Investor

(+) Julespesial: Full analyse av flere shippingselskaper!

Teknisk analyse – Himalaya Shipping
Himalaya Shipping holder navnesermoni for sine nyeste tillegg til flåten.
Publisert Sist oppdatert

Roger Kristiansen – en nestor innen aksjeplukking som har brukt mer enn 30 år av livet sitt til å gi beslutningsstøtte til noen av de profilerte investorne på Oslo Børs. Len deg tilbake, fyll på med gløgg og kos deg. Vi har gått i dybden på Frontline, Golden Ocean, BW LPG, Hafnia og Høegh Autoliners.

Jeg vil innledningsvis beskrive kort forskjellen mellom den fundamentale- og tekniske analysen og bruke denne kunnskapen på å analysere shippingselskapene. Se på fordeler og ulemper med begge metodene og hvordan flere av disse ulempene kan utfylle hverandre ved å kombinere metodene. Og ved å bruke shipping som et eksempel skal jeg forsøke å få dette frem på en forhåpentligvis forståelig måte. Jeg har ikke en fullstendig liste av alle selskapenes kursmål i denne analysen og bruker kun de jeg har i mitt arkiv.

FUNDAMENTAL ANALYSE

Fundamental analyse defineres vanligvis som en metode for å måle en riktig verdi på en aktiva ved å undersøke dagens økonomiske, finansielle, kvalitative og kvantitative faktorer. Fundamental analytikere fokuserer på makroøkonomiske forhold, som den generelle økonomien, bransjeutviklingen og selskapsrelaterte faktorer. Selskapsrelaterte faktorer er den økonomisk tilstanden til selskapet og ledelsen.

SVAKHETER

Fundamentale markedsforhold reflekterer de eksisterende markedstilstandene basert på historiske data. For å bruke denne informasjonen til å predikere retningen, benytter analytikerne seg av trendekstrapolasjon – en metode som forutsetter at dagens markedsforhold vil fortsette uendret inn i fremtiden, helt til de plutselig endrer seg. Og det kan du si at har inntruffet blant shippingselskapene.

TEKNISK ANALYSE

Teknisk analyse baserer seg på studiet av historiske prisbevegelser for å identifisere mønstre og trender i markedet. Altså hva kjøperne og selgerne faktisk gjør i markedet. I stedet for å fokusere på de fundamentale forholdene, som kanskje påvirker en aksjes verdi, analyserer teknisk analyse hvordan investorer reagerer på disse forholdene gjennom å se på pris og volum. Teknisk analyse bygger på tre grunnleggende prinsipper:

  1. Pris reflekterer all tilgjengelig informasjon.
  2. Prisbevegelser har en tendens til å følge trender.
  3. Historien gjentar seg.

Teknisk analyse tar ikke sikte på å forklare hvorfor» markedet beveger seg, men heller hvordan». Ved å fokusere på pris og volum, som er et bilde av hvor mange som ønsker å kjøpe og selge aksjen, kan teknisk analyse gi et tidlig signal om faktiske endringer i trender før de fundamentale forholdene har justert seg. Det er en grunn til at aksjer trender ned og det er at det er flere selgere kombinert med at det er færre kjøpere.

Er det flere kjøpere og selgere i en aksje kan noe ha endret seg i markedet. Fundamental analytikeren har kanskje ikke mottatt noen god grunn til å endre på regnearkene sine og ser ikke på hva kombinasjonen av hva selgerne og kjøperne gjør i markedet. I mange tilfeller reagerer markedet før det kommer fundamental informasjon, som analytikerne kan legge inn i sine regneark. Investorer kan spekulere på og forvente noen endringer før disse endringene kommer inn i regnearkene. På dette tidspunktet har ikke fundamentalanalytikerne noe nytt å legge inn i regnearkene.

En av de største styrkene til teknisk analyse er evnen til å fange opp endringer i sentimentet før fundamentale faktorer reflekteres i prisene. Den fundamentale analysen har ikke fanget dette opp i shipping og det ser vi nå ved at analytikerne har et VM i å barbere ned estimatene og kursmål eller har valgt å bli liggende skyhøyt over dagens kurser. Noen kan også ha stukket hodet i sanden og vil ikke senke kursmålene før de mottar nye data for å gjøre dette. Denne tregheten ser vi nå i shipping når mange aksjene har falt betydelig uten at enkelte fundamental analytikere har foretatt noen små eller ingen endringer til sine kursmål.

SVAKHETER

Som enhver investeringsmetode har teknisk analyse også sine begrensninger.

1. Subjektivitet: Mange mønstre og indikatorer er åpne for tolkning, og ulike analytikere kan komme til forskjellige konklusjoner basert på samme data.

2. Historiske data: Teknisk analyse er avhengig av historiske prisbevegelser, som ikke nødvendigvis reflekterer fremtidige hendelser.

3. Effisiente markedet: I svært effisiente markeder, der informasjon spres raskt og jevnt, kan teknisk analyse ha mindre nytte. Men likevel vil vi motta objektive kjøps- og salgssignaler fra tekniske indikatorer.

4 Kan bli positiv på topper og negativ på bunner som følge av falske signaler og reverseringer når kursen kommer opp eller ned til kursmålene.

EN INTEGRERT TILNÆRMING

Siden mange investorer argumenterer for at fundamental- og teknisk analyse er gjensidig utelukkende, er det mange som meg som finner verdi i å kombinere begge metodene. Fundamentalanalyse kan hjelpe med å identifisere hva man skal kjøpe, sile ut klinten fra hveten, samtidig som den tekniske analysen kan hjelpe med å bestemme når man skal kjøpe eller selge. Etter min oppfatning vil denne kombinasjonen gi en mer omfattende forståelse av markedet og bidra til bedre investeringsbeslutninger.

Jeg synes det er veldig logisk, fundamentalanalytikeren gir meg et tips om en aksje, som kan få en sterk utvikling, og da begynner jeg jobben med å lete i forholdet mellom kjøpere og selgere og sjekker om det han ser også reflekteres i loven om tilbud og etterspørsel. Er det flere kjøpere enn selgere vil aksjen begynne å trende oppover, med høyere topper og bunner. Etter min oppfatning jobber da begge analysene side ved side og begge analysemetodene kan få verifisert sine signaler om at aksjen faktisk blir fulgt opp av markedet. Og ved å kombinere denne måten å bruke teknisk- og fundamentalt analyse ville du ha med stor sannsynlighet ha kommet deg ut av shippingselskapene på et langt høyere nivå.

DU BLIR IKKE REDDET» I EN NEDTREND

Når jeg mottar et kjøpssignal ved 110 kroner, hvor fundamental analytikeren har et kursmål på 160 kroner og aksjen handles innenfor en stigende trend, hvilket betyr at jeg i mange tilfeller har investorer bak meg som skal kjøpe. Når aksjen handles i en stigende trend har vi en rekke av stigende bunner og topper. Gjør man en feil i en stigende trend øker sannsynligheten for at du blir reddet» av trenden ettersom konsolideringene blir kjøpt og aksjen stiger videre. Det blir du imidlertid ikke i en nedtrendsaksje, hvor det er lavere topper og bunner, og det er en negativ fundamental utvikling. Se på NEL der alle bunner og rekyler sett over en periode på flere år har feilet og kursen ligger nærmere null enn historiske topper. Du blir ikke reddet i en nedtrend og det kan være at mange NEL investorer aldri vil få igjen pengene sine.

SHIPPING AKSJER – EN MELLOMLANGSIKTIG MULIGHET

Da har vi teorien på plass og la oss se nærmere på den praktiske bruken og hvordan jeg kombinerer disse to gode analysemetodene for å skape et langt sterkere verktøy enn kun å bruke en av de.

En rekke investorer forkaster enten den fundamentale eller den tekniske analysemetoden. Etter min oppfatning, som har brukt begge metodene siden 1991, ser stor nytte i begge ettersom hver metode i perioder har sine feil og mangler. Jeg begynte min karriere med teknisk aksjeanalyse, men etter hvert oppdaget jeg at det ikke var nok. Jeg måtte også trinnvis utvide til fundamental, sentiment og posisjoneringsanalyser. I denne artikkelen skal jeg gå gjennom Frontline, Hafnia, Hoegh Autoliners, BWLPG og Golden Ocean basert på en kombinasjon av de to metodene. Det kan være at du vil legge merke til at du på veien ned har manglet fundamental hjelp fra kursmålene og fundamental analytikerne hvis du nå sitter igjen med shippingaksjer fra høyere nivåer.

