Utbytteportefølje

(+) Markedsanalyse 2020 Bulkers Hva avgjør utbyttenivået»?

(+) Analyse av 2020 Bulkers del 2
Bulk Shenzen.
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Investornytt har i en rekke saker laget analyse av flåten til 2020 Bulkers og forklart litt hva shipping bulk er. Man kan lese del 1 her om flåten, og i del 2 tok vi for oss litt mer om flåten og ulike faktorer. 2020 Bulkers er en av de mest omtalte selskapet siste tre ukene på Oslo Børs.

Utbytte

Selskapet betaler hyppige og regelmessige utbytte til sine aksjonærer. Selskapet som i sin tid ble grunnlagt av Tor Olav Trøim.

Investornytt har i en rekke saker laget analyse av flåten til 2020 Bulkers og forklart litt hva shipping bulk er. Man kan lese del 1 her om flåten, og i del 2 tok vi for oss litt mer om flåten og ulike faktorer. 2020 Bulkers er en av de mest omtalte selskapet siste tre ukene på Oslo Børs.

Utbytte

Selskapet betaler hyppige og regelmessige utbytte til sine aksjonærer. Selskapet som i sin tid ble grunnlagt av Tor Olav Trøim.

Men hva regulerer egentlig utbyttenivået?

For at et selskap skal betale utbytte må dem gå med overskudd. Styret beslutter en utbyttepolitikk basert på utbytte og visibilitet i indeksbildet for bedriften. Som 2020 Bulkers har ledelsen mandat fra styret til å justere utbytte opp og ned uten en generalforsamling.

Hva skal til for at 2020 Bulkers betaler utbytte?

Vi skal nå se på hva som er viktige makroøknomiske faktorer man skal følge med på for å spå ratebildet i bulk.

  1. Tilbud og etterspørsel: Dette er den mest grunnleggende faktoren. Hvis det er mange skip tilgjengelige og få laster å transportere, kan det føre til et overskudd av tilbud over etterspørsel, og dermed kan fraktprisene falle. Omvendt, hvis det er mange laster og få tilgjengelige skip, kan prisene stige.

  2. Global økonomi: Den generelle tilstanden i verdensøkonomien har stor innvirkning på handelsvolumene og dermed etterspørselen etter skipstransport. En sunn økonomi kan føre til økt handel og dermed høyere etterspørsel etter fraktkapasitet.

  3. Råvarepriser: Prisene på råvarer, spesielt viktige varer som kull, jernmalm og soyabønner, påvirker transportbehovet for disse varene. Endringer i råvareprisene kan derfor påvirke etterspørselen etter bulkshipping.

  4. Oljepriser: Oljeprisene har en direkte innvirkning på driftskostnadene for bulkrederier, spesielt når det gjelder drivstoffkostnader. Høye oljepriser kan føre til høyere fraktpriser for å kompensere for økte kostnader.

2020 Bulkers er en shippingbedrift som eier og driver bulk carriers, og den spesialiserer seg på transport av tørr bulklast. Tørr bulklast kan inkludere varer som kull, jernmalm, korn, fosfat, sement, bauxitt, alumina og andre lignende råvarer.

Lav oljepris en fordel

Det er ventet en oljepris på omlag 70-78 dollar fatet neste tiden, noe som er attraktivt for både fly selskaper men også bulk carriers. Drivstoffkostnader er den mest fluktige risikofaktoren for 2020 Bulkers. 2020 Bulkers har kalkyler der man forventer å betale ca 80 dollar pr fat olje. Når oljeprisen er under dette vil det føre til økte marginer og grunnlag for høyere utbytte.

Som vi leste i forrige sak har selskapet betalt ut utbytte hver mnd i over 3 år.

Den siste tiden har vært kjennetegnet av en økning i malmfrakten i Atlanterhavet, med tilhørende utfordringer knyttet til flaskehalser, spesielt utenfor Sør-Afrika. Samtidig har forstyrrelser i Panamakanalen bidratt til utfordringer for mindre skip, og det er komplekse dynamikker som gjør det utfordrende å identifisere en enkelt spesifikk årsak til disse hendelsene.

