-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Oslo Børs
Kongsberg Gruppen deler ut fem milliarder til aksjonærene
Kongsberg Gruppen endte med et resultat på 16,7 milliarder kroner før skatt i fjerde kvartal. De deler ut fem milliarder kroner i utbytte til aksjonærene.
– 2025 ble et år preget av vekst, solid lønnsomhet og en sterk ordreinngang på nær 90 milliarder kroner. Dette løfter konsernets samlede ordrereserve til over 157 milliarder kroner. Vi opplever høy etterspørsel etter våre løsninger i en verden preget av store endringer, og vi har etablert et robust grunnlag for videre utvikling av selskapet, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen i en børsmelding fredag.
Inntektene på 16,7 milliarder kroner før skatt i fjerde kvartal er en økning på hele 21 prosent fra samme kvartal året før.
Håøy peker på at økning skyldes en fordelaktig prosjektsammensetning høyt volum i Kongsberg Defence & Aerospace.
– Ved utgangen av året hadde konsernet en total ordrereserve på 157 milliarder kroner. Av dette vil 130 milliarder følge Kongsberg videre, mens resterende tilhører Kongsberg Maritime, sier Håøy.
Kongsberg-styret foreslår et totalt utbytte til aksjonærene på 5 milliarder kroner, tilsvarende 5,70 kroner per aksje hvor 3,5 kroner per aksje er utover selskapets ordinære utbyttepolitikk.
Håøy peker på at 2026 blir et historisk år for selskapet, som i april deles i to ved å skille ut Kongsberg Maritime, den maritime virksomheten, i et eget børsnotert selskap.
– De to selskapene opererer i ulike internasjonale markeder i en verden preget av økte geopolitiske spenninger, handelskriger og usikkerhet, sier Håøy, som varslet i høst at han selv går av når delingen av selskapet er fullført.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar