Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner

Norwegian får ikke prøvd klimakvotesaken i Høyesterett og tar et tap på 730 millioner kroner.

Norwegians anke er forkastet av Høyesterett.
Publisert

Norwegian vant saken i tingretten, men lagmannsretten var av en annen oppfatning.

– Vi er både skuffet og overrasket over at Høyesterett har valgt å ikke behandle vår anke, sier Hans-Jørgen Wibstad, finansdirektør i Norwegian i en børsmelding gjengitt av E24.

Norwegian vant saken i tingretten, men lagmannsretten var av en annen oppfatning.

– Vi er både skuffet og overrasket over at Høyesterett har valgt å ikke behandle vår anke, sier Hans-Jørgen Wibstad, finansdirektør i Norwegian i en børsmelding gjengitt av E24.

Norwegian ble ilagt en bot på nesten 400 millioner kroner av Miljødirektoratet i september 2021. De fikk medhold i tingretten i desember 2024, men staten anket, og lagmannsretten kom med sin dom i mars i år. Der tapte Norwegian.

Direktoratet mener flyselskapet ikke oppfylte sine klimakvoteforpliktelser for utslipp i 2020. Forpliktelsene skal gjelde selv om flyselskapet på den tiden var midt i en omfattende restrukturering, ifølge Miljødirektoratet.

(©NTB)

Bjeffet frem av Labrador