-
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
-
OpenAIs billiondrøm vakler: Kan utsette børsnotering
-
Zelenskyj varsler 40 intense dager
-
Apple hever prisene – aksjen stuper
-
Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner
-
Oman avviser transittavgift i Hormuzstredet
-
Microns megarapport bringer AI-rallyet tilbake på sporet
-
Soiltech sikrer storkontrakt på sokkelen
-
Oljetanker gjennom Hormuzstredet tross iranske trusler
-
Eide: Jordskjelvet forverrer krisen i Venezuela
-
Innleid IT-ansatt på Stortinget tiltalt for svindel
-
Sammenligner KI med djevelen
-
SAS-streiken avverget etter tøff mekling
-
Oljeprisen stuper – laveste pris siden Iran-krigen brøt ut
-
Professor Ragnar Torvik om skatteforslaget: – Veldig, veldig bra
Nyheter
Slår alarm om sikkerheten – norske kraftanlegg må sikres bedre
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Energipolitikere på Stortinget krever bedre sikring av Norges kraftanlegg. Høyres Bård Ludvig Thorheim mener det mangler konkret handling fra regjeringen.
– Hele kraftnettet i Norge kan angripes med missiler og droner fra russisk territorium. Slike angrep kan utføres med svært kort varslingstid. Det betyr at Russland kan ramme kraftforsyningen i en tidlig fase av et væpnet angrep, og dette kan få langvarige konsekvenser, skriver Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i Forsvarsanalysen 2024
».
I mai sendte Bård Ludvig Thorheim (H), medlem av energi- og miljøkomiteen på Stortinget et skriftlig spørsmål til energiminister Terje Aasland (Ap). Der etterlyste han flere tiltak fra regjeringen for å styrke sikkerheten rundt kraftforsyningen i Norge, skriver Dagens Næringsliv.
Aasland svarte blant annet at regjeringen har bedt Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon
om at det må innføres økt årvåkenhet» og at virksomhetene tar situasjonen på høyeste alvor.
– Det både sjokkerer og bekymrer meg at regjeringen tar så lett på vår energisikkerhet, sier Thorheim til DN.
Thorheim krever at energiministeren instruerer NVE, Statnett og kraftsektoren om å gjennomføre beredskapstiltak og sårbarhetsanalyser.
Statssekretær Astrid Bergmål (Ap) i Olje- og energidepartementet forsikrer at regjeringen tar sikkerheten på alvor:
– Vi har tett dialog med tjenestene og har innført økt årvåkenhet rundt fysiske anlegg og IKT i kraftforsyningen, sier Bergmål.
(NTB)
Nylige artikler
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
OpenAI vurderer å utsette børsnotering til 2027
Zelenskyj varsler 40 intense dager
Apple hever prisene på Mac, iPad og Vision Pro etter brikkemangel – aksjen stuper
Høyesterett avviser Norwegian-anke – tar tap på 730 millioner kroner
Oman avviser transittavgift i Hormuzstredet
Microns megarapport bringer AI-rallyet tilbake på sporet
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Skattekommisjonens kortslutning
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Hva er Spenn? Slik fungerer bonusprogrammet fra Norwegian og Strawberry
Kongsberg kan få milliardkontrakt i Canada når ubåtvalg avgjøres