-
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
-
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
-
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
-
Iran stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
-
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
-
Equinor investerer 4 milliarder i nytt prosjekt på Troll-feltet
-
Barth Eide vil boikotte israelske bosetninger
-
Rekordår for norsk våpeneksport
-
Støre avventer ny vurdering av norgespris
-
Rederiforbundet: – All grunn til varsomhet i Hormuzstredet
-
Stor pågang i lånesøknader til Husbanken
-
Israelsk minister taler USA midt imot: – Hele Libanon må brenne
-
USA-Iran-samtaler i Sveits avlyst
-
Trump anklages for «spin» etter Iran-avtalen
-
Apple varsler dyrere iPhone og Mac
Krypto
NBX satser på Kjerkol og shitcoins
Etter plagiatskandalen og avgangen som helseminister har Ingvild Kjerkol funnet veien til kryptobransjen. Nå har NBX tatt TAO inn på balansen – i en transaksjon med sitt eget styremedlem.
Den hardt prøvede kryptobørsen Norwegian Block Exchange (NBX) har tatt kryptovalutaen TAO inn på balansen. Det skjer gjennom en transaksjon med styremedlemmene Vegard Kristiansen og tidligere helseminister Ingvild Kjerkol, via selskapet Per Øyan AS. Totalt har NBX mottatt 1 000 TAO, med en markedsverdi på rundt 348 500 dollar. Det melder selskapet i en børsmelding etter stengetid onsdag.
Fra lockdownista til kryptoforkjemper
Ingvild Kjerkol ble valgt inn i NBX-styret i 2024, kort tid etter at hun gikk av som helseminister. Hun representerer Per Øyan AS, der hun er medeier med sin partner.
Kjerkol er mest kjent for sin tid som helse- og omsorgsminister fra 2021 til 2024. Avgangen kom etter at Nord universitet annullerte hennes mastergrad, da et granskningsutvalg konkluderte med at oppgaven inneholdt omfattende plagiat.
Kontrasten er slående: fra pandemiminister som frontet strenge tiltak for å stenge folk inne, til styremedlem i en børsnotert aktør for desentraliserte og regimeutfordrende kryptovaluta. Hun illustrerer at svingdøren» mellom politikk og krypto ikke bare finnes i USA, men også i Norge. Der gikk denne uken Trumps avgåtte kryptorådgiver Bo Hines inn i bransjen. Til tross for flere likheter, er en forskjell at Hines var en kryptoforkjemper i sin tid i Det hvite hus, mens Kjerkol ser ut til å ha gjort en helomvending i sitt verdenssyn etter at hun forlot politikken.
NBX: Hedgefond vil ha handel med desentralisert AI
Ifølge NBX skal TAO-beholdningen bidra til selskapets arbeid i Bittensor-nettverket – blokkjeden der TAO fungerer som hovedtoken. Bittensor er et desentralisert AI-økosystem som kombinerer blokkjede og kunstig intelligens.
NBX fungerer allerede som forvalter og hovedhandler for flere hedgefond i kryptomarkedet. Enkelte fond har ifølge børsmeldingen vist interesse for å kjøpe og oppbevare både TAO og alpha-tokens, og selskapet opplyser at den første handelen for eksterne kunder er under forberedelse.
Rekyl for utbombet aksje
På Oslo Børs steg NBX-aksjen 9 prosent onsdag. Kursen er opp om lag 130 prosent de siste tre månedene, men handles fortsatt rundt 97 prosent under toppnoteringen.
Nylige artikler
Kan dette bli neste store AI-case på Oslo Børs?
Trump: Starmer kommer til å gå av som statsminister
Vance leder avgjørende Iran-samtaler i Sveits
Vance på vei til Sveits for Iran-samtaler
Det Afrika minnet meg om – og det Norge risikerer å glemme
Iran sier de stenger Hormuzstredet etter israelske angrep på Libanon
Hormuzstredet: Største trafikk på to måneder
Mest leste artikler
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Slik kan Zenith Energy tjene på Italias støtteordning på 23 milliarder euro
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Aksjen kan løftes kraftig etter teknologinyhet og høyt volum
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar