Morgenrapport

Dobbeltsmell varsler mulig rød start på børsen

Teknologiuro og fallende oljepris ventes å sende Oslo Børs markant ned ved åpning onsdag.

Oslo Børs-bygningen med søyler og høstløv i forgrunnen.
Oslo Børs-bygningen i sentrum av Oslo omgitt av høstløv og trær en grå dag
Publisert Sist oppdatert


Det brygger opp til en tung og utfordrende start på Oslo Børs denne onsdagsmorgenen. Investorene må håndtere en sjelden dobbeltsmell fra det globale markedet, der både den internasjonale teknologisektoren og råvaremarkedet opplever kraftig motvind. Wall Street ble i går kveld rystet av et massivt nedsalg i tech- og AI-aksjer som sendte Nasdaq ned over 2,2 prosent på frykt for en overopphetet sektor. Dette kraftige fallet har spredt seg som en løpeild til de asiatiske markedene i natt, hvor spesielt de store brikkeprodusentene har måttet tåle brutale kursfall.


Det brygger opp til en tung og utfordrende start på Oslo Børs denne onsdagsmorgenen. Investorene må håndtere en sjelden dobbeltsmell fra det globale markedet, der både den internasjonale teknologisektoren og råvaremarkedet opplever kraftig motvind. Wall Street ble i går kveld rystet av et massivt nedsalg i tech- og AI-aksjer som sendte Nasdaq ned over 2,2 prosent på frykt for en overopphetet sektor. Dette kraftige fallet har spredt seg som en løpeild til de asiatiske markedene i natt, hvor spesielt de store brikkeprodusentene har måttet tåle brutale kursfall.

For den oljetunge Oslo Børs blir imidlertid situasjonen i energimarkedet den mest umiddelbare bremsen. Brent-oljen har fortsatt ukesfallet og handles i morgentimene helt nede på 76-tallet, noe som markerer det laveste prisnivået siden begynnelsen av mars. Prispresset skyldes positive signaler fra fredssamtaler og en tydelig deeskalering rundt det strategisk viktige Hormuzstredet, der USA har innvilget Iran et midlertidig sanksjonsunntak. Fornyet tro på normalisering av skipsfarten fjerner mye av den risikopremien investorene har priset inn den siste tiden, noe som vil legge et solid press på giganter som Equinor og Aker BP fra første sekund.

Når det gjelder selskapsspesifikke nyheter og finansielle oppdateringer, befinner vi oss nå i det klassiske sommervakuumet mellom rapportselsongene. Det er ingen tunge eller retningsgivende kvartalsrapporter på agendaen på morgenkvisten, og markedet vil derfor være fullstendig prisgitt de makroøkonomiske kreftene, den globale sentimentkollapsen innen tech og det markerte oljeprisfallet.

Med en kombinasjon av globale AI-bekymringer og oljepriser på bunnivåer for de siste fire månedene, er det ingen tvil om at pilene peker bratt nedover ved handelsstart. Jeg forventer at Hovedindeksen (OSEBX) vil åpne markant i rødt, og anslår et åpningsintervall mellom -1,3 prosent og -0,7 i løpet av de første handelsminuttene. 

Bjeffet frem av Labrador