Analyse
(+) Dybdeanalyse Norwegian del 2
Del 1 av analysen på Norwegian handlet i hovedsak om finansielle resultater, markedsposisjon osv. I del 2 tar vi for oss driver i selskapet, som fuel, finansielle forpliktelser og hva som trigger etterspørsel.
GÅ TIL DEL 1Drivstoffeffektivitet er en nøkkelfaktor i Norwegians strategi, spesielt med tanke på volatiliteten i drivstoffprisene og selskapets bærekraftsmål. Men i senere tid har vi faktisk sett en stadig nedgang i oljepris, noe som er positivt for drivstoffkostnadene til Norwegian. Boeing 737 MAX 8 er designet for å være mer drivstoffeffektiv enn tidligere modeller, noe som bidrar til lavere utslipp og reduserte drivstoffkostnader.
I andre kvartal 2024 rapporterte Norwegian en drivstoffkostnad på 2,593 millioner, noe som utgjør 35 % av de totale driftskostnadene ekskludert leie, avskrivninger og amortisering. Norwegian har også implementert teknologier som SkyBreathe, som bruker Big Data-algoritmer for å analysere flygninger og identifisere måter å redusere drivstofforbruket på. Selskapets fokus på å redusere CO2-utslipp har resultert i en CO2-intensitet på 74 gram per RPK (Revenue Passenger Kilometre) i andre kvartal 2024.
Tiden fremover og investeringer
Med bestillinger på 50 nye Boeing 737 MAX 8-fly som skal leveres fra 2025 viser selskapet at de har store planer for tiden fremover. I tillegg har selskapet forpliktet seg til forhåndsbetalinger på 3,279 millioner for disse nye flyene, noe som viser en langsiktig investering i flåtefornyelse. I tillegg forventer Norwegian i 2024 forventer å øke sin produksjon målt i sete-kilometer med omtrent 12 %, støttet av den økende flåten. Dette er en strategisk satsning for å møte den forventede økningen i etterspørsel, særlig da i høysesongene.
En annen viktig faktor i flåteanalysen er operasjonell effektivitet, målt iblant annet punktlighet og regularitet. I andre kvartal 2024 rapporterte Norwegian en punktlighet på 80,8 %, noe som plasserer selskapet blant de mest punktlige lavprisselskapene globalt. Regulariteten, som måler andelen av flygninger som faktisk finner sted som planlagt, var 99,2 %.
Makroperspektiv
Den eksterne analysen for Norwegian fokuserer på hvordan makroøkonomiske faktorer, værforhold og etterspørselsdynamikk påvirker selskapets operasjoner og økonomiske resultater. Denne delen av analysen vil utforske både historiske trender og nåværende forhold som kan ha innvirkning på selskapets ytelse.
Makroøkonomiske faktorer
Norwegian opererer i en bransje som er sterkt påvirket av makroøkonomiske forhold, inkludert valuta- og råvarepriser, renter, samt generell økonomisk aktivitet. Selskapets inntekter og kostnader er i stor grad eksponert mot svingninger i valutakurser, spesielt mellom norske kroner (NOK), amerikanske dollar (USD) og euro (EUR). I andre kvartal 2024 ble selskapet påvirket av en svekkelse av NOK mot USD, noe som økte kostnadene for drivstoff og leasing, da disse ofte er priset i USD.
Drivstoffkostnader utgjør en betydelig andel av Norwegians driftskostnader, og volatiliteten i oljeprisen kan ha stor innvirkning på lønnsomheten. Selskapet har imidlertid forsøkt å dempe denne risikoen ved å sikre en andel av sine drivstoffkjøp gjennom derivatkontrakter. I andre kvartal 2024 hadde Norwegian sikret 60 % av sitt forventede drivstofforbruk for resten av året til priser som ligger under markedets gjennomsnittspriser. Dette gir selskapet en viss beskyttelse mot uforutsigbare svingninger i energikostnader.
