-
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
-
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
-
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
-
Hetebølgen gir strømprissjokk i Europa – også Norge rammes
-
Hurtigruten har fullført refinansiering i milliardklassen
-
Skepsisen til å ta imot flyktninger og asylsøkere øker
-
Krasjlanding for SpaceX – falt over 16 prosent
-
USA opphever sanksjoner mot iransk olje i 60 dager
-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
-
Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet
-
Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner
-
Vance om fredsforhandlinger: – Stredet er åpent
-
Alan Greenspan er død, 100 år gammel
-
Microsoft-sjef advarer mot AI-monopol
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
Minst 37 handelsskip passerte Hormuzstredet mandag, det høyeste antallet siden starten på USAs og Israels krig mot Iran i slutten av februar, melder det maritime overvåkingsselskapet Kpler.
AXSMarine, et annet sporingsselskap som følger bevegelsene til kommersielle skip, melder om 42 passeringer mandag.
Ifølge Kpler var fem tomme LNG-tankskip blant dem som krysset stredet.
– Dette kan være et av de klareste signaler så langt om at en normalisering av trafikken kan være underveis, sier Mihail Todorov fra AXSMarine.
Mandagens passeringer utgjorde om lag en tredel av normal trafikk gjennom stredet. Den samlede trafikken, inkludert handelsskip, frakt av kunstgjødsel, flytende gass og olje, har tatt seg noe opp siden USA og Iran ble enige om en avtale i forrige uke.
Odfjell-tanker fri
Blant skipene som passerte tirsdag, var Odfjell-tankeren Bow Saga som kom seg ut av Persiabukta etter 115 dager.
– Vi er veldig lettet over at vårt mannskap nå har kommet seg vel gjennom, skriver administrerende direktør Harald Fotland i rederiet Odfjell i en epost til Bergens Tidend e. Tankeren har ligget innestengt siden krigsutbruddet 28. februar.
Om bord på skipet er et mannskap på 25. Det har vært gjort mannskapsbytte underveis, men ni av dem om bord har vært på skipet helt siden slutten av februar. Søsterskipet til Bow Saga, Bow Summer, kom seg ut natt til 1. mars i år, mens rakettene haglet i området. De opplevde jamming under ferden.
Før inngåelsen av avtalen mellom USA og Iran 14. juni gikk færre enn ti handelsskip daglig gjennom stredet. Det ble effektivt stengt av regimet i Teheran 1. mars som svar på amerikanske og israelske angrep.
Framtidig kontroll
Selskaper som drifter LNG-tankere, har vært svært tilbakeholdne med å sende skip gjennom stredet så lenge spenningsnivået har vært høyt og faren for beskyting overhengende.
Kontrollen med trafikken i stredet er et av stridsspørsmålene om arbeidsgrupper fra USA og Iran skal forsøke å finne ut av i løpet av 60 dager.
Statlige iranske medier meldte tirsdag at Irans forhandlingsleder Mohammad Bagher Ghalibaf gjorde det klart under møtet i Sveits i helgen at forholdene i Hormuz aldri vil bli som de var før krigshandlingene.
Han skal ha sagt at trafikken i framtiden vil bli administrert av Iran i henhold til reglene i folkeretten.
(©NTB)
Nylige artikler
Mannen som kom tre tiår for sent
Skattekommisjonens "skattekutt" er en forkledd giftpille for norsk innovasjon
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
Hetebølgen sender europeiske strømpriser i været – også Norge rammes
Hurtigruten har fullført refinansiering i milliardklassen
Skepsisen til å ta imot flyktninger og asylsøkere øker
SpaceX-aksjen styrtet på børs – falt over 16 prosent
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum