Aksjer

(+) Er det nå man skal kjøpe Hexagon Composites?

Morgenkommentar tirsdag 21. mars
Publisert Sist oppdatert

Hexagon Composites har vært gjennom et turbulent halvår, når man oppsummerer årets første seks måneder er det fra analytikereurofori til massiv shorting og nedsalg. Kjente bjellesauer laster opp, er det nå selskapet snur? Vi har tatt en kikk på alt det fundamentale og ikke minst psykologien i markedet rundt selskapet.

Analytikerne kappet høsten om å overgå hverandre med høyere kursmål på Hexagon. Den 8. November like etter selskapet hadde lagt frem sin rapport for tredjekvartal hevet en rekke meglerhus kursmålene.

Danske Bank, Nordea Markets og DNB Markets oppjusterer sine kursmål på Hexagon Composites til henholdsvis 60 fra 50 kroner, 55 fra 48 kroner og 54 fra 50 kroner. Alle tre meglerhus gjentar kjøpsanbefaling på aksjen. Kilde TdN.

….nå handles selskapet til en brøkdel av kursmålene – så hva skjedde egentlig med Hexagon?

Det vi med sikkerhet vet er at flere større investorer solgte seg ned på topp mellom 42 og 48 kroner.

Vendepunktet kom i Q4 2024, da Hexagon leverte rekordresultater – med historisk høy omsetning på ca. NOK 1,5mrd og EBITDA-marginer på rundt 17%.

Deretter i Q1 2025 ble det et markant skifte: omsetningen falt med 3% til NOK 912mill, EBITDA sank 15% (til NOK 44mill), og marginene falt fra 7 til 5%.

Selskapet droppet også annual guiding, begrunnet med “økonomisk usikkerhet og begrenset visibiltet.

Hva betyr visibilitet?

Visibilitet er oversatt utsikter og hva man kan identifisere av inntektstrømmer frem i tid. Det er rett og slett en indikator som gjør at ledelsen i selskapet kan med trygghet si at man kan forvente inntekter i overskuelig fremtid ofte 9-16 måneder frem i tid.

Men hva gjør egentlig selskapet?

Jeg pleier å si at selskapet leverer i tre ulike vertikaler.

Gassbaserte drivstoffsystemer

  1. Selskapet leverer komposittbaserte drivstoffsystemer for kjøretøy som bruker CNG (Compressed Natural Gas) og RNG (Renewable Natural Gas). Lastebil- og bussprodusenter (OEMs), flåteoperatører (eks. Cummins, Peterbilt, renovasjonsselskaper).

Drivere:

  • Strenge utslippskrav i EU/USA.

  • Økonomisk insentiv for overgang fra diesel til CNG/RNG.

  • Cummins’ nye X15N-motor driver økt etterspørsel.

2. Hexagon Ragasco – LPG-komposittbeholdere

Produserer lette, trygge og korrosjonsbestandige LPG-beholdere (for propan/butan). Typiske kunder er husholdninger og kommersielle brukere i Europa, Asia og Afrika.

Drivere:

  • Bytte fra stål til kompositt grunnet lav vekt og bedre sikkerhet.

  • Etterspørsel i vekstmarkeder og fritidssegment (camping/grill).

3. Hexagon Digital Wave

Tilbyr ikke-destruktiv testing (NDT) av høytrykkstanker, spesielt for hydrogen og CNG. Dette er klassisk Flåteeiere, energiselskaper og tankprodusenter som krever sikkerhet og levetidssikring.

Drivere:

  • Økende bruk av gass og hydrogen i transport.

  • Lovkrav til regelmessig testing og sertifisering i USA og EU.

Samfunnsutvikling og etterspørsel i Hexagon Composites’ kjerneområder

Våren 2025 befinner Hexagon Composites seg i et marked preget av regulatorisk støtte og teknologiske gjennombrudd, men også usikkerhet og avventende investeringer i enkelte sektorer. De tre viktigste inntektsvertikalene – Agility, Ragasco og Digital Wave – opplever ulike effekter av den bredere samfunnsutviklingen.

Hexagon Agility, som leverer komposittbaserte drivstoffsystemer for CNG og RNG, har strukturelt medvind. Strengere utslippskrav i både EU og USA øker presset på tungtransporten til å erstatte diesel. Samtidig får fornybar gass (RNG) økt politisk støtte som et realistisk mellomsteg mot nullutslipp. Likevel bremser høy rente, usikker konjunktur og investeringsvegring flåteoppgraderingene midlertidig. Cummins’ nye X15N-motor – optimalisert for gass – forventes å øke etterspørselen, men det gjenstår å se hvor raskt markedet responderer. Dermed preges segmentet av langsiktig styrke, men kortsiktig svakhet.

Hexagon Ragasco, som produserer komposittbeholdere for LPG, opplever mer stabil etterspørsel. Veksten drives hovedsakelig av utviklingsland i Asia og Afrika, hvor LPG fortsatt fases inn som en trygg og renere energikilde i husholdninger. I modne markeder som Europa flater etterspørselen ut, men Ragasco beholder sin posisjon innen nisjesegmenter som camping og fritidsbruk. Økt fokus på sikkerhet, lav vekt og brukervennlighet gjør at Ragasco holder seg konkurransedyktig, men uten eksplosiv vekst.

Hexagon Digital Wave, som tilbyr ikke-destruktiv testing av høytrykkstanker, står overfor en positiv langsiktig utvikling. Økt bruk av hydrogen og CNG i transport gjør testing og resertifisering stadig mer etterspurt. Regelverk i både USA og EU strammes inn, noe som gir strukturell etterspørselsvekst. Likevel er volumene foreløpig lave – spesielt innen hydrogen – slik at segmentet fortsatt er i en tidlig vekstfase.

Hva sier meglerhusene?

Pareto Secureties har dekning på selskapet med det nye stjerneskuddet Marcus Gavelli. Gavelli som har spådd Norwegain Air Shuttle opp og som ikke er redd for å mene noe, har truffet godt med sine selskaper han har dekning på.

Gavelli som har påpekt i intervju med Investornytt at det var kortsiktig støy i flyselskapet. Siste dagene har det steget 20%.

Paretos sin vurdering av Hexagon Composites

KJØPSANBEFALING – TROSS KORTSIKTIGE UTFORDRINGER TP 36 NOK

1. Verdsettelsen er allerede lav og risikoen tatt ut

  • Estimatet for EBITDA i 2025 (NOK 337 mill) er vesentlig lavere enn konsensus (~NOK 525–550 mill), men analytikeren tror dette allerede er innbakt i markedet.

  • Aksjen handler nå med de-risket verdsettelse, og 2025 vurderes som et transisjonsår» uten stor betydning for den langsiktige verdien.

2. Ingen vesentlige balanse- eller likviditetsrisikoer

  • Selskapet forventes å bryte even på fri kontantstrøm (FCFE) selv ved lavere EBITDA.

  • Maksimal gjeldsgrad (leverage) i 2025 estimeres til 2,8x, godt innenfor kravene i lånebetingelsene og PAS’ (Pareto) interne toleranse.

3. Vekstcaset kommer – særlig i 2026–2027

  • Estimatene for 2026–27e gir meget lav multipelprising (kun 5–9x P/E) gitt et moderat scenario med 1,5–2,0% penetrasjon av Cummins’ X15N-gassmotor.

  • Analytikeren mener at momentum i tungtransport (særlig FS-segmentet) vil materialisere seg tydelig i løpet av 2026–27.

4. Midlertidig svakhet – men ikke strukturell

  • Q1 2025 viste en EBITDA-miss (14%) grunnet svak miks, selv om omsetningen slo konsensus med 8%.

  • Svakhet i Mobile Pipeline (–35% Y/Y) trekker ned, men Fuel Systems vokser (+41%), og salgsaktiviteten etter ACT Expo er i bedring.