I tillegg til valutakurs og drivstoffkostnader, er rentenivåer en sentral brikke for Norwegians økonomi. Dette er da spesielt på grunn av selskapets betydelige leasingforpliktelser. Høyere renter kan føre til økte finansieringskostnader, noe som kan påvirke selskapets kontantstrøm og lønnsomhet negativt. Følgelig er selskapet sårbart for endringer i globale rentenivåer.
Vær og sesongmessige variasjoner
Vær er en av de eksterne faktorene som kan påvirke Norwegians drift. Historisk sett har dårlige værforhold, spesielt i vintermånedene, ført til forsinkelser, kanselleringer og økte driftskostnader. Ekstreme værforhold kan også påvirke etterspørselen etter flyreiser, spesielt på fritidsdestinasjoner. I Bergen og Oslo, særlig i august, så vi en sterk overvekt av dårlig vær, noe som kan gi fordelaktige utslag for Norwegian. Langtidsvarselet for september i henholdsvis Oslo og Bergen, viser også gunstige» forhold sett med Norwegian – øyne.
I august hadde Norwegian 2 369 469 passasjerer, mens Widerøe hadde 340 955 passasjerer. Dette gav totalt 2 710 424 passasjerer for gruppen. Den positive trenden fortsetter med en passasjervekst på 10 prosent fra august i fjor. Norwegians fyllingsgrad økte noe i en måned hvor kapasiteten økte med 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Her ser en altså at været for august kan ha vært en faktor som har vært med på å påvirke salget.
I andre kvartal 2024 ble selskapet ikke påvirket av ekstremvær, men det er verdt å merke seg at sesongmessige variasjoner fortsatt spiller en stor rolle. Norwegians forretningsmodell er sterkt avhengig av høysesongene, altså sommer- og juletider, når etterspørselen etter flyreiser er på sitt høyeste. For å møte denne sesongmessige etterspørselen, har Norwegian utvidet kapasiteten med nye ruter og økt frekvens på eksisterende ruter, noe som har bidratt med å stabilisere inntektene.
Under har vi lagt med noen bilder som illustrerer værforhold i Bergen og Oslo for august og september. Dette er da bare for å illustrere at markedet for flyreiser har gode muligheter for å holde seg bra i nærmeste fremtid.
Etterspørselstrender
Etterspørselen etter flyreiser er nært knyttet til økonomisk vekst og forbrukertillit. Norwegian har sett en betydelig økning i passasjertrafikken i andre kvartal 2024 med en vekst på 12 % for Norwegian og 14 % for Widerøe sammenlignet med året før. Dette viser en god etterspørsel etter flyreiser, noe som er drevet av økt økonomisk aktivitet og gjenåpning av reiselivsnæringen etter pandemien.
Norwegian har også opprettholdt sterk kundelojalitet gjennom sitt lojalitetsprogram, Norwegian Reward, som har blitt ytterligere styrket gjennom partnerskap. Dette gjelder blant annet partnerskap som avtalen med Strawberry-gruppen.
SWOT-analyse
SWOT» står for strenght, weakness, opportunities, threats».
Styrker:
Moderne og drivstoffeffektiv flåte
Norwegian har investert i Boeing 737 MAX 8, som gir lavere drivstoffkostnader og reduserte karbonutslipp. Dette bidrar til kostnadseffektiv drift og forbedrer selskapets bærekraftsmål.
Sterk posisjon i det nordiske markedet
Norwegian har en betydelig markedsandel i Norden, spesielt innen kortdistanseflyvninger. Selskapet er godt etablert blant både fritids- og forretningsreisende, med et lojalitetsprogram som styrker kundebasen.
Svakheter
Høy gjeldsgrad
Norwegian har en betydelig gjeldsbyrde, spesielt gjennom leasingforpliktelser på sin flåte, noe som kan påvirke selskapets fleksibilitet og evne til å håndtere fremtidige finansielle utfordringer.
