-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Equinor-sjefen om krigsprofitør-stempel: – Vi kan ikke gjøre noe med disse krigene
Equinor har dratt nytte av høyere olje- og gasspriser som følge av krigen i Midtøsten, vedgår konsernsjef Anders Opdal.
– Det er klart at kriger driver høyere priser, både på olje og gass. Da kan ikke vi gjøre noe med disse krigene. Vi er ikke involvert, og vi har ikke beslutninger rundt det. Men når prisene blir høye, så viser det jo egentlig at de produktene vi produserer, de trengs, sa Opedal da han var gjest i Politisk kvarter på NRK onsdag morgen.
Han ble konfrontert med at stemmer ute i Europa har kalt selskapet krigsprofitør.
Onsdag la Equinor fram et solid resultat for første kvartal. Justert driftsresultat endte på 9,77 milliarder dollar, og resultat etter skatt var 2,86 milliarder dollar.
«Svært, svært godt» resultat
Opedal legger ikke skjul på at økte olje- og gasspriser er nyttig for selskapet.
– Vi har et bakteppe hvor det er krig i Midtøsten, og det har drevet både gassprisene og oljeprisene oppover, også på flydrivstoff og dieselpriser. Og det har vi dratt nytte av. Derfor har vi fått et resultat som er svært, svært godt, sa konsernsjefen.
I kvartalsrapporten kunne selskapet også melde om rekordhøy produksjon i første kvartal. Opedal påpeker overfor NRK at den norske oljen og gassen trengs ute i Europa.
– Det så vi når vi fikk bortfall av gass fra Russland til Europa. Da trengtes den gassen, og vi økte gassproduksjonen. Det ble satt pris på, samtidig som at mange selvfølgelig syntes at prisene ble vel høye. Og det samme ser vi nå. Den oljen og den gassen vi produserer fra norsk sokkel, den trengs ute i verden. Det samme med oljen vi produserer i Brasil.
– Det er høye priser, men våre kunder setter stor pris på at Equinor er en langsiktig leverandør de kan stole på. Både når det er gode tider, men også når det er dårligere tider som nå.
78 prosent skatt
Equinor-sjefen ble også konfrontert med at enkelte EU-politikere vil at oljeselskapene skal betale en ekstra skatt som skal lette byrden for europeere som sliter økonomisk.
– Det er klart at vi tjener godt på disse høye prisene. Samtidig så betaler vi høy skatt. Mesteparten av de inntektene vi har, de har vi i Norge. Vi har 78 prosent skatt i Norge allerede.
– Så mesteparten av de inntektene som vi har tjent det siste kvartalet, de går faktisk inn til Norge, går inn i oljefondet.
(©NTB)
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar