-
Trump får medhold om hurtigdeportasjon
-
Tek-gigantene truer Norges digital suverenitet
-
Industrien får høyere nettleie fra neste år
-
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
-
Ny rapport om unge: – En generasjon som ønsker å stå på egne bein
-
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
-
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
-
Rapport: Norske bedrifter henter 140 milliarder fra Equinor
-
Hetebølgen gir strømprissjokk i Europa – også Norge rammes
-
Hurtigruten har fullført refinansiering i milliardklassen
-
Skepsisen til å ta imot flyktninger og asylsøkere øker
-
Krasjlanding for SpaceX – falt over 16 prosent
-
USA opphever sanksjoner mot iransk olje i 60 dager
-
Vil utvide ordningen med aksjesparekonto
-
Hjemløsheten øker for første gang siden 2012
Morgenrapport
Dobbeltsmell varsler mulig rød start på børsen
Teknologiuro og fallende oljepris ventes å sende Oslo Børs markant ned ved åpning onsdag.
Det brygger opp til en tung og utfordrende start på Oslo Børs denne onsdagsmorgenen. Investorene må håndtere en sjelden dobbeltsmell fra det globale markedet, der både den internasjonale teknologisektoren og råvaremarkedet opplever kraftig motvind. Wall Street ble i går kveld rystet av et massivt nedsalg i tech- og AI-aksjer som sendte Nasdaq ned over 2,2 prosent på frykt for en overopphetet sektor. Dette kraftige fallet har spredt seg som en løpeild til de asiatiske markedene i natt, hvor spesielt de store brikkeprodusentene har måttet tåle brutale kursfall.
For den oljetunge Oslo Børs blir imidlertid situasjonen i energimarkedet den mest umiddelbare bremsen. Brent-oljen har fortsatt ukesfallet og handles i morgentimene helt nede på 76-tallet, noe som markerer det laveste prisnivået siden begynnelsen av mars. Prispresset skyldes positive signaler fra fredssamtaler og en tydelig deeskalering rundt det strategisk viktige Hormuzstredet, der USA har innvilget Iran et midlertidig sanksjonsunntak. Fornyet tro på normalisering av skipsfarten fjerner mye av den risikopremien investorene har priset inn den siste tiden, noe som vil legge et solid press på giganter som Equinor og Aker BP fra første sekund.
Når det gjelder selskapsspesifikke nyheter og finansielle oppdateringer, befinner vi oss nå i det klassiske sommervakuumet mellom rapportselsongene. Det er ingen tunge eller retningsgivende kvartalsrapporter på agendaen på morgenkvisten, og markedet vil derfor være fullstendig prisgitt de makroøkonomiske kreftene, den globale sentimentkollapsen innen tech og det markerte oljeprisfallet.
Med en kombinasjon av globale AI-bekymringer og oljepriser på bunnivåer for de siste fire månedene, er det ingen tvil om at pilene peker bratt nedover ved handelsstart. Jeg forventer at Hovedindeksen (OSEBX) vil åpne markant i rødt, og anslår et åpningsintervall mellom -1,3 prosent og -0,7 i løpet av de første handelsminuttene.
Nylige artikler
Trump får rettens medhold i utvisning av migranter
Digitaliseringsministeren roper varsku om tek-gigantenes overtak
Industrien får høyere nettleie fra neste år
IMO: Evakurerer 11.000 sjøfolk gjennom Hormuzstredet
– En generasjon som ønsker å stå på egne bein
Flatt på Oslo Børs – Hydro ned 4,5 prosent
Stor trafikk gjennom Hormuzstredet
Mest leste artikler
Ukens aksje: Norsk AI-case med eventyrlig oppside
Desert Control-aksjen kan ha bunnet ut: teknisk analyse av DSRT og mulig oppside
Xoma utvider samarbeidet med Boliden og tester FLOW-teknologi på tungmetallvann
Svensk mikrocap med tredoblingspotensial
Bitcoin i ny kritisk fase: teknisk analyse peker mot 50.000 dollar
Circio Holding-aksjen kan snu opp: teknisk kjøpssignal for CRNA etter wedge-brudd
Oljeprisen faller etter Iran-avtale – derfor kan Brent stige kraftig igjen