Nyheter

Frontline ser mot compliant bull market»

Frontline ser mot compliant bull market»
Frontline-sjefen fra scenen: Barstad peker på aldrende flåte, lav ordrebok og geopolitikk som avgjørende drivere.
Publisert Sist oppdatert

Frontline står klare til å fange oppsiden i et marked som strammer seg til. Med lav break-even og høy gearing mener Lars H. Barstad at selskapet er posisjonert for et mulig compliant bull market». På Pareto-konferansen understreker han også at investorene må følge nøye med på de geopolitisk skjøre rammene.

Asia trekker igjen olje fra Latin-Amerika og USA. Det gir nytt liv til de største fartøyene.

— Dette er et unikt marked for tank. Våre meglere sier de knapt har sett det så stramt før. Jeg nevnte til noen at Petrobras måtte legge ut en last på nytt fordi de ikke fikk inn nok tilbud. Jeg tror ikke vi skal snakke om 200.000 dollar dagen, men det er en fasthet her vi ikke har sett på lenge, sier Frontline-sjef Lars H. Barstad.

Frontline står klare til å fange oppsiden i et marked som strammer seg til. Med lav break-even og høy gearing mener Lars H. Barstad at selskapet er posisjonert for et mulig compliant bull market». På Pareto-konferansen understreker han også at investorene må følge nøye med på de geopolitisk skjøre rammene.

Compliant bull market»

Et compliant bull market» er en oppgangsperiode i tankmarkedet drevet av etterspørsel etter skip som kan operere lovlig. Det handler om fartøyer som tilfredsstiller sanksjoner, forsikringskrav og internasjonale regler.

Den såkalte skyggeflåten, gamle skip som handler i sanksjonerte markeder, holdes utenfor. Når godkjente skip blir knappere, samtidig som transportbehovet stiger, presses ratene opp.

Asia trekker igjen olje fra Latin-Amerika og USA. Det gir nytt liv til de største fartøyene.

— Dette er et unikt marked for tank. Våre meglere sier de knapt har sett det så stramt før. Jeg nevnte til noen at Petrobras måtte legge ut en last på nytt fordi de ikke fikk inn nok tilbud. Jeg tror ikke vi skal snakke om 200.000 dollar dagen, men det er en fasthet her vi ikke har sett på lenge, sier Frontline-sjef Lars H. Barstad.

Han peker på at sterke raffinerimarginer, lave globale lagre og økte transportdistanser trekker i retning av fortsatt høy aktivitet. Så lenge rammevilkårene ikke endrer seg dramatisk

Ren eksponering mot tank

Frontline er i dag verdens største børsnoterte rene tankrederi, med notering både i Oslo og New York. Flåten er tungt vektet mot de største fartøysklassene, som VLCC-er og Suezmaxer.

— For kundene er det totalkostnaden ved å frakte olje fra A til B som betyr noe. Og har du en buss i stedet for en bil, får du plass til mye mer. Våre VLCC-er kan ta 2 millioner fat, Suezmax 1 million fat, forklarer konsernsjefen.

Frontline har over årene betalt ut mer enn 7,4 milliarder dollar i dividender og holder fast på en strategi der overskudd deles direkte med aksjonærene.

— Vi har ingen historie for å kjøpe egne aksjer. Vi gir pengene tilbake til dere, og så kan dere selv bestemme om dere vil reinvestere.

Med dette sikter Barstad til at Frontline ikke driver med tilbakekjøp av egne aksjer, slik mange andre børsnoterte selskaper gjør. I stedet for å støtte aksjekursen gjennom buybacks, velger Frontline å betale ut kontantene direkte som utbytte.

Makro: Volum fremfor oljepris, men risikoen er geopolitisk

Shipping er først og fremst et volumspill. Lavere oljepris kan faktisk være positivt for rederiene, siden bunkerskostnaden (drivstoffkostnaden til skipene) faller.

— Det er volumene som driver oss. Og det vi ser fremover, er at verden sannsynligvis vil produsere mer olje enn vi trenger gjennom Q4 og inn i 2026. Det kan gi contango og økt transportbehov.

Samtidig understreker Barstad at bildet er usikkert. Flere store oljeprodusenter opererer på ytterkanten av kapasiteten. Politiske endringer kan raskt tippe balansen.

— Iran og Venezuela har klart å øke eksporten de siste årene, men nå ser det ut til å flate ut. De trenger store investeringer for å holde produksjonen oppe. Det er tvilsomt om de får det. Russland har holdt produksjonen overraskende godt, men også der ser vi tegn til utfordringer.

Skulle sanksjoner lempes på, eller oljeselskaper myke opp sine egne aldersgrenser for skip, kan det plutselig komme betydelig mer tonnasje inn i markedet.

Tilbudssiden: Gammel flåte møter lav ordrebok

En viktig forklaring på dagens stramme marked ligger på tilbudssiden. Verdens tankflåte eldes raskt. Og i det regulære (compliant) markedet brukes i praksis ikke skip over 20 år til langdistansefrakt.

— Det compliant-markedet har en veldig tydelig grense ved 20 år. 95 prosent av oljen som transporteres i dette markedet, fraktes på skip yngre enn 18 år. Skip over 20 år finnes ikke i langdistansehandelen. De som fortsatt opererer er Jones Act-fartøy i USA, mindre kysttankere og lektere som går lokalt i havner.

Samtidig er ordreboken for nye skip på historisk lave nivåer. Det betyr at lite ny kapasitet er på vei inn i markedet.

— Jeg ville ikke trodd for fem år siden at vi skulle stå i en situasjon hvor den sanksjonerte VLCC-flåten er større enn ordreboken. Men det er realiteten nå, forklarer han.

En slik kombinasjon av aldrende flåte og få nybygg setter en naturlig bremse på tilbudet, men gjør også markedet sårbart dersom oljeetterspørselen faller raskere enn ventet.

Ekstrem gearing

Frontline har et kontant break-even på 25.900 dollar dagen.

— Dette er et sant cash break-even. Alt over dette går rett på bunnlinjen.

Med en slik modell slår selv moderate rateendringer kraftig ut i resultatene.

— En 30 prosent økning i rater kan reflekteres i nesten 60 prosent høyere kontantstrøm, påpeker han.

Her spiller selskapets nesten totale spoteksponering en nøkkelrolle. Spotmarkedet betyr at skipene frakter olje på kortsiktige kontrakter, i stedet for lange leieavtaler. Dermed følger inntektene ratene tett, både opp og ned.

Det gir enorme utbyttemuligheter i gode tider, men også tilsvarende risiko i svake perioder. Investorene får hele syklusen rett i fanget.

— Vi har nesten 100 prosent spoteksponering og er klare til å fange oppsiden, avslutter han.

Bjeffet frem av Labrador