Krisen i bilindustrien
Ford tar elbil-smell på 19,5 milliarder dollar
Ford nedskriver elbilvirksomheten 19,5 milliarder dollar og vrir strategien mot hybrider
Ford Motor Company vil bokføre spesielle kostnader på rundt 19,5 milliarder dollar, hovedsakelig i fjerde kvartal, som følge av en omfattende omlegging av selskapets strategi og en tydelig nedskalering av satsingen på helelektriske kjøretøy, skriver CNBC.
Nedskrivingene knytter seg til en bred restrukturering av Fords forretningsprioriteringer, der selskapet i økende grad prioriterer hybrider og såkalte extended-range elbiler (EREV), fremfor rendyrkede elbiler. Av de totale kostnadene gjelder rundt 8,5 milliarder dollar direkte nedskriving av elbilrelaterte eiendeler. I tillegg forventer Ford kontantutbetalinger på rundt 5,5 milliarder dollar frem mot 2027, hvor mesteparten vil komme allerede neste år.
Tiltakene vil belaste selskapets rapporterte nettoresultat, men får ingen effekt på justert driftsresultat (EBIT). Samtidig oppjusterer Ford sitt resultatanslag for 2025 og forventer nå justert EBIT på rundt 7 milliarder dollar, opp fra intervallet 6–6,5 milliarder dollar som ble kommunisert så sent som i oktober.
Amerikanerne vil ikke ha helektriske pickup trucks
Omleggingen innebærer blant annet at Ford skroter planene om en ny generasjon store, helelektriske pickup-modeller, og i stedet vil utvikle mindre og rimeligere elbiler basert på en ny, fleksibel «Universal EV Platform». Den første modellen på denne plattformen blir en mellomstor pickup som skal produseres ved selskapets fabrikk i Louisville fra 2027.
Samtidig skal den helelektriske F-150 Lightning omgjøres til en EREV-modell, med elektrisk drivlinje kombinert med en bensindrevet generator. Ford legger også om investeringsplanene for sine batterifabrikker i Kentucky og Michigan, som nå skal brukes til å bygge opp en ny virksomhet innen stasjonær energilagring – blant annet rettet mot datasentre og strømnettet.
Administrerende direktør Jim Farley beskriver strategiskiftet som markedsdrevet.
– Dette er en kundeorientert endring for å bygge et sterkere, mer robust og mer lønnsomt Ford, uttalte Farley i et intervju med CNBC mandag.
Bakgrunnen er blant annet svakere etterspørsel etter elbiler i USA, forsterket av at Trump-administrasjonen i september avsluttet den føderale elbilsubsidien på 7.500 dollar tidligere enn ventet. Dette har rammet salget hos både Ford og konkurrenter som GM og Stellantis.
Ford forventer at tiltakene vil gi en «klar vei til lønnsomhet» for Model e, selskapets elbildivisjon, innen 2029, med gradvise forbedringer allerede fra 2026. Samtidig skal omleggingen styrke lønnsomheten i de tradisjonelle Ford Blue- og Ford Pro-enhetene over tid.
Innen 2030 anslår Ford at rundt 50 prosent av konsernets globale salgsvolum vil bestå av hybrider, EREV-er og helelektriske kjøretøy, opp fra 17 prosent i 2025.
Aksjen steg rundt 2 prosent i etterhandelen mandag. Ford-aksjen er opp nær 40 prosent så langt i år, til tross for at selskapet nå tar et av sine største strategiske steg bort fra den rendyrkede elbilfortellingen siden EV-satsingen ble lansert i 2021.
Subscribe to read more about Ford's strategic shift
Discover Ford's bold move away from pure EVs.
Learn how Ford plans to boost profitability by 2029.
Understand the market forces driving Ford's new strategy.