IN live

Økning i TV-omsetningen og utendørsannonseringen i Norge

Publisert Sist oppdatert

TV-omsetningen opplevde en solid økning i årets første kvartal, viser Mediebarometeret. Samtidig gikk utendørsannonsering i været med en kraftig økning.

Totalt var det en oppgang på 12,1 prosent i medieinvesteringene hittil i år sammenlignet med første kvartal i fjor, viser Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Økningen er på 270 millioner kroner, noe Mediebyråforeningen forklarer delvis med påskens plassering i år.

TV-omsetningen opplevde en solid økning i årets første kvartal, viser Mediebarometeret. Samtidig gikk utendørsannonsering i været med en kraftig økning.

Totalt var det en oppgang på 12,1 prosent i medieinvesteringene hittil i år sammenlignet med første kvartal i fjor, viser Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Økningen er på 270 millioner kroner, noe Mediebyråforeningen forklarer delvis med påskens plassering i år.

TV-omsetningen økte med 16,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– TV er en av kanalene med størst vekst i mars. Det skyldes nok delvis at man sammenligner med en svak måned i 2024, sier medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu, Harald Eide-Fredriksen.

Sammenlignet med starten på 2023 er utviklingen mer flat, påpeker han.

– Likevel ser vi en positiv trend, særlig drevet av økte digitale seertall og høyere kontaktpriser på strømmeproduktene, sier Eide-Fredriksen.

Utendørsannonsering har på sin side økt med hele 36,3 prosent. Digitale medier følger tett etter TV og utendørs, med en økning på 10,3 prosent.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador