-
Innleid IT-ansatt på Stortinget tiltalt for svindel
-
Sammenligner KI med djevelen
-
SAS-streiken avverget etter tøff mekling
-
Oljeprisen stuper – laveste pris siden Iran-krigen brøt ut
-
Professor Ragnar Torvik om skatteforslaget: – Veldig, veldig bra
-
Slik vil skattekommisjonen endre skattene
-
Storebrand beklager etter feilaktige påstander om bærekraft
-
Pareto: Ubåtdrama for Kongsberg Gruppen
-
Vil kutte inntektsskatten med 20 milliarder
-
Kommisjonens leder om skatteforlik: Vanskelig: Ja. Mulig: Ja.
-
SAS-mekling 14 timer på overtid – har ført til skyhøye priser
-
Trump får medhold om hurtigdeportasjon
-
Tek-gigantene truer Norges digital suverenitet
-
Industrien får høyere nettleie fra neste år
-
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
Julespalten
Tre nøtter til shippinginvestoren
Shippinginvestor Anders Sjåstad kjøpte Northern Ocean på bunn, traff med Almonty og ser muligheter i tre aksjer i 2026.
1. Hva var den smarteste investeringen du gjorde i 2025? Og dummeste?
Northern Ocean på 6 kroner, og Almonty på 3 CAD.
Dummeste er vanskelig å kåre. Det blir hit and miss på flere ting. Prøver å ikke gremmes over slikt, men heller ta lærdom. Så kan jeg heller finne nye og annerledes feil å gjøre senere.
2. Hvilken investering har du størst tro på for 2026?
Scana, Frontline og Northern Ocean.
3. Er vi i en AI-boble? Eller på dørstokken til en gyllen fremtid med overflod for alle?
Det er nok noen selskap som dras opp i bobletendenser med spille på AI viben uten å oppnå de fordeler dem forfekter eller håper på. Samtidig så er det en geopolitisk kamp mellom stormaktene om å bli ledende på AI, herunder chip og datasenterinvesteringer. Dette driver en intens kapitalallokering med seg.
Hvis historien har vist oss noe er det at ja det vil komme et tidspunkt der det overshootes og en boble sprekker. Jeg tror ikke dette er den ene gangen i historien der det ikke skjer. Jeg tror likevel det kan ta lengre tid før det skjer her, men hvem vet sånne ting med sikkerhet?
4. Hvilken bok anbefaler du å lese i julen?
Mastering the Market Cycle av Howard Marks.
5. Har Martin Bech Holte rett: Har Norge sett sine beste dager?
Det er vanskelig å spå. Spesielt om fremtiden. Det sagt. Så virker det være manglende vilje hos det brede lag av norske politikere til å prioritere, og prioritere ting som tilgodeser både den eldre og kommende generasjoner av nordmenn.
6. Hva er din favorittjulegave å få, eller gi?
Det må være å gi gaver til mine tre fantastiske nieser. Samt til den lille hunden vår som vi elsker å skjemme bort.
7. Du blir diktator av Norge i morgen: Hva gjør du?
1. Skrur om skattesystemet så det lønner seg å jobbe mer enn middels og investere i norge. Incentiver inn, straff for innsats ut.
2. Avskaffer ideologisk byråkrati.Bovaer-hysteri, forbud mot upasteurisert melk, klimaregnskap på 200 sider og tvungen elektrifisering av alt som har en ledning – alt havner i samme mappe: «Hva i all verden holdt vi på med?» Slett.
3. Gir staten sparken som investor. Farvel til batterifabrikk-eventyr, Nysnø, elektrifisering, karbonfangst og havvindprosjekter som bruker penger som om statsbudsjettet var Monopoly. Kapital skal styres av avkastning, ikke politiske prestisjeprosjekter eller "månelandinger".
8. Du skal gi gave til barn av dine nære. Ville du gitt gullmynt, Bitcoin eller indeksfond?
Indeksfond.
9. Hva er mest positivt/negativt med juletiden?
Tid til familie, venner og ettertanke.
10. Hva gjorde du for lite av i 2025 som du vil gjøre mer av i 2026?
Selvrefleksjon.
JULESPALTEN 2025
-
– Norge trenger en hard reset
-
Mener Norge har sine beste dager foran seg
-
Satser på egen helse etter kraftig smell i BTC
-
Et børsmirakel
-
Vil du bli rik? Emigrer
-
Tre nøtter til shippinginvestoren
-
Kjøper når det gjør litt vondt
-
- Rentefølsomme investeringer vil gjøre det bra
-
Gjennomskuer bankenes bløff
-
«Den som kontrollerer vannet, kontrollerer samfunnet»
Vi har invitert sentrale stemmer fra næringslivet til å svare på de samme spørsmålene. Hver dag gjennom julen publiserer vi en ny sak, og kommer litt tettere på menneskene bak tallene og prestasjonene. Det dukker kanskje noen opp fra Investornytt-redaksjonen også i løpet av julen.
Nylige artikler
Ace Digital henter ny CFO – vil være førstemann ut med kvartalstall
SAS-streiken avverget: – Kanskje årets vanskeligste mekling
Oljeprisen stuper – laveste pris siden Iran-krigen brøt ut
Professor Ragnar Torvik om skatteforslaget: – Veldig, veldig bra
Slik vil skattekommisjonen endre skattene
Oljeproduksjonen slo prognosene – gassen normaliserte seg
Storebrand beklager etter feilaktige påstander om bærekraft
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Oljeprisen faller etter Iran-avtale – derfor kan Brent stige kraftig igjen