  • Analytikeren mener konsensus er for aggressiv for 2025, men langsiktig trend er intakt.

  • Kilde: Analytiker rapport publisert 20. mai av Pareto. Overnevnte er artikkelforfatters oversettelse av den. Her kan de forekomme ubevisste feil eller mangler.

Betydelig shortposisjon

Det er pr. i dag og ifølge Finanstilsynet 10.23% av selskapets aksjer shortet. Dvs at noen har lånt aksjer fra en eier, og solgt den i markedet – for så å spekulere i at aksjen faller videre for å tjene penger.

Er 10% av et selskap short mye og hvilke konsekvenser kan det få om selskapet snur trenden nå?

En short på rundt 10 prosent i et selskap som Hexagon Composites regnes som høyt. Det betyr at en betydelig andel av selskapets utestående aksjer er lånt ut og solgt med forventning om at kursen vil falle. For et selskap med en markedsverdi på omtrent 3,8 milliarder kroner og en daglig omsetning på rundt 30 millioner kroner, tilsvarer dette at aksjer for over 700 millioner kroner er shortet.

Når short når slike nivåer, signaliserer det det er noen få instutisjonelle som tar store bets på fall. Samtidig skaper det et interessant scenario dersom selskapet skulle klare å snu trenden og komme med positive nyheter eller bedre resultater enn forventet. En slik utvikling kan utløse det som kalles et short squeeze. Dette skjer når de som har shortet selskapet, altså lånt aksjer og solgt dem, må kjøpe dem tilbake for å begrense tap når kursen stiger. Dette kjøpspresset kan forsterke kursoppgangen betydelig, særlig i et selskap med moderat omsetning som Hexagon.

På den ene siden kan dette gi en kraftig og rask oppgang i aksjekursen, noe som kan være svært gunstig for langsiktige investorer. På den annen side må man være klar over at høy short interest ofte også reflekterer reelle bekymringer knyttet til selskapets drift eller markedsutsikter. Dersom den positive vendingen uteblir, kan kursen falle ytterligere.

Kort oppsummert gir en short interest på rundt 10 prosent i Hexagon både et potensial for betydelig kursoppgang ved en positiv utvikling, men samtidig en tydelig indikasjon på at markedet ser risiko i selskapet.

Flere nye kontrakter

16. mai 2025 inngikk Hexagon Agility, et datterselskap av Hexagon Composites, en treårig avtale med UPS. Avtalen innebærer levering av drivstoffsystemer for fornybar naturgass (RNG) til store og middels store lastebiler. Den nye ordren har en verdi på 57,7 millioner dollar (ca. 620 millioner kroner). Leveransene er planlagt å starte i andre kvartal 2025, og avtalen markerer en videreføring av det eksisterende samarbeidet mellom de to selskapene.

Hexagon Agility har også inngått en avtale med den amerikanske bussprodusenten New Flyer Industries om levering av drivstoffsystemer for komprimert naturgass til gassdrevne busser. Kontrakten har en verdi på 380 millioner kroner. Leveransene er planlagt å starte i 2026, og avtalen er knyttet til regionens vertskap for fotball-VM i 2026.

Nå i juni inngikk Hexagon Agility en avtale med GILLIG – en ledende produsent av tunge CNG-busser – om levering av drivstoffsystemer til 476 nye CNG-busser for Dallas Area Rapid Transit. Dette styrker Hexagons posisjon innen offentlig transport i Nord-Amerika. Leveransene starter i tredje kvartal 2025.

Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i politiet. Espen har holdt foredrag om etterretning og granskning i finans i privat næringsliv. Han har ledet Investornytt satsningen til våren 2025. Han er tidligere profilert oljetrader med høy avkastning og hobby investor på Oslo Børs. Han gikk i April 2025 av som daglig leder i Investornytt og jobber nå som konsulent for både norske og internasjonale selskaper på deltid.
Picture of Espen Teigland
Bjeffet frem av Labrador