-
ECB hever renten etter energisjokk
-
Britisk forsvarsminister trekker seg i protest
-
Opprør mot Kajas utenrikspolitiske kalas
-
Sparebanken Norge kutter opptil 120 årsverk
-
Støre til kamp mot EU-oljebrems i Arktis
-
USA har bombet drikkevannskilde i Iran
-
USA har startet nye angrep mot Iran – meldinger om flere eksplosjoner
-
Hegseth varsler kraftige angrep mot Iran i natt
-
Lanserer matematikkplattform i Saudi-Arabia
-
Henter 300 millioner til vekst
-
Teknologisk gjennombrudd
-
Nye angrep mellom USA og Iran
-
Norges Bank vil styrke betalingsberedskapen
-
Tror rentehoppet kommer til høsten
-
Eide om Iran-angrep: Fortsatt håp om fred
Nyheter
Kryptoutvinning sluker norsk strøm – nå foreslår regjeringen forbud
Regjeringen ønsker å sette en stopper for at norske datasentre blir brukt til utvinning av kryptovaluta. Nå vil de innføre et midlertidig forbud.
Regjeringen bruker en statlig planbestemmelse i plan- og bygningsloven for å gjennomføre forbudet som et flertall på Stortinget ønsket.
– Et evig forbud vil mest sannsynlig være for inngripende. Et midlertidig forbud kan vare veldig lenge, men dette må utredes, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) til E24.
Grunnen til at regjeringen ikke vil ha kryptoutvinning i Norge, er at det krever mye strøm.
– Jeg har fått signaler fra nettselskaper om at det er flere og flere som ønsker å etablere seg på et begrenset kraftsystem. Når det kommer mange nok små aktører, blir det en kjempebelastning, sier energiminister Terje Aasland (Ap).
En tredel av datastrømmen
Regjeringen anslår at en tredel av all strøm til datasentre i 2023 ble brukt til produksjon av kryptovaluta. Fra 1. juli blir det lovpålagt for datasentre å rapportere hvor mye av kraftforbruket som går til kryptoutvinning.
Forslaget om midlertidig forbud skal utredes i høst av Kommunal- og distriktsdepartementet.
– På overtid
– Det er langt på overtid at regjeringen nå endelig følger opp Stortingets vedtak, sier Rødts Sofie Marhaug som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Men hun mener forbudet langt fra er tilstrekkelig og ønsker et permanent forbud.
– Det er også på høy tid at vi får kontroll over hele datasenterindustrien, som står for et helt vanvittig kraftforbruk, sier hun, og varsler at Rødt kommer til å ta kampen opp igjen i neste stortingsperiode.
Nylige artikler
EU-diplomatiet i krise: Vil ribbe Kallas for makt
Sparebanken Norge kutter opptil 120 årsverk
Støre til kamp mot EU-oljebrems i Arktis
New York Times: USA har trolig bombet drikkevannskilde i Iran
Denne aksjen kan dobles i verdi nå!
USA har startet nye angrep mot Iran – meldinger om flere eksplosjoner
Hegseth varsler kraftige amerikanske angrep mot Iran
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
Ukens aksje: Kan bli et nytt forsvarscase på Oslo Børs
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering