-
Starmer går av
-
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
USA og Iran er enige om en plan som i løpet av 60 dager skal føre til en endelig avtale om fred, opplyser meglerlandene Pakistan og Qatar.
Ved 3.15-tiden natt til mandag norsk tid, opplyste meglerlandene i en felles uttalelse at første samtalerunde mellom USA og Iran om å avslutte krigen i Midtøsten var avsluttet. Nå har den iranske delegasjonen reist fra Sveits etter 18 timer «intense» forhandlinger, ifølge iranske statlige medier.
Det som kalles «tekniske samtaler» fortsetter ut uken i sveitsiske Bürgenstock, men etter første runde har det blitt gjort framskritt. Blant annet er USA og Iran enige om en plan som i løpet av 60 dager skal føre til en endelig avtale om fred, ifølge uttalelsen.
Partene er også enige om en mekanisme for å avslutte kampene i Libanon og at det opprettes en «kommunikasjonslinje» som skal bidra til å sikre trygg passasje for kommersielle skip gjennom Hormuzstredet.
Stredet, som er en av verdens viktigste sjøveier for oljetransport, har vært stengt av iranske myndigheter etter angrep fra USA og Israel.
Irans utenriksminister Abbas Araghchi skriver på X at det er gjort «store framskritt» - og at meglerlandenes utrettelige innsats har bidratt til framskritt for å avslutte Libanon-krigen.
Libanon ble dratt inn i konflikten da den iransk-allierte Hizbollah involverte seg i konflikten etter angrep mot Teheran.
– Eksportavgiftene på olje og petrokjemiske produkter er avskaffet, blokaden er opphevet, enkelte frosne eiendeler er frigitt, og en omfattende gjenoppbyggings- og utviklingsplan for Iran er satt i gang, skriver Araghchi natt til mandag.
Utviklingen kommer etter vaklende start, da Iran forlot forhandlingene søndag, som svar på USAs president Donald Trumps trusler om å angripe Iran på grunn av landets støtte til Hizbollah. Kampene mellom Israel og Hizbollah har gjentatte ganger truet med å avspore fredsinnsatsene.
I en tale søndag understreker Irans president Masoud Pezeshkian at Teheran ikke vil gi fra seg retten til å berike uran, og benekter samtidig at landet ønsker atomvåpen.
– Vi kan uttale skriftlig at vi har ingen hensikt om å bygge en bombe, sier han.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar