Oljerapporter

Brent til 55 dollar i 2026- Goldman Sachs: Short olje nå

Brent til 55 dollar i 2026- Goldman Sachs: Short olje nå
Publisert Sist oppdatert
  • Goldman ser short muligheter i olje

  • WTI til 52 dollar og Brent 55 dollar i 2026

  • 600 000 fat per dag overskudd i 2025

Goldman Sachs oljeanalytiker Daan Struyven mener oljeprisen skal fortsette å falle og mener vi vil se West Texas Intermediate med en snittpris på 52 dollar i 2026 og Brent på 55 dollar. Struyven gjestet CNBC Squawk Box på tirsdag og leverte dystre spådommer for 2026. Analytikeren mente siste bølge av kraftige overskudd ville komme i 2026 før markedet vil rebalansere seg.

Daan Struyven: Short olje

Etter flere år med underinvestering i olje- og gassbransjen, etterspørselsvekst til 2040 og modne skiferfelt i USA vil oljemarkedet etter hvert snu og prisene vil stige, sa Goldman analytikeren til CNBC.

Akkurat nå er fokuset på globale oljelager som øker med akselererende fart til 2 millioner fat per dag de siste 90 dager ifølge Struyven. Den økende beholdningen i globale oljelagre støtter investeringsbankens syn på markedet med tanke på tilbud og etterspørsel og forventer 2 millioner fat overskudd i snitt for 2026.

Det vil komme attraktive muligheter lenger ned i veien, men akkurat nå anbefaler vi investorer å uttrykke vårt syn på olje med shortposisjoner, sa Daan Struyven til CNBC på tirsdag.

Tilbud mot etterspørsel

Etter et underskudd i første halvår av 2025 beveger oljemarkedet seg mot overskudd og de globale oljelagrene øker stadig. Samtidig ligger usikkerheten rundt sanksjoner og militære aksjoner som kan holde store volumer borte fra markedet og skape forstyrrelser i markedet. Oktober viste på papiret et økende overskudd av tilgjengelige væsker i markedet, etter at tredje kvartal ble strammere enn først antatt.

De første ni månedene av 2025 endte med et samlet underskudd på 260 000 fat per dag, sterkt drevet av høyere etterspørsel de foregående årene. Etterspørselen for andre kvartal 2025 er revidert opp med 500 000 fat per dag sammenlignet med forrige prognose. Med små justeringer på tilbudssiden anslås årets etterspørsel nå til å ligge 115 000 fat per dag høyere enn i oktober, med en årlig vekst på 867 000 fat per dag.

Totalt ventes væsketilbudet å øke med 2,8 millioner fat per dag i 2025, noe som gir et overskudd på 600.000 fat per dag – i sterk kontrast til underskuddet på 1,3 millioner fat i 2024. Ifølge balanseberegningene vil årets overskudd først materialisere seg i fjerde kvartal, i motsetning til tredje kvartal i tidligere rapporter.

Prisen på et fat nordsjøolje holder seg stabil, til tross for at mange analytikere ser lavere priser fremover. I første halvdel av november lå snittprisen på 64 dollar fatet, det samme som i oktober og mai. Året startet på 78 dollar. Analytikere peker på at spekulanter driver opp prisene i futuresmarkedet, hvor spekulantene ser risiko for forstyrrelser i oljeflyten – særlig fra Russland, etter amerikanske sanksjoner mot Lukoil og Rosneft. Ukrainske droner hemmer i økende grad russisk eksport av råolje og raffinerte produkter, mens amerikansk militær oppbygging i Karibia kan true venezuelansk produksjon og eksport.

Samtidig holder sanksjoner store volumer russisk råolje borte fra kjøpere spesielt fra India og Kina, noe som tvinger raffinerier til å lete etter alternative kilder av olje. Sanksjonen gjør spotmarkedet noe stramt, men volum av usolgt olje på sjø øker stadig. Sanksjonsrisiko og et stramt spotmarked bremser markedet fra å gå inn i en dyp contango, som er et negativt signal hvor prisene på kontraktene øker frem i tid.

En vandrelysten finansnerd med tydelige spor av graphomania og bibliofili i blodet. Hans første møte med markedet bortsett fra noen kornete aksjekurser på 28" tekst TV, var igjennom Odin fondene i 2000 – 2001. Der diversifiserte han pengene ut på ODIN Offshore, ODIN Norden og ODIN Finland, helt tilfeldig. Etter å først dyppet stortåen forsiktig ned i vannet ble han etter hvert hektet. I 2002 gjorde han sin første handel i en enkeltaksje, Selskapet hadde ticker symbolet, STL- eller Statoil på folkemunne. Der kastet han alle kortene i panikk etter en liten korreksjon noen måneder senere, han elsket det! Nå kombinerer han sine to hobbyer, skriving og finans og smelter dem sammen til en lidenskap.
Picture of Jan-Thore Bergsagel
Bjeffet frem av Labrador