Analyse

(+) Dybdeanalyse av Norwegian Air Shuttle del 1

Oslo Børs litt opp etter tre dagers nedgang
Publisert Sist oppdatert

Denne analysen er utarbeidet av Kristoffer Thue Stranden og ble opprinnelig publisert 8. september.

GÅ TIL DEL 2

Formålet med denne analysen er å gi en helhetlig vurdering av Norwegian sin nåværende situasjon og fremtidsutsikter i et stadig mer utfordrende marked (flybransje). Analysen vil undersøke selskapets finansielle stabilitet, operasjonelle effektivitet, og strategiske retning, med et spesielt fokus på hvordan selskapet har tilpasset seg de endringene i bransjen de siste årene. Videre vil analysen evaluere hvordan eksterne faktorer som økonomiske trender, værforhold og konkurransedynamikk påvirker selskapet. Målet er å identifisere både styrker og svakheter, samt muligheter og trusler som kan være sentrale faktorer for selskapets fremtid.

Norwegian Air Shuttle (Norwegian) har gjennomgått en lang reise siden selskapet ble grunnlagt i 1993. Fra å være et lite, regionalt flyselskap i starten, har Norwegian utviklet seg til å bli en av Europas ledende lavprisoperatører. Selskapet startet opp som lavprisoperatør i 2002 og har i dag en flåte bestående av Boeing 737-fly.

I løpet av de siste tiårene har Norwegian vært gjennom betydelige endringer i flybransjen, inkludert en ekspansjon til globale markeder og en tilpasning til en mer fokusert forretningsmodell. Selskapets gjorde et skifte i 2018 som førte til en konsentrasjon på kjerneområder, samt en justering av flåten for å møte kundebehov og globale trender. Dette har i ettertid vist seg å være avgjørende for å styrke selskapets posisjon i en stadig mer konkurranseutsatt bransje. COVID-19-pandemien akselererte denne omstillingen, og i 2021 kunngjorde Norwegian en ytterligere forenkling av sin forretningsstruktur. Her bestemte en et dedikert kortdistansenettverk som fokuserer på Skandinavia og nøkkeldestinasjoner i Europa.

Norwegian har en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 737-fly. Selskapet har forpliktet seg til å redusere sitt karbonavtrykk betydelig, og har satt som mål å bli karbonnøytrale innen 2050. Selskapet var det første flyselskapet i verden som sluttet seg til FN’s klimainitiativ i 2019, og har implementert teknologier for å forbedre drivstoffeffektiviteten og redusere utslipp.

Markedsposisjon og konkurranse

Norwegian har etablert seg som en velkjent aktør innen lavprisflyselskaper i Europa, særlig da innen det nordiske markedet. Selskapet har historisk sett vært kjent for å tilby konkurransedyktige priser kombinert med et sterkt rutenettverk som dekker både innenriksflyvninger i Norge, samt internasjonale ruter til flere destinasjoner rundt i Europa. Etter omstruktureringen i 2021 skiftet Norwegian sitt fokus tilbake til kjernevirksomheten, altså kortdistanseflyvninger i Norden og Europa. Noe som igjen har styrket selskapets markedsposisjon i disse regionene.

Når det kommer til det nordiske markedet, er Norwegian en av de ledende aktørene. Her har de en betydelig markedsandel på tvers av Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet har klart å kapitalisere på sin sterke merkevare og lojalitetsprogrammet (Norwegian Reward), noe som har bidratt til å opprettholde en solid kundebase over tid. I tillegg har beslutning om å fokusere på kortdistanseflyvninger gjort det mulig for dem å utnytte sin moderne flåte bedre, hvilket har resultert i lavere driftskostnader og forbedret lønnsomhet.

Konkurranse i flybransjen

Norwegian opererer i et svært konkurransepreget marked, der flere store og etablerte aktører kjemper om markedsandeler. Dette også baserer seg særlig på lavprissegmentet i Europa. Konkurransen i dette segmentet er stor og påvirkes av flere faktorer so vi skal gå nærmere inn på. Dette inkluderer prispress, rutenettverk, kostnadseffektivitet, og kundetilfredshet. La oss gå litt mer i dybden på noen av konkurrentene:

