermed en sentral del av vår strategi for å akselerere veksten og skape langsiktig verdi for våre aksjonærer.»
Gjennom emisjonen skapes det ressurser for å styrke selskapets kommersielle kapasitet via målrettede investeringer i salgs- og markedsføringstiltak. Disse satsingene er avgjørende for å drive vekst i både etablerte og nye markeder, øke vår synlighet, styrke merkevaren og bygge langsiktig konkurransekraft. Emisjonen utgjør dermed en sentral del av vår strategi for å akselerere veksten og skape varige verdier for våre aksjonærer.
Oppsummert har vi startet 2025 med sterke resultater, strategiske fremskritt og en styrket finansiell plattform. Gjennom økt effektivitet, nye internasjonale satsinger og forsterkede kommersielle ressurser står vi godt rustet til å ta neste steg i vår vekstreise. Med det momentumet vi nå ser, er vi overbeviste om at 2025 blir året hvor Edyoutec-gruppen tar et avgjørende steg fremover og virkelig etablerer seg som en ledende aktør innen digital utdanning – både i Europa og på nye globale markeder.
Overnevnte er altså VD (CEO) på svensk – sin beretning om fremtiden og situasjonen i selskapet.
Så hvorfor fatter man interesse for et lite selskap som Edyoutec?
Historien med små svenske selskaper med en aksjonærbase som ofte består av risikovillig kapital er overrepresentert på kraftige oppganger, noe som gjør nettopp Edyoutec til et spennende case. Om man leser VD sitt brev til aksjonærene ser man også flere spennende lyspunkter.
Skal man tjene mye penger i aksjemarkedet må man være i et en plass hvor risikoen er høyere og en plass man kan få en informasjonsfordel. Flere mindre svenske selskaper har blitt repriset siste halvåret etter positive impulser på det fundamentale.
Det som ofte er klassisk er at det blir en vanvittig ketchupeffekt – og aksjen bare går og går. Det tror jeg skjer med Edyoutec ila sommeren.
Investornytt hadde et intervju med Eric de Basso 19. mai. volumene har tatt seg betydelig opp siste to ukene som følge av dette.
Mine subjektive tanker
Edyoutec rapporterer nå for første gang et positivt EBITDA på konsernnivå (0,3 MSEK), drevet av sterke resultater i de tyske datterselskapene. Dette er et viktig signal om at virksomheten er i ferd med å bli lønnsom – et gjennombrudd mange tech-selskaper sliter med å nå.
Med nye kontrakter verdt 12 MSEK på kun to måneder, styrker Edyoutec sin posisjon i et av Europas største EdTech-markeder. Dette bekrefter tilliten fra offentlige aktører og store virksomheter.
Effektivisering og strammere kostnadsstruktur har allerede begynt å slå ut positivt i resultatene. Selskapet jobber videre med å slanke drift og hente ut synergier fra app-oppkjøp.
Dette gir operasjonell gearing – dvs. økt lønnsomhet ved videre vekst, uten tilsvarende økning i kostnader.
Edyoutec har en etablert posisjon i De forente arabiske emirater via MyFirstApps, og forbereder nå lansering av 10 Monkeys. Interessen fra aktører i bl.a. Brasil viser at det globale potensialet er reelt.
Internasjonal skalering i raskt voksende EdTech-markeder betyr betydelig oppside.
240 000 app-nedlastinger på ett kvartal viser etterspørselen. Selskapet estimerer 9 kr per nedlasting i fremtidig inntekt med riktig markedsstrategi.
Dette gir attraktiv LTV per bruker, noe som gjør markedsføring og vekst økonomisk bærekraftig.
Edyoutec har gått fra utvikling og strukturering – til vekst og gjennomføring. De viktigste risikoene (tap, usikker markedsaksept, fragmentert struktur) er i ferd med å bli redusert. Samtidig er oppsiden stor, både gjennom skalerbare digitale produkter og globalt vekstpotensial.
Edyoutec er nå et EdTech-selskap i overgang fra løfter til leveranser – akkurat det mange investorer leter etter i tidlig vekstfase.
Jeg tror Edyoutec kan bli en av de neste rakettene i Sverige denne sommeren. Det er svært mange positive impulser på kort tid og jeg tror investorer er i ferd med å skjønne hva som er i ferd med å skje.