Majoriteten av fundamentalanalytikerne har tatt feil, ikke på veien opp, men på skiftet som har inntruffet, de har ikke klart eller hatt forutsetning for å reagere hurtig på det fundamentale skiftet i sentiment, makro og rateutviklingen. Derfor henger mange fundamentalanalytikere igjen med høye kursmål sett mot dagens kurs. Hvorfor gjør de det? De gjør nok dette siden markedet har endret seg for kjapt og at analytikerne befinner seg mellom to resultatfremleggelser. De har med andre ord ikke fått nye data de kan legge inn i regnearkene, ergo blir de hengende etter markedet. De kan ha valgt å beholde høye kursmål ettersom de vurderer det som riktig å se gjennom denne kraftige nedgangen og forventer at 2025 vil bringe kursene opp igjen. Men dette har ikke hjulpet dagens investorer, som gjennom denne perioden har fått store tap.

Mange analytikere ligger fortsatt skyhøyt over dagens kursnivåer, de har tatt feil på kort sikt, men juryen er ute for om de får rett eller feil i det mellomlangsiktige perspektivet. Flere analytikere har reagert litt hurtigere, og en rekke av de har de siste ukene barbert ned kursmålene sine. Vi snakker om en nedjustering på 30-50 % for flere av selskapene.

Spesielt i de skiftene hvor fundamentalanalytikerne ikke har tilstrekkelig med data, og markedet reagerer på ny informasjon får man lite med hjelp fra fundamental analytikerne, Skal ikke henge ut en spesiell analytiker her, men når vedkommende tar ned estimatene fra 180 kroner til 110 kroner og kursen ligger allerede godt under og på 90 kroner (tallene er fiktive, men riktig prosentmessig). Hva betyr dette for deg? Kursen har falt fra toppen ved 160 kroner og ned til 90 kroner og i denne perioden har du ikke har hørt» noe fra fundamentalanalytikeren?

Den tekniske analysen har i denne perioden identifisert 2 kraftige og mer opplagte» salgssignaler i denne aksjen og kursen har brutt ned gjennom flere viktige nivåer på momentum og volum. I tillegg har vi en kombinasjon av lavere topper og bunner, som gir oss en kortsiktig nedtrend. En nedtrend skapes kun ved at det er flere selgere enn kjøpere og hvorfor spiller egentlig ikke noen rolle. Det er bare å erkjenne at selgerne har hatt kontrollen over majoriteten av shippingselskapene over mange måneder. Ved å kombinere de to metodene ville du ha kommet deg tidligere ut av shipping enten mekanisk med stop-loss eller basert på tekniske signaler, formasjoner og trendsignaler.

Det er tilbud og etterspørsel som styrer markedet og når aksjer begynner å etablere nedtrender er det flere som ønsker å selge disse aksjene og i en situasjon hvor det er færre kjøpere. Dette fordi mange har allerede kjøpt disse aksjene på veien opp, og samtidig som det fundamentale med rater eller økonomisk bildet har svekket seg, vil det i en slik situasjon bli færre kjøpere. Ved å reagere på hva markedet faktisk gjør i nå-situasjonen vil du ved å kombinere den tekniske analysen med det fundamentale få et langt kraftigere verktøy, som ikke utelukker hverandre. Og dagens situasjonen med shipping et meget godt eksempel på hvordan disse to analysemetodene sammen kan luke bort hverandres svakheter.

Selskapspesifikke vurderinger

FRONTLINE

Frontline har opplevd en betydelig teknisk svekkelse etter et kraftig fall fra 310 til 150 kroner, hvorav de siste 70 kronene har vært en akselerasjon. Akselerasjoner er positive for investorer, som ikke ligger inne i aksjen, da dette sørger for at investorer kapitulerer og gir opp. For å bruke en analogi, det blir som å brenne tørt gress om våren og på det svarte hogstfeltet kommer det raskt opp grønne spirer. Jeg sier dette med all respekt for dagens aksjonærer da dette er det som skal til for å sørge for at det igjen kommer oppside i Frontline. Dette betyr også at aksjen nå gjennomgår et regimeskifte, gamle aksjonærer byttes ut med nye, som igjen sørger for at det er mindre overliggende motstand på veien opp.

Jo flere aksjer som tømmes ut her nede jo færre av disse selgerne vil nye kjøpere møte på veien opp. Det er ikke gitt å vite hvor Frontline skal bunne, men jeg har en hypotese etter å ha sett utviklingen over de siste 7 sesjonene. Nedgangen er blitt bremset opp og den hadde en mulighet til å falle ytterligere ned på tirsdag, men den sluttet ok og åpnet opp på onsdag. Tok ikke ut den laveste bunnen på torsdag eller fredag. Jeg tror ikke lenger det er selgerne, som er problemet i Frontline, og at det heller er mangel på impulser fra ratene til at kjøperne stepper mer aggressivt inn i aksjen.

Vi holder på med en bunnprosess og når de fleste selgerne er ute og det kommer 1 grunn til å kjøpe Frontline kan den stige 10-20 % kjappere enn du nesten kan reagere. Stemningen i aksjen er helsvart, det tekniske ser farlig ut, aktive nedtrender og det ser ut som den skal videre ned. Når jeg ser et slikt kursfall ned mot støtte, og det er helsvart begynner jeg å tenke annerledes. Selvfølgelig, det kan ikke utelukkes at den kan falle videre ned mot 140-nivået, som en siste shake-out, men jeg har tatt på meg de positive brillene for slike nedganger som dette vil skape store muligheter. Det er imidlertid litt kortsiktige start problemer med hvor man skal kjøpe seg inn, men hever man blikket og ser 2-3 måneder frem i tid så tror jeg mange kommer til å tenke – hvorfor kjøpte jeg meg ikke inn!

Det mest opplagte triggernivået på helt kort sikt er 160/161 nivået for oppsiden da dette skaper et brudd over de siste 7 sesjonene, hvilket vil signalisere en kortsiktig rekyl mot 180-nivået. Får liten hjelp fra det fundamentale bortsett fra at aksjen fremstår som meget billig sett mot de gamle» kursmålene. Er ikke helt sikker på at analytikerne selv helt tror på disse kursmålene. Under 147 og det utløses et salgssignal mot 136. Hypotesen er at Frontline skal fortsette sin sidelengse trend, ikke utløse 147 signalet, men jobbe seg opp mot 160 triggeren. Den handles innenfor en aktiv nedtrend slik at jeg kan heller ikke helt utelukke 147 triggeren. Det er få handelsdager til uken og gir dermed ikke en kjøpsanbefaling på den nå i forkant av julen. Men plasserer den på Stock-Watch.

HAFNIA

Det som nå er den største tekniske bekymringen til det videre forløpet til Hafnia er at den kan ha et negativt bear-flagg i både uke og dag perspektivet. Et bear-flagg indikerer kun at den siste oppgangen har vært på den svakere siden, altså en mer programforpliktet rekyl opp, som en respons på det siste kraftige fossefallet, etter den brøt ned under den viktige støtten ved 68-nivået.

Det som kan motvirke dette bearflagget var at den siste nedgangen bærer preg av en akselerasjon eller kapitulering om du vil. Dette har fått ut mange investorer og at dagens rekyl og mulige sidelengse trend skal sees på som en reparasjonsprosess. Sett mot de fundamentale kursmålene er ikke Hafnia dyr (gitt disse er fortsatt riktige, vet jo ikke da disse kjapt kan senkes til 75- 70) og dermed kan den siste svekkelsen i chartet kun bety at det kan komme en nedgang mot november bunnen, hvilket kan markere starten på en sidelengs konsolideringsboks. Liker ikke helt det høye volumet på de siste 4 sesjonene, det indikerer at det fortsatt er større selgere i aksjen, men samtidig kommer det også inn kjøperne som forsvarer kursen.