Sesongavhengighet
Selskapets inntekter er sterkt avhengige av høysesonger som sommer og jul, noe som gjør inntektene sårbare for svingninger i etterspørselen utenfor disse periodene.
Muligheter
Vekst i nye ruter og markeder
Med sin utvidede flåte og økt kapasitet, kan Norwegian ekspandere til nye ruter i Europa og potensielt gjenoppta enkelte langdistanseflyvninger når etterspørselen stabiliserer seg.
Økt etterspørsel etter bærekraftige flyreiser
Norwegian kan kapitalisere på den økende etterspørselen etter mer miljøvennlige reisealternativer ved å fremheve sine investeringer i drivstoffeffektive fly og mål om karbonnøytralitet innen 2050.
Trusler
Sterk konkurranse fra lavprisselskaper
Konkurrenter som Ryanair og easyJet utøver sterkt prispress i markedet, noe som kan redusere marginene og true Norwegians markedsposisjon.
Drivstoffpriser og makroøkonomisk usikkerhet
Volatilitet i drivstoffpriser og endringer i globale økonomiske forhold kan øke driftskostnadene og svekke etterspørselen, noe som vil påvirke lønnsomheten negativt.
Verdsettelse og multipler
Videre skal vi se litt nærmere på ulike nøkkeltall. Per i dag handles Norwegian aksjen på en P/E på 6,7x og en forward P/E på 6,9x. En forward P/E på 6,9x indikerer at aksjen handles til 6,9 ganger selskapets forventede inntjening for de neste 12 månedene. Dette er lavt sammenlignet med sektoren generelt, men det avhenger av premisset om at Norwegian klarer å levere på inntjeningsprognosen på NOK 1,59 milliarder. P/S – ratio ligger på 0,4x, noe som betyr at aksjen handles til 40 % av selskapets årlige inntekter på 30,07 milliarder NOK. I tillegg har selskapet en pris/bok på 1,9x, noe som kan være med på å dempe den finansielle risikoen i investeringscaset. Norwegian – aksjen handles altså til nesten det dobbelte av bokført verdi. Videre har vi et EV/EBITDA forhold på 4,9x, noe som betyr at selskapets markedsverdi pluss netto gjeld er 4,9 ganger større en selskapets EBITDA.
Hvorfor er EV/EBITDA nyttig i dette caset?
EV/EBITDA er en nyttig multippel i dette tilfellet fordi den fokuserer på selskapets operasjonelle lønnsomhet uten å ta hensyn til kapitalstruktur og store avskrivninger. I en kapitalintensiv bransje som luftfart, hvor selskaper ofte investerer tungt i flyflåter og infrastruktur, gir dette tallet et mer rettferdig» bilde av den løpende lønnsomheten. EV/EBITDA fanger opp hele verdien av selskapet, inkludert gjeld, og sammenligner det med inntjeningen fra kjerneoperasjonen. Dette gjør den spesielt nyttig for å vurdere selskaper med høy gjeld, eksempelvis Norwegian.
Gjeld/EK
Mot slutten skal vi ta for oss gjeld mot EK situasjonen. Norwegian har en relativt høy gjeldsgrad på 79,3 %, hvor NOK 4,54 milliarder i gjeld og NOK 5,73 milliarder i egenkapital. Selskapet har en høy eksponering mot finansielle forpliktelser, men det er viktig å merke seg at rentedekningsgraden er på 4,3x. Dette betyr at selskapet er i stand til å dekke sine renteutgifter mer enn fire ganger med nåværende driftsinntekter, noe som indikerer at gjelden fortsatt er håndterbar. Norwegian har også en sterk likviditetsposisjon med 11,5 milliarder i kontanter (NOK). For å gi et enkelt eksempel vil 11,5 milliarder i kontanter og et totalt antall aksjer på 963 880 462, gi en kontantbeholdningen per aksje være omtrent NOK 11,93. Med en aksjepris på 10,75 handles altså Norwegian til betydelig under cash – posisjonen.
GÅ TIL DEL 1