Nyheter
Utbytte først: Tank og LPG deler milliarder – LNG må vente
Optimismen hos tanker- og LPG-selskapene er stor, mens LNG og bulk venter på ny vekst. Markedsbalansen preges av sterke rater, eldrebølge og konkrete strategier for utbytte og refinansiering.
Shippingmarkedet viste økt optimisme under Pareto Securities’ 32. Energy Conference i Oslo. Investornytt var til stede og med rekordhøy shippingdeltakelse fra selskapene var det tydelig at optimismen er tilbake i deler av markedet.
Totalt samlet konferansen rundt 160 selskaper og over 2100 delegater til diskusjon om utviklingen i energimarkedene.
Tank: Høye rater og fokus på utbytte
Tankmarkedet leder an i optimismen. Spotratene for VLCC passerte 70.000 dollar dagen tidlig i september. Et betydelig løft fra nivåene for ett år siden. Kombinasjonen av økende oljeflyt fra Atlanterhavet til Asia og en aldrende flåte gjør at rederne ser et stramt marked i flere år fremover.
Selskapene samlet sett har en tydelig strategi om at kontantstrømmen skal deles med aksjonærene. Hafnia har fastsatt en utbytteandel på 80 prosent. Scorpio Tankers arbeider mot å bli netto gjeldsfrie i 2026, mens Frontline og Okeanis signaliserer at overskudd utover break-even går tilbake til eierne.
Produkt-tank får drahjelp fra høye raffinerimarginer og strukturelle skift i kapasitet. En stor del av de nye LR2-skipene har gått inn i råoljehandel, og en betydelig andel av LR2/aframax-flåten er underlagt sanksjoner. Det bidrar til en strammere markedsbalanse enn ordreboken alene tilsier.
Les også: Frontline ser mot compliant bull market»
Bulk: Småskip overrasker i et ventende år
2025 ble lenge omtalt som et ventende år i tørrbulk, men markedet har vist styrke. Capesize har ledet an, men Panamax og Supramax har nå fått et løft.
Newcastlemax-skip har hatt sterk vekst i bauxittfrakt og transporterer for første gang mer bauxitt enn kull. I tillegg kan økende jernmalmeksport fra Vest-Afrika absorbere store deler av capesize-orderboken de kommende årene.
Utbytte står høyt på agendaen i tørrbulk. Selskaper som Star Bulk og Genco kombinerer kontantutbetalinger med gjeldsnedbetaling og taktiske kjøp eller salg av tonnasje rundt NAV. Med lav nybyggaktivitet og en aldrende flåte peker det mot et mer balansert marked inn i 2026.
LPG: Ineffektivitet gir drahjelp
VLGC-markedet har vist styrke etter tariffuroen i vår. Panama-kanalen forblir en flaskehals, og omdirigering av last har skapt nye handelsmønstre.
Aktører som BW LPG og Dorian fremstår komfortable på kort sikt, støttet av solide balanser og rask gjeldsnedbetaling. Samtidig holder rederne mulighetene åpne dersom en stor bølge av nybygg fra 2026 skulle svekke markedet. Salg av skip til faste priser viser at annenhåndsmarkedet også er robust.
LNG: Tøffe år før ny vekst
LNG-segmentet står foran krevende år. 2026 peker seg ut som et år med oversupply, og mange eldre steam-skip er allerede sendt til opphugging eller lagt i opplag.
Likevel er det tegn til lysere tider. Flere nye prosjekter er godkjent, og markedet kan vende mot 2027–28. Rederier som Flex LNG, Awilco og Cool Company har kontraktsdekning og solide finanser som kan gi fleksibilitet til å håndtere eventuelt nedturen.
Container og logistikk: Mindre skip og langsiktige kontrakter
I containersegmentet er det de mindre skipene som har de beste utsiktene. MPC Container har allerede full kontraktsdekning for 2025 og bare 11 prosent ledig kapasitet i 2026.
Wallenius Wilhelmsen styrker sin logistikkprofil og har langsiktige kontrakter på tre til fem år. Selv om nye kontrakter vil inngås på lavere nivåer, kan fleksibel utbyttepolitikk og solid balanse gi en potensielt trygg base for videre drift.
Konklusjon fra Pareto-konferansen
Shippingsektoren går inn i 2025 med en helt annen tone enn for ett år siden. Tank er den klare vinneren, LPG har kortsiktig medvind, tørrbulk overrasker positivt, mens LNG og container fortsatt står foran mer krevende år.
Med aldrende flåter, lav appetitt for nybygg og selskaper som prioriterer avkastning, ligger forholdene til rette for at investorene kan se frem mot fortsatt solide utbytter og et strammere marked frem mot 2026.