Under bunnene fra fredag og tirsdag vil det tekniske forverre seg kraftig, hvilket indikerer en videre nedgang mot november bunnen. Siden den allerede har falt betydelig forventer jeg at november bunnen vil holde, at Hafnia etablerer en sidelengs konsolideringsboks og i en stund vil bli handlet mellom toppen i desember og november bunnen, i hvert fall frem til vi mottar nye signaler fra ratene.

Hoegh Autoliners

Hvis jeg kun ser på formasjonen og går old-school teknisk frem på Hoegh Autoliners har vi et brudd ut av den sterke opptrenden fra 2022 i uke chartet, hvilket ikke nødvendigvis betyr at det er noen stor nedside. Det kan kun være en pustepause og litt endring av stigningstakt. Den har fremvist en sterk oppgang over 14 måneder før den toppet i september. Fikk en dobbel topp i oktober/november, som var lavere enn den høyeste september toppen, hvilket indikerer at vi har en aktiv kortsiktig nedtrend. Deretter har vi fått en ny lavere topp i desember, men har foreløpig ikke fått en lavere bunn, hvilket er positivt. På helt kort sikt var det ikke flere selgere igjen ved 100-nivået. Men vi har et potensielt bear-flagg under bygging, som gir litt grunn til bekymring.

Denne bekymringen slår ut i et salgssignal hvis kursen faller under siste bunn 17 desember og 100-nivået. Så lenge kursen holder seg ovenfor 100 nivået er det ingen tekniske problemer, men siden det er en del overliggende motstand opp mot 50 dager snittet ser jeg heller ikke noen stor oppside på kort sikt. Det er en risk for at den handles innenfor en aktiv nedtrend og denne indikerer en bunn nede på lavt 90-nivå. Men som nevnt, så lenge den holder seg ovenfor 100-nivået kommer ikke dette i spill, men skulle den bryte under har vi et bekreftet negativt bear-flagg, brudd under forrige bunn, nedtrend og konsekvensen er en nedgang mot 92-91 nivået. Slik formasjonen nå er har vi ikke et sterkere positivt teknisk signal i HAUTO før kursen først tar ut 50 dager motstanden omkring 110-nivået og deretter 120-nivået. Konsoliderer med et redusert oppsidepotensiale og følg 100-nivået er den kortsiktige konklusjonen.

GOLDEN OCEAN

Golden Ocean har siden toppen i mai befunnet seg innenfor en aktiv nedtrend, preget av lavere topper og en rekke tekniske brudd ned, som bekrefter at selgerne har hatt kontrollen. Det har også vært noen gode og store rekylmuligheter innenfor denne nedtrenden. Kursen har siden november opplevd to kraftige kursfall og har brutt flere viktige støttenivåer, noe som kan indikere en mulig kapitulasjon blant investorer. Dette gjør situasjonen teknisk svak, men kan samtidig åpne for en større kjøpsmulighet når den stabiliserer seg. Kursen har stoppet å falle de siste 3 sesjonene, hvilket kan være et tidlig signal på at selgerne kan være slitne.

RSI viser en positiv divergens, med en bevegelse opp fra en ekstremt oversolgt posisjon. Dette kan signalisere at kursen forsøker å finne støtte på disse nivåene. For å få en sterkere oppgang er det imidlertid avgjørende at tørrlast ratene snur oppover, da fundamentale faktorer vil spille en viktig rolle for videre utvikling. Det høres kanskje merkelig ut å bruke Demark 13 oversolgt signaler på Baltic Dry Indeks, men faktisk har de siste 3 av 7 nedgangene i tørrlast ratene snudd bra opp når de har oppnådd et Demark 13 oversolgt signal. Nå har vi akkurat fått en ny Demark 13 og snur ratene opp herfra vil få 4 av 7 bunner med bra signaler. Det er altså grunn til å følge ratene ekstra opp den kommende tiden.

