Ukens Aksje

– En rekyl i dette segmentet

Desert Control, som vi følger ekstra godt nøye på, hadde en svært bra Webcast i slutten av uken. Aksjen har gått igjennom motstandsnivået på 2,12 NOK, men neste uke er det allikevel en annen aksje vi går for. Det er på tide med rekyl her nå!

Årets nyttårsraketter: – Kan bli et helsikens baluba
Illustrasjonsfoto. Investornytt
Publisert Sist oppdatert

Interessen for Desert Control begynner å røre på seg, men fremdeles er det mange som tror dette bare er en grønn hype. Anbefaler alle å se webcast og gjøre sin egen vurdering. Det er ventet flere nyheter fremover for selskapet her.

Ukens aksje: Høegh Autoliners

Internasjonal skipsfart har i en periode vært påvirket av betydelige regulatoriske inngrep knyttet til såkalte havne‑ og anløpsavgifter i USA, som blant annet har rammet skip bygget utenfor USA som anløper amerikanske havner. Tiltaket er ett element i Office of the U.S. Trade Representative (USTR) sin bruk av handels‑ og skipsfartsreguleringer under seksjon301 for å adressere det man ser som kinesisk dominans i skipsbygging og maritim logistikk.

Interessen for Desert Control begynner å røre på seg, men fremdeles er det mange som tror dette bare er en grønn hype. Anbefaler alle å se webcast og gjøre sin egen vurdering. Det er ventet flere nyheter fremover for selskapet her.

Ukens aksje: Høegh Autoliners

Internasjonal skipsfart har i en periode vært påvirket av betydelige regulatoriske inngrep knyttet til såkalte havne‑ og anløpsavgifter i USA, som blant annet har rammet skip bygget utenfor USA som anløper amerikanske havner. Tiltaket er ett element i Office of the U.S. Trade Representative (USTR) sin bruk av handels‑ og skipsfartsreguleringer under seksjon301 for å adressere det man ser som kinesisk dominans i skipsbygging og maritim logistikk.

For aktører innen bil‑ og ro/ro‑transport (vehicle carrier/ro‑ro operatører) — blant dem Höegh Autoliners — var utsiktene til store ekstra kostnader reelle. Ifølge en analyse fra bransjen kunne kostnadspåslaget for Höegh alene bli i størrelsesorden USD60–70millioner per år dersom avgiftene ble fullt implementert.

Så sent som i oktober 2025 ble det meldt om en eskalering av avgifter – eksempelvis at alle utenlandsbygde bilskipsfartøyer som anløper USA kunne bli pålagt en avgift på USD46 per nettotonn.

Men så kom den positive overraskelsen: USA og Kina inngikk en avtale om å pause disse havneavgiftene for ett år fra 10. november 2025 til 9. november 2026, som del av en bredere handels‑ og skipsfartsavtale.

Denne suspensjonen gir en midlertidig lettelse for skip og rederier som ville blitt rammet av de nye avgiftene. For Höegh Autoliners og øvrige bilskipsrederier oppleves dette som en betydelig risikoreduksjon. For eksempel vurderer analytikere at suspensjonen kan øke Höeghs EBITDA‑estimater for 2026 med ca. 12%.

Det er likevel fortsatt usikkerhet knyttet til detaljer: blant annet om alle skip (spesielt bilskipssegmentet) faktisk er omfattet, om det gis tilbakebetaling for avgifter som allerede er innbetalt, og hvordan markeder og kontrakter tilpasses.

Hvorfor vurdere Höegh Autoliners nå?

Med bakgrunn i ovenstående kan det være flere grunner til at aksjen til Höegh Autoliners kan fremstå som et interessant kjøp i den kommende uken – forutsatt at investor er komfortabel med risikoen i shipping‑sektoren.

Risikoavlastning

Den største risikoen som var synlig for bilskipsrederier — den økte havneavgiften – er nå utsatt. Det betyr at et usikkerhetsmoment som kunne ha hatt betydelig negativ effekt på bunnlinjen, er nå midlertidig fjernet. Dette gir en forbedret risikoprofil.

Forbedrede økonomiske utsikter

Analytikere peker på at friheten fra den pålagte avgiften gir rom for bedre marginer og forbedrede resultater – i situasjonen med Höegh anslås det økt EBITDA‑potensial. Dette gjør at selskapet kan være undervurdert nå, gitt at markedet ofte priser inn slike regulatoriske farer før de løses. E24

Konkurransefortrinn

Det er ikke sikkert at alle aktører i bilskipssegmentet får samme fordeler eller samme timing som Höegh. Dersom Höegh lykkes med å posisjonere seg godt i markedet — utnytte lettelsen aktivt og kanskje reforhandle kontrakter eller tonekostnader — kan det skape relativ overprestering i sektoren.

Timing og markedspsykologi

Markedet reagerte positivt på nyheten om avgiftspausen – aksjekursen til Höegh steg på OsloBørs. Ofte kan slike nyheter være katalysatorer for videre oppgang, fordi de reduserer usikkerhet og kan tiltrekke nye investorer. Å gå inn nå kan derfor gi et “tidlig” inngangspunkt før markedet fullt innpriser fordelen.

Viktige forbehold

Det er imidlertid flere reservasjoner å gjøre før man kjøper:

  • Selv om avgiften er utsatt, er det ingen garanti for at den ikke blir gjeninnført eller at vilkårene ikke endres.

  • Skip‑ og shippingbransjen er sterkt påvirket av makroforhold som global handel, bilindustrien, drivstoffkostnader og kapasitetsbalanse – og disse faktorene kan slå negativt inn.

  • Aksjemarkedet har allerede priset inn deler av denne positive nyheten – ergo er det mulig at mye av “oppgangen” allerede er reflektert.

  • Höegh har selv hevdet at kostnadsestimatet ved full avgiftsimplementering var USD60–70mill pr. år – selv om pausen nå gir rom, er det fremdeles behov for at selskapet demonstrerer at dette faktisk gir effekt. Lloyd’s List

Nyheten om at USA og Kina har blitt enige om å pause havneavgiftene for ett år skaper et bedre operasjonelt rammeverk for bilskipsrederier som Höegh Autoliners. Dette reduserer risiko og gir forbedret resultatpotensial, noe som kan gjøre aksjen attraktiv for kjøp i nærmeste uke – spesielt sett i forhold til at markedet reagerer positivt på risikoreduserende tiltak. Dersom Höegh klarer å dra nytte av situasjonen og styrke sin posisjon, kan dette være en god mulighet.

Samtidig må man være tydelig på at dette ikke er en sikker investering – shipping er en syklisk og volatil sektor med mange eksterne risk. Dersom du vurderer å kjøpe – bør du gjøre det som en del av en diversifisert portefølje og være komfortabel med de risikoene som følger.

Bjeffet frem av Labrador