AI-kappløpet
Fra himmelferd til overlevelseskamp
OpenAI trekker i nødbremsen: Legger AGI-visjonen på is for å blidgjøre brukerne i møte med eksistensiell trussel fra Google.
OpenAI-sjef Sam Altman har erklært en «kode rød» for å møte den økende trusselen fra Google. Han har besluttet å sette selskapets sideprosjekter på pause for å fokusere på å forbedre ChatGPT, som har vært en sentral drivkraft i AI-revolusjonen. Dette markerer en strategisk kursendring for OpenAI, som tidligere har vært delt mellom å oppnå popularitet blant forbrukere og å forfølge forskning innen kunstig generell intelligens. Det skriver Wall Street Journal.
Altman har ifølge WSJ beordret åtte ukers stopp for prosjekter som videomodellen Sora, slik at utviklerne kan konsentrere seg fullt om ChatGPT. Bakgrunnen er at OpenAI for første gang virkelig kjenner konkurrentenes pust i nakken.
Google har fått vind i seilene etter at deres Nano Banana-bildegenerator gikk viralt, og den nye språkmodellen Gemini 3 har passert OpenAI på den uoffisielle resultatlisten LM Arena. Samtidig skal rivalen Anthropic ha tatt et lite forsprang mot bedriftskunder. Fortsetter denne utviklingen, kan OpenAI få problemer med å finansiere de enorme datasenter- og chip-kontraktene selskapet har signert.
Splittelse om målsetning
Internt speiler «kode rød»-beskjeden en dypere konflikt mellom to leire. På den ene siden en produkt- og forretningsorientert gruppe, anført av blant andre produktsjef Fidji Simo og finansdirektør Sarah Friar, som vil helle mer ressurser inn i ChatGPT. På den andre siden forskere som prioriterer langsiktig AGI-utvikling og avanserte «resonnering»-modeller som o1-serien. Nå har Altman tydelig tatt side for ChatGPT-leiren, i hvert fall på kort sikt.
Samtidig vil Altman legge mer vekt på «user signals» – altså treningsdata basert på hvilke svar brukerne foretrekker i A/B-tester, fremfor vurderinger fra eksperter. Denne tilnærmingen var med på å gjøre GPT-4o ekstremt populær, men også så ettergivende at modellen ifølge WSJ er blitt knyttet til en rekke alvorlige psykiske sammenbrudd hos sårbare brukere.
Ny modell
OpenAI har allerede håndtert en «kode oransje» rundt dette, gjort endringer i trening og rute enkelte samtaler over til tryggere modeller. Likevel ber Altman nå om at selskapet igjen bruker slike signaler mer aggressivt for å gjenvinne topplasseringen på LM Arena.
OpenAI planlegger ifølge WSJ å lansere en ny modell, 5.2, allerede denne uken, rettet blant annet mot utviklere og bedriftskunder, samt ytterligere en oppdatering i januar med bedre bilder, hastighet og «personlighet». Altman sier at den langsiktige kampen kan stå mot Apple på maskinvare. Men akkurat nå handler alt om én ting: å gjøre ChatGPT så rask, nyttig og uimotståelig at brukerne ikke hopper over til Google.