Volumet har vært høyt under de siste nedgangsfasene, noe som bekrefter at salgspresset har vært betydelig. Analytikernes kursmål ligger fortsatt langt høyere enn dagens nivåer, men det tekniske indikerer at salgspresset kan se ut som å avta. Får lite hjelp fra fundamentalanalytikerne omkring de fleste bunner, men du kan bruke det tekniske for å komme inn i aksjen. På kort sikt vil det være viktig å se om kursen kan stabilisere seg omkring dagens nivåer, og følge med på om ratene begynner å fre»»»»mvise tegn på å styrke seg. Det kan komme en eksplosiv oppgang hvis ratene nå skulle stige mer enn forventet da 1) mange investorer er ute av aksjen, 2) de siste selgerne trekker seg bort, 3) Shorts skal covres i en situasjon hvor mange selgere er ferdigsolgt, og 4) Momentum kjøpere kommer inn. Jeg liker oddsen og et slikt setup og forventer at Golden Ocean vil stå langt høyere inn mot februar/mars. Som for Frontline kan det komme 1 eller 2 rekyler som raskt kan løfte aksjen 10-20 %.

BW LPG

BW LPG handles innenfor en fallende kileformasjon, som ofte er en positiv teknisk formasjon med potensial for en sterkere oppgang når salgspresset avtar. Kursen har vært i en aktiv nedtrend siden toppen i juni, og lavere topper og bunner har dominert bildet. Likevel er det tegn til at nedgangen kan nærme seg slutten, da volumet har økt samtidig, som kursen har vist tegn til stabilisering de siste dagene.

  • RSI momentum – Tenk på RSI som en måte å måle hastigheten» i oppgangen: Jo raskere og jevnere oppgangen er, desto høyere blir RSI.

RSI momentum indikerer nå at aksjen har vært kraftig oversolgt, men det har begynt å dukke opp en positiv divergens, der momentumet bedrer seg selv om kursen fortsatt ligger nær bunnivåene. Dette gir grunnlag for å anta at aksjen forsøker å bunne ut. Volumøkningen på fredag, kombinert med en sterk avslutning, styrker hypotesen om at et kortsiktig gulv kan være i ferd med å dannes. Det er imidlertid litt tidlig å konkludere.

Fundamentalt sett er analytikerne fortsatt positive til aksjen, med flere kursmål som ligger betydelig høyere enn dagens nivåer. Dette reflekterer forventninger om at de fundamentale forholdene for LPG-markedet kan gi støtte på sikt. Imidlertid har analytikernes optimisme vært tydelig gjennom hele nedgangen, noe som reiser spørsmål om hvor godt kursmålene reflekterer dagens markedssituasjon. Vil de måtte bite i det sure eplet og nedjustere da de ligger skyhøyt over dagens nivåer? Skaden er allerede skjedd så selv om de nedjusterer vil nok dette være diskontert inn i dagens kurser.

Kort sagt ser det ut til at BW LPG kan være i ferd med å konsolidere etter en lengre nedtrend. Et brudd opp fra kileformasjonen og videre bekreftelse gjennom etablering av høyere topper og bunner vil være viktige signaler for en sterkere oppgang. Inntil videre handles kursen innenfor en interessant kileformasjon, men også en kortsiktig og aktiv nedtrend fra juli. Det var noen positive tekniske faktorer i forrige uke og vi får om dette spiller seg ut som en kortsiktig mulighet når vi kommer over romjulen. Men jeg likte volumet på fredag da dette indikerte at noen steppet inn! Men som for de andre shippingaksjene, det kan komme rekyler, men det vil ikke bli etablert en mellomlangsiktig ny opptrend før det fundamentale endrer seg til positivt.

Roger er utdannet innen økonomi og har jobbet som aksjemegler og aksjeforvalter i over 30 år. Han har de siste 8 årene jobbet for noen av de største privatkundene, som rådgiver. Har startet kanalen Aksjer For Viderekomne på sosiale media. På Facebook og Youtube kanalen, Aksjer For Viderekomne vil du finne mange forskjellige dagsaktuelle kommentarer og analyser for Wall Street, Oslo Børs, Sektorer, Råvarer og Selskaper. Alt som kan påvirke Oslo Børs!
Picture of Roger Kristiansen
Bjeffet frem av Labrador