Ryanair

Ryanair er den største aktøren i lavprissegmentet i Europa og representerer følgelig en betydelig utfordrer for Norwegian. Selskapet har et bredt og solid rutenettverk, lave kostnader per sete-kilometer (CASK) og en aggressiv prispolitikk. Dette er alle faktorer som gjør Ryanair til en tøff konkurrent. Ryanair har også en svært effektiv driftsmodell som gir dem en betydelig kostnadsfordel over de fleste andre operatører.

easyJet

easyJet er en annen stor konkurrent, særlig på ruter til og fra Storbritannia, men også på andre europeiske destinasjoner. easyJet har en solid posisjon i det britiske markedet og tilbyr et omfattende rutenettverk innen Europa. Disse har dog et større fokus på større byer og feriedestinasjoner. Selskapet har også en sterk merkevare, samt en god og oversiktlig digital plattform som gjør det enkelt for passasjerer å bestille reiser.

SAS

Videre har vi SAS. Disse konkurrerer direkte med Norwegian, særlig på innenriksruter i Norge og ruter innenfor Norden. SAS har utviklet en sterk posisjon blant forretningsreisende og tilbyr et mer premium» produkt sammenlignet med Norwegian. Selv om SAS opererer med høyere kostnader, har selskapet en stor kundebase og tilbyr fordeler som lounge» -tilgang.

SAS har slitt med uønsket omtale av streik, bonusprogram og exit fra Star A siste tiden. Dette er noe som er fordelaktig for NAS.

Finansiell situasjon

Etter andre kvartal viste Norwegian relativt gode økonomiske resultater. Selskapet rapporterte en omsetning på 9,347 millioner, hvilket var en økning på 36 % fra samme periode året før. Denne veksten er hovedsakelig drevet av økt passasjertrafikk med en økning på 12 % i antall passasjerer for Norwegian og 14 % for Widerøe sammenlignet med andre kvartal 2023. Totalt hadde selskapet 7,3 millioner passasjerer i kvartalet, noe som reflekterer den etterspørselstrenden etter flyreiser i sommersesongen.

Selv om selskapet økte inntektene, opplevde de et press på marginene. Driftsresultatet for kvartalet var NOK 593 millioner, noe som tilsvarer en driftsmargin på 6,3 %, ned fra 9,5 % i samme periode året før. Hovedgrunnen bak dette var økte operasjonelle kostnader, noe som blant annet inkluderte en betydelig økning i kostnader for flydrivstoff. Denne steg til 2,593 millioner, en oppgang på 26 % fra andre kvartal 2023. Totale driftskostnader, ekskludert leie, avskrivninger og amortisering, økte med 41 % til NOK 7,498 millioner.

Videre skal vi se nærmere på kostnadene til selskapet. Først og fremst så en at det ble en reduksjon på 2 % i enhetskostnadene ekskludert drivstoff. Dette var på mange måter en faktor som viste at selskapet hadde klart å effektivisere driften til tross for økende kostnadspress. Likevel er det verdt å merke seg at total enhetskostnad økte noe sammenlignet med samme periode året før, noe som blant annet kan tilskrives høyere drivstoffkostnader

Norwegian har også vist sterke likviditetsforbedringer i andre kvartal 2024. Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter endte på 2,330 millioner, opp fra 1,495 millioner i andre kvartal 2023. Bedringen i kontantstrømmen har bidratt til å redusere selskapets netto rentebærende gjeld med 1,407 millioner til 4,404 millioner ved utgangen av kvartalet. Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var 11,498 millioner.

Forventningene til det kommende kvartalet forblir positive, men selskapet er oppmerksomt på potensielle utfordringer, inkludert volatilitet i drivstoffpriser og valuta, samt makroøkonomisk usikkerhet som kan påvirke etterspørselen. Likevel gir den sterke økonomiske utviklingen i andre kvartal 2024 et solid grunnlag for å kunne håndtere disse utfordringene på en god måte. En har også en forventning om videre vekst og forbedret lønnsomhet i de kommende kvartalene.

Kontantstrømanalyse (NOK)

Kontantstrømmen fra operasjonelle aktiviteter økte betydelig til 2,330 millioner, sammenlignet med 1,495 millioner i samme kvartal året før. Denne forbedringen skyldes hovedsakelig økt passasjertrafikk, samt bedre operasjonell effektivitet. Det er et tegn på at selskapet er i stand til å generere positiv kontantstrøm fra kjernevirksomheten, selv i et marked preget av utfordringer som høye drivstoffkostnader og volatil etterspørsel.

