Utbytteportefølje

(+) Analyse av 2020 Bulkers – en stjerne!

(+) Analyse av 2020 Bulkers – en stjerne!
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

I en rekke saker skal vi se på utbytteaksjer og følge dem tett, med analyse, teknisk analyse og informasjon om utbyttebetalinger. Vi skal gjøre det enkelt for våre lesere å hele tiden være i forkant av alle andre investorer for å vite hva man kan forvente av utbytte, nyheter og ikke minst markedssegmentet tilknyttet makro selskapene opererer i.

Hos Investornytt skal du som utbytteaksjonær være først med informasjon, før alle andre. Du skal være oppdatert og sikre deg et beslutningsgrunnlag ingen kan matche!

Inn i porteføljen

I en rekke saker skal vi se på utbytteaksjer og følge dem tett, med analyse, teknisk analyse og informasjon om utbyttebetalinger. Vi skal gjøre det enkelt for våre lesere å hele tiden være i forkant av alle andre investorer for å vite hva man kan forvente av utbytte, nyheter og ikke minst markedssegmentet tilknyttet makro selskapene opererer i.

Hos Investornytt skal du som utbytteaksjonær være først med informasjon, før alle andre. Du skal være oppdatert og sikre deg et beslutningsgrunnlag ingen kan matche!

Inn i porteføljen

Vi tar inn 2020 Bulkers og starter med å lempe ut Telenor. Vi mener vi vil tjene betydelig mer på 2020 Bulkers enn Telenor de neste 18 mnd.

Analyse

Tørrbulkshipping refererer til transport av ubearbeidede, tørre massevarer som kull, jernmalm, korn og lignende i store mengder, vanligvis i løs vekt, uten bruk av containere. 2020 Bulkers fokuserte spesifikt på Capesize-segmentet, som er en kategori av store tørrbulkskip med betydelig lastekapasitet.

Selskapet ble etablert for å utnytte mulighetene i tørrbulkmarkedet, spesielt innenfor Capesize-segmentet. De hadde som mål å eie og drive moderne, drivstoffeffektive skip for å imøtekomme de internasjonale kravene til energieffektivitet og miljøvennlighet. Capesize-skip er kjent for sin evne til å transportere store mengder varer, spesielt viktige råvarer for industrien, over lange avstander.

Hva er Tørrbulk transport?

Tørrbulkshipping refererer til transporten av tørre massevarer i store kvanta, vanligvis i løs vekt, uten bruk av containere. Disse tørre massevarene kan inkludere produkter som kull, jernmalm, korn, mineraler, sement, tømmer og andre lignende varer. Tørrbulkshipping er en av de eldste og mest grunnleggende formene for sjøtransport.

Tørrbulkskipene er spesialdesignet for å håndtere denne typen last. De er store skip som kan laste og losse store mengder tørre varer effektivt. Det er forskjellige typer tørrbulkskip, og de er ofte kategorisert basert på størrelse og lastekapasitet. En av de største underkategoriene er Capesize-skipene, som er blant de største tørrbulkskipene og er spesielt egnet for transport av varer som jernmalm og kull over lange avstander.

Tørrbulkshipping er en viktig del av verdenshandelen, da den muliggjør effektiv transport av råvarer fra produsenter til forbrukere over hele verden. Markedet for tørrbulk er imidlertid preget av svingninger i tilbud og etterspørsel, og det påvirkes av faktorer som global økonomisk aktivitet, produksjonsnivåer og geopolitiske forhold. Tørrbulkshipping spiller derfor en betydelig rolle i den globale logistikksektoren.

Hvordan ser et Tørrbulk skip på innsiden?

Innsiden av et tørrbulkskip er utformet for å kunne håndtere store mengder tørre massevarer effektivt og sikre at lasten er stabil og trygg under transport. Her er noen karakteristiske trekk ved innsiden av et typisk tørrbulkskip:

  1. Lasterom: Tørrbulkskip har store lasterom som er spesialdesignet for å imøtekomme forskjellige typer tørre laster. Disse lasterommene er vanligvis store, åpne rom uten indre skott. Skipene kan ha ett eller flere lasterom, avhengig av størrelsen og konfigurasjonen til skipet.

  2. Lastehåndteringsutstyr: For å laste og losse lasten brukes lastehåndteringsutstyr som transportbånd, lastekraner og annet spesialisert utstyr. Dette utstyret kan være plassert på dekk eller i nærheten av lasterommene for å lette effektiv lasthåndtering.

