Aksjer

(+) Når leverer Europris utbytte og hva blir utbytte neste år?

(+) Teknisk analyse av Europris
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

To av Norges mest solide retail varehandler Kid Interiør og Europris er blitt investorfavoritter de siste tre årene etter covid. Men når leverer de egentlig utbytte og hva kan man egentlig forvente av utbytte her i fremtiden?

Vi leverer svaret i denne saken etter å ha gått gjennom driften i selskapene.

Europris

To av Norges mest solide retail varehandler Kid Interiør og Europris er blitt investorfavoritter de siste tre årene etter covid. Men når leverer de egentlig utbytte og hva kan man egentlig forvente av utbytte her i fremtiden?

Vi leverer svaret i denne saken etter å ha gått gjennom driften i selskapene.

Europris

Europris er Norges største lavprisvarehus etter salg.

Gruppen tilbyr kundene et bredt utvalg av kvalitetsprodukter under eget merke og kjente merkevarer innen 15 ulike produktkategorier:

  • Personlig pleie
  • Dagligvarer
  • Vask og rengjøring
  • Klær og sko
  • Hobby & kontor
  • Gjør det selv (DIY)
  • Reise, sport og fritid
  • Hus og hage
  • Elektronikk
  • Sjokolade og snacks
  • Dyrefôr og tilbehør
  • Tepper og tekstiler til hjemmet
  • Kjøkken
  • Oppbevaring
  • Lys og interiør

Selskapet leverer en unik verdi for kunder ved å tilby et bredt spekter av kvalitetsvarer til lave priser i destinasjonsbutikker over hele Norge.

Selskapets varer selges gjennom kjeden, som består av både direkte drevne butikker og franchise-butikker over hele Norge. Europris-butikker er utformet for å lette en konsistent, enkel og effektiv handleopplevelse med en definert utforming og butikk-i-butikk»-konsept.

Gruppen administrerer sentralt kjedens utvalg av varer, noe som resulterer i et konsekvent utvalg av produkter i hver kategori både i direkte drevne og franchise-butikker.

E-handelsløsninger tilbys, med et bredt utvalg av produkter tilgjengelig for både hjemlevering og klikk og hent» i butikkene.

Europris benytter seg av en lavkostnadsmodell med fokus på effektivitet gjennom hele verdikjeden fra fabrikk til kunde. Målet er å opprettholde lave kostnader gjennom optimaliserte og effektive innkjøps-, logistikk- og distribusjonsprosesser.

Gruppens erfarne innkjøpsteam kjøper store mengder varer, som hovedsakelig skaffes direkte fra leverandører i lavkostland i Europa og Asia. Høykvalitets innkjøpsoperasjoner er sentrale i gruppens verdiforslag.

Omsetning i Q3

Europris har nok en gang bevist å være en relevant handelsdestinasjon, med økte salg og økt besøk til butikkene i tredje kvartal. Gruppen har aktivt utnyttet fleksibiliteten i konseptet og har fortsatt å vinne markedsandeler.

Totalt salg på 2 152 millioner kroner, en økning på 5,0 prosent, drevet av attraktive kampanjer og et relevant produktutvalg til lave priser. Like-for-like salgsvekst for Europris-kjeden var 3,8 prosent.

Bruttomargin på 45,3 prosent (47,6 prosent). Bruttomarginen gikk ned, selv om den forventet forble over nivåene før pandemien. Endringen i produktmiks og økte salgskampanjer hadde en negativ effekt på marginen med 0,4 prosentpoeng på grunn av lavere urealiserte gevinster fra valutasikring i år.

Opex-til-salg-forholdet gikk ned til 26,5 prosent (26,8 prosent) med en moderat økning i operasjonelle kostnader på 3,7 prosent.

Resultatutviklingen gjenspeilet hovedsakelig nedgangen i bruttomarginen. EBITDA på 404 millioner kroner (425 millioner) med en EBITDA-margin på 18,8 prosent (20,7 prosent). EBIT på 234 millioner kroner (272 millioner) med en EBIT-margin på 10,9 prosent (13,2 prosent).

Nettoresultat på 144 millioner kroner (187 millioner) tilknyttet morselskapet. Resultat per aksje på 0,89 kroner (1,16 kroner).

Stabil økonomisk posisjon, med kontanter og likviditetsreserver på 1 363 millioner kroner (963 millioner). Positiv utvikling i kontantstrømmen fra forbedret vareutvikling.

Utbytte

Europris omsatte for 3.034 millioner kroner i fjerde kvartal 2022. Tallene for 2023 er ikke klare, men inflasjon og renter kan gjøre at utbyttene er usikre. Altså samme nivå som sist.

Q4 tall blir presentert i 2024. Det er ventet at selskapet må overgå 2023 tallene med minst 3% for å betale ut samme utbytte som for 2022.

Utbytte hos Europris betales ut i slutten av april hvert år. Altså en gang pr. år.

Styret kan også og beslutte ekstraordinært utbytte om resultatet er sterkt.

Selskapet betalte 2.75 i ordinært utbytte for 2022 og 1 kr i ekstraordinært utbytte. Totalt 3.75 ble utbetalt 2. mai 2023.

Bjeffet frem av Labrador