NTB-arkiv

Esa åpner sak etter at Vy fikk kontrakt på Sørlandsbanen

Publisert Sist oppdatert

Eftas overvåkingsorgan Esa ber Norge følge EØS-reglene for tildeling av jernbanekontrakter og åpner sak etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen.

EØS-reglene stiller klare krav til hvordan slike kontrakter skal tildeles, og hovedregelen er at det skal være en åpen anbudskonkurranse, påpeker Esa i en pressemelding.

I oktober i fjor fikk statseide Vy midlertidig kontrakt til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027 – uten noen anbudsrunde. Tildelingen ble bekreftet i juni i år. Strekningene kjøres i dag av Go-Ahead Norge som vant anbudskonkurransen i 2018.

Eftas overvåkingsorgan Esa ber Norge følge EØS-reglene for tildeling av jernbanekontrakter og åpner sak etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen.

EØS-reglene stiller klare krav til hvordan slike kontrakter skal tildeles, og hovedregelen er at det skal være en åpen anbudskonkurranse, påpeker Esa i en pressemelding.

I oktober i fjor fikk statseide Vy midlertidig kontrakt til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027 – uten noen anbudsrunde. Tildelingen ble bekreftet i juni i år. Strekningene kjøres i dag av Go-Ahead Norge som vant anbudskonkurransen i 2018.

Esa sier en slik direkte tildeling uten anbudskonkurranse kun er tillatt i definerte unntakstilfeller. Etter å ha vurdert tildelingen til Vy, konkluderer tilsynet med at unntaksvilkårene ikke er oppfylt i denne saken. De mener derfor at Norge har brutt sine EØS-forpliktelser og har sendt et formelt brev om åpning av overtredelsessak. Norge har to måneder til å svare på brevet, før Esa vurderer om saken skal tas videre.

(NTB)

Bjeffet frem av Labrador