  3. Luftingssystem: Tørrbulklast, spesielt varer som korn eller kull, kan være følsomme for fuktighet og temperatur. Derfor er tørrbulkskip utstyrt med luftingssystemer for å opprettholde riktig luftfuktighet og ventilasjon i lasterommene.

  4. Lastesikringsutstyr: For å forhindre at lasten beveger seg under transport, bruker man lastesikringsutstyr som lastebånd, lastenett eller annet passende sikringsutstyr. Dette bidrar til å opprettholde stabiliteten til skipet og hindre skader på last.

Flåten til 2020 Bulkers

Alle skipene til 2020 Bulkers har en dødvekttonn på 208.000.

I porteføljen har de disse skipene:

  • Bulk Sandefjord
  • Bulk Santiago
  • Bulk Soul
  • Bulk Shangai
  • Bulk Shenzen
  • Bulk Sidney
  • Bulk Sao Paolo
  • Bulk Santos

Bulk Sandefjord

Rater: US$21,790 + scrubber benefit (1 Dec 2023 – 29 Feb 2024), index-linked + premium + scrubber benefit thereafter

SHIP NAME: BULK SANDEFJORD
OWNER: 2020 BULKERS SANDEFJORD INC. (Company IMO No. 4244101)
FLAG. LIBERIA
IMO No: 9844590
YARD NEW TIMES SHIPYARD, JINGJIANG CITY, JIANGSU, CHINA
TBD (Delivery) 07/08/2019

Bulk Santiago

Rater: Index basert + Permium + skrubber.

SHIP NAME: BULK SANTIAGO
OWNER: 2020 BULKERS SANTIAGO INC. (IMO Company No. 4244114)
FLAG. LIBERIA
IMO No: 9844605
YARD NEW TIMES SHIPYARD, JINGJIANG CITY, JIANGSU, CHINA
TBD (Delivery) 19/09/2019

Rater: Index basert + Permium + skrubber.

SHIP NAME: BULK SEOUL
OWNER: 2020 BULKERS SEOUL INC. (IMO Company No. 4245731)
FLAG. LIBERIA
IMO No: 98449318
YARD NEW TIMES SHIPYARD, JINGJIANG CITY, JIANGSU, CHINA
TBD (Delivery) 31/10/2019

Rater: Index basert + Permium + skrubber.

SHIP NAME: BULK SHANGHAI
OWNER: 2020 BULKERS SHANGHAI INC. (IMO Company No. 42457449)
FLAG. LIBERIA
IMO No: 9849320
YARD NEW TIMES SHIPYARD, JINGJIANG CITY, JIANGSU, CHINA
TBD (Delivery) 11/11/2019

I del 2 av denne analysen tar vfor oss resten av flåten, utbytte og forventet marked i tørrbul i 2024. Men før vi avslutter skal vi se på hva index betyr.

  1. Index-linked (indekskoblet): Dette betyr at prisen eller vederlaget er knyttet til en indeks. I shipping og andre bransjer kan det være vanlig å knytte kontraktspriser til en bestemt indeks, for eksempel Baltic Dry Index (BDI), som representerer gjennomsnittsprisene for frakt av tørrbulk. Dette gir en viss grad av prisjustering basert på markedsforholdene.

  2. Premium (tillegg): Premium refererer til en ekstra kostnad eller et tillegg til en grunnpris. Dette kan være et fast beløp eller en prosentandel som legges til den indekskoblede prisen. Premiumet kan være knyttet til spesifikke tjenester eller fordeler som tilbys i kontrakten.

  3. Scrubber Benefit (skrubberfordel): Scrubber refererer til et utslippsrensesystem installert på skip for å redusere utslipp av svoveldioksid og andre forurensende stoffer fra skipsmotorer. Scrubber benefit» indikerer at prisen eller vederlaget inkluderer en fordel knyttet til bruk av skrubber. Dette kan være en økonomisk fordel som følge av lavere drivstoffkostnader eller andre insentiver relatert til miljøvennlige praksiser.

Samlet sett indikerer teksten at prisen for tjenesten eller varen er knyttet til en indeks (muligens med justeringer basert på markedet), at det er et tillegg (premium) til denne prisen, og at det er en spesifikk fordel knyttet til bruk av skrubber i en bestemt tidsperiode. Det er vanlig i shippingindustrien å bruke slike komplekse prissettingsmodeller for å ta hensyn til variasjoner i markedsforhold og miljøstandarder.

Bjeffet frem av Labrador