Malmfrakt i Atlanterhavet:

Økningen i malmfrakt i Atlanterhavet kan skyldes flere faktorer. En økende global etterspørsel etter metaller, særlig fra markeder som Kina og andre industrialiserte regioner, kan være en viktig driver. Økt industriell aktivitet og etterspørsel etter råvarer, inkludert jernmalm, kan ha stimulert denne økningen. Økonomiske veksttendenser og investeringer i infrastrukturprosjekter kan også ha spilt en rolle.

Flaskehalser utenfor Sør-Afrika:

Flaskehalser i skipsruter utenfor Sør-Afrika kan være resultatet av ulike faktorer. Værmessige forhold, som stormer eller ugunstige sjøforhold, kan midlertidig påvirke sjøfarten og føre til flaskehalser. I tillegg kan logistiske utfordringer på havner, navigasjonshindre og økt trafikk skape vanskeligheter for skipene og forårsake forsinkelser.

Panamakanalens forstyrrelser:

Forstyrrelser i Panamakanalen kan også ha spilt en rolle i denne komplekse situasjonen. Vedlikeholdsarbeid, hendelser som blokkeringer eller kapasitetsbegrensninger kan påvirke skipstrafikken gjennom kanalen, spesielt mindre skip som kan være mer sårbare for slike utfordringer.

Vanskeligheter med å identifisere en spesifikk årsak:

Den komplekse naturen av skipsfart og global handel gjør det utfordrende å fastslå én enkelt årsak til de nevnte hendelsene. Skipsfart er påvirket av et bredt spekter av faktorer, inkludert globale økonomiske trender, geopolitiske hendelser, værmessige forhold, og infrastrukturelle utfordringer.

Kinas marked avgjørende

Kina spiller en svært viktig rolle i tørrbulkmarkedet, og landets økonomiske aktiviteter og handelsaktiviteter har en betydelig innvirkning på etterspørselen etter tørrbulkfrakt. Her er noen grunner til hvorfor Kina er viktig for tørrbulkmarkedet:

Stor etterspørsel etter råvarer: Kina er verdens største forbruker av en rekke råvarer, inkludert jernmalm, kull, soyabønner, og andre tørrbulkvarer. Den enorme industrien og behovet for råvarer til produksjon driver etterspørselen etter tørrbulkfrakt.

Stålproduksjon: Kina er verdens største produsent og forbruker av stål. Jernmalm er en kritisk komponent i stålproduksjonen, og store mengder jernmalm transporteres til Kina for å møte behovene i landets stålindustri. Dette bidrar til en betydelig mengde tørrbulktransport.

Import av kull: Kina er den største importøren av kull i verden. Landets energibehov, spesielt for kraftproduksjon, fører til betydelige mengder kullimport. Dette har en direkte innvirkning på tørrbulkmarkedet.

Soyabønneimport: Kina er den største importøren av soyabønner, som brukes i dyrefôr og matproduksjon. Soyabønner transporteres i store mengder over havet, og dette påvirker etterspørselen etter tørrbulktransportkapasitet.

Infrastrukturprosjekter: Kina gjennomfører kontinuerlig store infrastrukturprosjekter som krever betydelige mengder byggematerialer som sement og stål. Disse materialene transporteres ofte ved hjelp av tørrbulkskip.

Global handelssentrum: Kina er en sentral aktør i den globale handelen, og endringer i Kinas økonomiske aktiviteter og handelspolitikk kan ha omfattende virkninger på verdensmarkedet for tørrbulkfrakt.

Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i politiet. Espen har holdt foredrag om etterretning og granskning i finans i privat næringsliv. Han har ledet Investornytt satsningen til våren 2025. Han er tidligere profilert oljetrader med høy avkastning og hobby investor på Oslo Børs. Han gikk i April 2025 av som daglig leder i Investornytt og jobber nå som konsulent for både norske og internasjonale selskaper på deltid.
Picture of Espen Teigland
Bjeffet frem av Labrador