-
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
-
OpenAIs billiondrøm vakler: Kan utsette børsnotering
-
Zelenskyj varsler 40 intense dager
-
Apple hever prisene – aksjen stuper
-
Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner
-
Oman avviser transittavgift i Hormuzstredet
-
Microns megarapport bringer AI-rallyet tilbake på sporet
-
Soiltech sikrer storkontrakt på sokkelen
-
Oljetanker gjennom Hormuzstredet tross iranske trusler
-
Eide: Jordskjelvet forverrer krisen i Venezuela
-
Innleid IT-ansatt på Stortinget tiltalt for svindel
-
Sammenligner KI med djevelen
-
SAS-streiken avverget etter tøff mekling
-
Oljeprisen stuper – laveste pris siden Iran-krigen brøt ut
-
Professor Ragnar Torvik om skatteforslaget: – Veldig, veldig bra
Statssekretær Kravik i Teheran for samtaler
Statssekretær Andreas Kravik er i Irans hovedstad Teheran, der han har hatt samtaler med iranske ledere, opplyser utenriksminister Espen Barth Eide (Ap).
– I dag er min statssekretær Andreas Kravik i Teheran. Kravik har hatt samtaler med viseminister Gharibabadi og skal senere i dag ha et møte med Irans utenriksminister Araghchi. Besøket er en oppfølging av samtalene han hadde forrige uke i Pakistan og Oman, skriver Eide i en epost til NTB.
Han sier den pågående konflikten mellom USA og Iran er hovedtema i samtalene i den iranske hovedstaden.
– På vegne av Norge understreket statssekretær Kravik behovet for en diplomatisk løsning på konflikten og gjenåpning av Hormuzstredet. Basert på samtalene i Pakistan forrige uke ble det diskutert ulike løsningsforslag på utestående temaer i forhandlingene.
Kravik understreker at angrepene på og vedvarende hindring av kommersiell skipsfart gjennom Hormuzstredet må opphøre, og er tydelig på at stredet må gjenåpnes i tråd med havrettens regler for internasjonale streder.
Det er blitt avtalt oppfølging på ekspertnivå mellom Norge, Oman og Iran om dette, informerer Eide.
– Her vil vi bidra med vår havrettslige ekspertise og erfaringer med sikte på å identifisere akseptable løsninger.
Kravik har oppfordret Iran til å engasjere seg konstruktivt i samtalene med USA for å finne en løsning som er akseptabel for alle parter.
Norge har ikke en formell rolle i forhandlingene, men har i lang tid hatt kontakt med alle parter.
Nylige artikler
Forsiktig børsåpning ventes mens oljeprisen stiger
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
OpenAI vurderer å utsette børsnotering til 2027
Zelenskyj varsler 40 intense dager
Apple hever prisene på Mac, iPad og Vision Pro etter brikkemangel – aksjen stuper
Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner
Oman avviser transittavgift i Hormuzstredet
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Skattekommisjonens kortslutning
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Hva er Spenn? Slik fungerer bonusprogrammet fra Norwegian og Strawberry
Kongsberg kan få milliardkontrakt i Canada når ubåtvalg avgjøres