Europeisk stagnasjon
EU vil prioritere "Made in Europe"
Brussel vurderer krav om 70% europeisk innhold i kritiske varer for å redusere Kina-avhengighet.
Brussel vurderer å innføre mål om at opptil 70 prosent av innholdet i visse kritiske produkter, som biler, skal være "laget i Europa". Dette er et forsøk på å prioritere europeiske varer og redusere avhengigheten av Kina, skriver Financial Times.
Målet er å redusere avhengigheten av Kina, særlig innen ren teknologi og bilindustrien. Forslaget, som etter planen legges fram av EU-kommisjonen den 10. desember, kan bli kostbart. Interne beregninger antyder at EU-selskaper kan få over 10 milliarder euro i ekstra årlige kostnader dersom de må kjøpe dyrere europeiske komponenter i stedet for rimelige asiatiske.
Utkonkurrert av Kina
Det er Frankrikes kommissær Stéphane Séjourné som leder arbeidet. Forslaget speiler i stor grad Kinas industripolitikk, der myndighetene har brukt lokale innholdskrav og joint venture-modeller for å bygge egen industri. Nå vurderer EU noe av det samme – men i en mildere, mer markedsvennlig form, ifølge kilder i kommisjonen skriver Financial Times.
Den økonomiske situasjonen har også endret dynamikken internt. Land som tidligere var skeptiske, som Tyskland, ser nå mer positivt på tiltak som styrker europeiske produsenter. Særlig bilindustrien og ren teknologi trekkes fram som sektorer der avhengigheten av Kina er blitt for stor.
Dyrere for forbrukerne
Planen innebærer at statlige insentiver som støtteordninger, lån og offentlige innkjøp kun skal gis til produkter som oppfyller kravene. Det gjelder både biler, batterier og enkelte høyteknologiske komponenter. For eksempel kan solcelle-invertere få krav om å være hovedsakelig produsert i Europa av sikkerhetshensyn. Samtidig skaper forslaget bekymring. En rekke tjenestepersoner peker på at europeisk produserte varer ofte er betydelig dyrere enn kinesiske.
I et marked der marginene allerede er presset – som stål og solenergi – kan dette gjøre europeiske produkter mindre konkurransedyktige. Noen frykter også at strengere krav til lokale komponenter kan gjøre ferdigvarer, som biler, dyrere for forbrukerne.
Aktiv industripolitikk
I bakgrunnen ligger EUs økende avhengighet av Kina etter år med høye energipriser og global handelspolitisk uro. Kina er allerede den største leverandøren av solcellepaneler og biodrivstoff til EU, og en stor aktør i vindturbiner og batteriteknologi.
Lovforslaget, kalt Industrial Accelerator Act, er fortsatt under diskusjon og kan bli endret før det legges fram. Interne uenigheter i kommisjonen gjør at både innhold og tidspunkter kan skifte, men mye tyder på at EU ønsker en mer aktiv industripolitikk i møte med global konkurranse.