-
NÅ: USA opphever sanksjoner mot iransk olje i 60 dager
-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
-
Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet
-
Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner
-
Vance om fredsforhandlinger: – Stredet er åpent
-
Alan Greenspan er død, 100 år gammel
-
Microsoft-sjef advarer mot AI-monopol
-
Storbritannias statsminister Keir Starmer går av
-
USA og Iran nærmer seg fredsavtale
-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Første gang siden 2012
Bostedsløsheten øker i Norge: – Svært alvorlig
I Norges fire største byer finner vi flest bostedsløse mennesker. Samtidig er det færre unge enn før som ikke har et sted å bo.
Over 4197 personer var i 2025 bostedsløse, halvparten av disse bor i Norges største byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Dette viser nye tall fra by-og regionforskningsinstituttet NIBR, som gjennomførte kartleggingen på oppdrag fra Husbanken.
– Utfordringene med bostedsløshet er helt klart størst i større byer, og det er her behovene for å sette inn målrettede tiltak mot bostedsløshet er størst, sier administrerende direktør Jan Hjelle i Husbanken i en pressemelding.
Flest i storbyene
Oslo er byen med flest bostedsløse – 1099 mennesker. Stavanger har også en betydelig økning, mens Trondheim har langt lavere bostedsløshet i 2025 enn de andre storbyene.
Tallene viser at antall bostedsløse har økt med 26 prosent siden 2020, men flere barn rammes nå enn før. Det mener Hjelle er en bekymringsfull utvikling.
Samtidig er det færre unge under 25 år som er bostedsløse. I 2008 var én av fire bostedsløse, mens i 2025 var det bare 11 prosent.
– Husbanken har over lang tid samarbeidet med kommuner som har satset på forebyggende tiltak blant utsatt ungdom, og denne utviklingen viser at målrettet innsats gir resultater, sier Hjelle.
Alvorlig utvikling
Kommunal- og disktriksminister Bjørnar Skjæran inviterte mandag til møte med kommuner og interesseorganisasjoner for å snakke om utviklingen og hva som skal til for å snu den. I møtet inviterte statsråden kommunene til et samarbeid om å sammen gjøre et boligløft, særlig for de sårbare barnefamiliene.
– Det er en svært alvorlig utvikling. Vi har et nasjonalt mål om at ingen skal være bostedsløse, og det skal kun skje unntaksvis at barn og unge blir tilbudt et midlertidig botilbud, sier Skjæran i en pressemelding.
For første gang siden 2012 øker bostedsløsheten.
– Kommunene skal ikke stå alene i dette arbeidet. Jeg vil gi startsignalet til at Husbanken nå følger opp direkte med kommunene, og tar med seg hele verktøykassen sin for å finne gode løsninger, sier Skjæran.
(©NTB)
Nylige artikler
Bostedsløsheten øker i Norge: – Svært alvorlig
Norskeide tankskip gjennom Hormuzstredet
Apple-sjefen varsler høyere pris på iPhoner
– Stredet er åpent
Er Circio Holding tilbake på rett spor?
USAs tidligere sentralbanksjef Alan Greenspan er død
Nadella advarer mot AI-maktkonsentrasjon
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum