-
Trump får medhold om hurtigdeportasjon
-
Tek-gigantene truer Norges digital suverenitet
-
Industrien får høyere nettleie fra neste år
-
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
-
Ny rapport om unge: – En generasjon som ønsker å stå på egne bein
-
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
-
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
-
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
-
Hetebølgen gir strømprissjokk i Europa – også Norge rammes
-
Hurtigruten har fullført refinansiering i milliardklassen
-
Skepsisen til å ta imot flyktninger og asylsøkere øker
-
Krasjlanding for SpaceX – falt over 16 prosent
-
USA opphever sanksjoner mot iransk olje i 60 dager
-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
Nyheter
Kryptoutvinning sluker norsk strøm – nå foreslår regjeringen forbud
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Regjeringen ønsker å sette en stopper for at norske datasentre blir brukt til utvinning av kryptovaluta. Nå vil de innføre et midlertidig forbud.
Regjeringen bruker en statlig planbestemmelse i plan- og bygningsloven for å gjennomføre forbudet som et flertall på Stortinget ønsket.
– Et evig forbud vil mest sannsynlig være for inngripende. Et midlertidig forbud kan vare veldig lenge, men dette må utredes, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) til E24.
Grunnen til at regjeringen ikke vil ha kryptoutvinning i Norge, er at det krever mye strøm.
– Jeg har fått signaler fra nettselskaper om at det er flere og flere som ønsker å etablere seg på et begrenset kraftsystem. Når det kommer mange nok små aktører, blir det en kjempebelastning, sier energiminister Terje Aasland (Ap).
En tredel av datastrømmen
Regjeringen anslår at en tredel av all strøm til datasentre i 2023 ble brukt til produksjon av kryptovaluta. Fra 1. juli blir det lovpålagt for datasentre å rapportere hvor mye av kraftforbruket som går til kryptoutvinning.
Forslaget om midlertidig forbud skal utredes i høst av Kommunal- og distriktsdepartementet.
– På overtid
– Det er langt på overtid at regjeringen nå endelig følger opp Stortingets vedtak, sier Rødts Sofie Marhaug som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Men hun mener forbudet langt fra er tilstrekkelig og ønsker et permanent forbud.
– Det er også på høy tid at vi får kontroll over hele datasenterindustrien, som står for et helt vanvittig kraftforbruk, sier hun, og varsler at Rødt kommer til å ta kampen opp igjen i neste stortingsperiode.
Nylige artikler
Trump får rettens medhold i utvisning av migranter
Digitaliseringsministeren roper varsku om tek-gigantenes overtak
Industrien får høyere nettleie fra neste år
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
– En generasjon som ønsker å stå på egne bein
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Oljeprisen faller etter Iran-avtale – derfor kan Brent stige kraftig igjen