-
– Aksjonærene krever resultater
-
Kuwait om nytt angrep: – Farlig opptrapping
-
Tangen varsler kjøp av SpaceX-aksjer
-
Opprør mot Høyres havvind-brems: – Ikke trekk i håndbrekket nå
-
Nattens viktigste nyheter
-
Blodbad på Wall Street: AI-rallyet møtte renteveggen
-
AI-regningen knuser Meta
-
EUs transportsjef: Ingen mangel på flybensin
-
KI-gigant ber om KI-pause
-
Trump gir ny milliardstøtte til kullindustrien
-
Iranske oljetankere trosset USAs blokade
-
Putin sier Russland skal styrke luftforsvaret
-
Arbeidstilsynet advarer: Arbeidslivet kan bli satt under press
-
Uventet stor inflasjonsøkning i Sverige
-
Trump taler Iran midt imot – hevder avtale kan komme raskt
Analyse
(+) Råvareskolen – Hvorfor er lav spread avgjørende i lengden?
Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.
Når man handler råvarer, valuta og andre makrorelaterte produkter er det viktig at man har kontroll på kostnaden. Årsaken til dette er at den underliggende volatiliteten i betydelig lavere i disse type produktene enn man er vant til i aksjer.
Som dere alle er vant til i finansmarkedet er at man betaler når man handler. I aksjer betaler man en kurtasje, men i valutamarkedet og råvaremarkedet betaler man en spread. Måten en spread fungerer på at er at megleren man handler hos, har en kjernepris så øker megler prisen på den ene siden og senker prisen på den andre siden ut mot sluttkunde; da øker spreaden. En spread blir derfor implisitt en kurtasje i likhet med aksjer.
Handler man aksjer med ekstrem volatilitet som NBX, PCIB, FLYR osv, har det ikke så mye å si om kurtasjen er på 0,05%, 0,1% eller 0,3%, fordi underliggende bevegelser i instrumentet man handler er såpass lite sammenlignet med hvor mye den aksjen svinger.
Som dere ser over koster det i dette eksempelet like mye å handle olje, som NBX (Norwegian Block Exchange), men siden oljen beveger seg betydelig mindre en NBX, koster det 8,44% av siste tids svingninger å handle brent sammenlignet med NBX. Det er derfor ekstremt viktig at man handler olje med en konkurransedyktig pris.
Jeg handler mine råvarer i Saxo Bank sammen med Global Assets. Der betaler jeg platinumpriser og kostnaden er på $0,025 per handel (altså $0,05 for totalt kjøp og salg), noe som tilsvarer 0,03% per handel. Dette tilsvarer da 2,42% av den samme volatiliteten, noe som igjen tilsvarer ca 30% av prisen om man skulle handle olje via ETFer og lavere enn om man skulle kjøpt olje hos Nordnet feks. Da skjønner man fort at man over tid legger igjen mye av gevinsten til Nordnet istedet for å beholde den selv.
Videre så velger man ofte å eksponere seg utover egenkapitalen i makroprodukter grunnet den lave volatiliteten og handelskostnader er relatert til eksponert beløp, ikke egenkapital. Så når man regner handelskostnader sammenlignet med egenkapital, ser disse tallene betydelig høyere ut. Skal man eksempelvis øke eksponering sin i brentoljen for å tilsvare siste måneds volatilitet i NBX, må man handle for 3x egenkapitalen sin. Da tilsvarer handelskostnadene 0,3% på egenkapital. Med prisen jeg har i Saxo kan jeg betale 0,09% for å få samme volatilitet i brentoljen som i NBX. I tillegg til dette er brentoljen betydelig mer likvid, så man kan ha bedre stop loss enn i NBX. Derfor handler jeg i brentoljen for å få volatiliteten jeg ønsker uten overraskelsene som er i illikvide aksjer.
Det er hovedsakelig tre måter å handle olje på; ETF, futures og CFD.
Handler man ETF er det som å handle en aksje. Man har en kurtasje som om man handler en aksje. I tillegg så kommer det ofte et forvaltningshonorar som trekkes fra fondet i tillegg. Videre så må man veksle hele handelsbeløpet til amerikanske dollar og betale vekslingsgebyr samt at man har valuteeksponering mot hele beløpet. Ved handel i ETF har man ikke en finansieringskostnad da produktet ikke er giret. Ønsker man å låne av megler, så vil det naturligvis komme i tillegg.
Videre kan man handle futures, men her er utfordringen at hver enkelt kontrakt tilsvarer 1000 fat noe som betyr at minste handelsbeløp er på ca NOK 900 000. Videre så må man veksle hele handelsbeløpet til amerikanske dollar og betale vekslingsgebyr samt at man har valutaeksponering mot hele beløpet.
Den mest effektive metoden for privatpersoner å eksponere seg direkte i brentoljen blir derfor CFDer. Det finnes flere plattformer, men kjennetegnet her er at man kan eksponere seg ned til ett fat olje og minste handelsbeløp blir da ca NOK 900. Videre har man kun valutaeksponering mot gevinst/tap da en CFD (Contract for Difference) kun er et produkt som gir det eksponering mot endring i verdien mot brentoljen. Dette i likhet med TRS (Total Return Swap) som man er vant til fra aksjemarkedet. Valutakonvertering skjer derfor kun på gevinst tap og ikke hele det eksponerte beløpet.
Både futures og CFDer er gearet, så ligger man langsiktig betaler man i dagens marked opptil 10% årlig rente.
Jeg har i flere år tradet bull og bear ETN/ETF – med svært varierende hell. Startet for et år siden å se de store fordelene med CFD og særlig besparelsen på min modell å trade på. Jeg mener oppriktig at å handel bull bear olje – er oppskriften til økonomisk ruin. Mer om dette i neste sak som omhandler psykologi.
Jeg gjør ca. 1000 handler pr år – 800 av disse er intradag med 1000 fat fysisk olje pr trade. 100 har en snitt varhet på 3,6 handelsdager.
Nylige artikler
Kuwait om nytt angrep: – Farlig opptrapping
Nicolai Tangen: Oljefondet kommer nok til å kjøpe aksjer i SpaceX
Opprør mot Høyres havvind-brems: – Ikke trekk i håndbrekket nå
Nattens viktigste nyheter
Blodbad på Wall Street: AI-rallyet møtte renteveggen
Meta vurderer gigantisk emisjon for å finansiere AI-satsing
To roséviner til sommerens regnværsdager
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
Desert Control kan hente 140 millioner med kun 40 prosent utvanning
PetroNor øker produksjonen og godkjenner utbytte på 3,25 kroner per aksje