På investeringssiden viser Norwegian en negativ kontantstrøm som følge av selskapets pågående investeringer i flåtefornyelse og bestillinger av nye fly. Selskapet har forpliktet seg til å kjøpe 50 nye Boeing 737 MAX 8-fly, noe som er en del av en langsiktig strategi for å modernisere flåten og forbedre drivstoffeffektiviteten. Disse investeringene skal bidra til lavere kostnader på sikt, samtidig som de gir selskapet en konkurransefordel i et mer bærekraftsfokusert marked.

Når det gjelder finansieringsaktiviteter, har Norwegian brukt en del av sin likviditet til å redusere netto rentebærende gjeld med 1,407 millioner i løpet av andre kvartal 2024. Dette har bidratt til å styrke selskapets balanse og ta ned den finansielle risikoen. Utover dette har det ikke vært noe spesiell aktivitet på denne delen.

ASK – Available Seat Kilometres

Et veldig sentralt element når det gjelder flybransjen, er ASK. Dette står for Available Seat Kilometres» (tilgjengelige setekilometer). Denne måler hvor mange seter et flyselskap har tilgjengelig for salg multiplisert med antall kilometer det blir tilbudt for en spesifisert tidsperiode. Sagt på en annen måte, dette representerer selskapets totale kapasitet. Dette er dermed et godt nøkkeltall å bruke dersom en skal vurdere effektiviteten av flåteutnyttelsen og kapasitet. Bare for å presisere dette, jo høyere ASK, desto større kapasitet tilbyr flyselskapet i markedet.

Flåteanalyse

Flåten til Norwegian er en av de mest kritiske komponentene i selskapets forretningsmodell, både når det gjelder operasjonell effektivitet, kostnadskontroll, og bærekraftsmål.

I flybransjen er det flere essensielle faktorer som er sentrale for å opprettholde en godt forvaltet flåte. Dette inkluderer å opprettholde lave driftskostnader, høy punktlighet og redusere karbonavtrykket. I denne delen av analysen vil vi dykke dypere inn i sammensetningen av Norwegians flåte, dens verdier, drivstoffeffektivitet, og hvordan flåten er sett i sammenheng med de målene selskapet har satt seg.

Per andre kvartal 2024 består Norwegians flåte av 86 fly, hvorav 22 er av typen Boeing 737 MAX 8, mens resten hovedsakelig er Boeing 737-800 NG. Dette illustrerer en investering i moderne og drivstoffeffektiv teknologi. Boeing 737 MAX 8 flyene er kjent for sin forbedrede drivstoffeffektivitet sammenlignet med eldre modeller, der en ser en reduksjon i drivstofforbruket på opptil 14 % per sete sammenlignet med 737-800 NG. I den bransjen som Norwegian opererer i kan det derfor avgjørende for å opprettholde konkurransedyktighet.

Flåten har en relativt lav gjennomsnittsalder, noe som er positivt både med hensyn til det operasjonelle- og vedlikeholdskostnader. Yngre fly har generelt lavere vedlikeholdskostnader og høyere pålitelighet, noe som bidrar til færre forsinkelser og kanselleringer. Norwegian har sørget for god optimalisering av flåtebruken, hvor en har en gjennomsnittlig utnyttelse på 11,9 block hours» per dag.

Drivstoffeffektivitet er en nøkkelfaktor i Norwegians strategi, spesielt med tanke på volatiliteten i drivstoffprisene og selskapets bærekraftsmål. Men i senere tid har vi faktisk sett en stadig nedgang i oljepris, noe som er positivt for drivstoffkostnadene til Norwegian. Boeing 737 MAX 8 er designet for å være mer drivstoffeffektiv enn tidligere modeller, noe som bidrar til lavere utslipp og reduserte drivstoffkostnader. I andre kvartal 2024 rapporterte Norwegian en drivstoffkostnad på 2,593 millioner, noe som utgjør 35 % av de totale driftskostnadene ekskludert leie, avskrivninger og amortisering. Norwegian har også implementert teknologier som SkyBreathe, som bruker Big Data-algoritmer for å analysere flygninger og identifisere måter å redusere drivstofforbruket på. Selskapets fokus på å redusere CO2-utslipp har resultert i en CO2-intensitet på 74 gram per RPK (Revenue Passenger Kilometre) i andre kvartal 2024.

GÅ TIL DEL 2
Bjeffet frem av Labrador