-
Lanserer matematikkplattform i Saudi-Arabia
-
Henter 300 millioner til vekst
-
Teknologisk gjennombrudd
-
Nye angrep mellom USA og Iran
-
Norges Bank vil styrke betalingsberedskapen
-
Tror rentehoppet kommer til høsten
-
Eide om Iran-angrep: Fortsatt håp om fred
-
Kraftig prisfall på brus og kaffe – prishopp på pærer
-
Belfast i harnisk etter bestialsk halshogging
-
Nasdaq falt etter ny AI-skrell, men markedet hentet seg inn fra bunnen
-
Trump varsler svar etter helikopterdrama
-
Anthropic lanserer kraftig KI med sperrer
-
Dyrtidssommer for halve Norge
-
Frp sikrer flertall for Høyres havvindforslag – vekker harme
-
NHO-bedriftene ser mørkere på høsten
Nå er det én million elbiler på norske veier
Antall elektriske personbiler på norske veier har bikket én million. Nesten alle nye biler som selges er elektriske, men 1,9 millioner bensin- og dieselbiler gjenstår i omstillingen.
– I dag vil jeg takke elbilistene. De første valgte elbil da rekkevidden var kort og ladestasjonene få. At de gikk foran, er grunnen til at vi i dag har elbiler som fungerer for folk flest, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Norge er det ledende landet i Europa med hensyn til elektrifisering av veitrafikken, og de siste årene har elbilandelen i nybilsalget økt år for år. I 2025 var 95,9 av alle førstegangsregistrerte nye personbiler elektriske, og hittil i år utgjør elbilandelen i nybilsalget drøyt 98 prosent.
To av tre personbiler i Norge er fremdeles diesel- og bensinbiler. Elbilforeningen og Bilimportørenes Landsforening sier de har en felles ambisjon om at hele den norske bilparken skal bli utslippsfri.
– Dette innebærer at vi fremdeles trenger virkemidler som oppmuntrer flest mulig av landets 1,9 millioner bensin- og dieselbileiere til å gå over til å kjøpe og bruke utslippsfrie biler, sier Harald J. Andersen, direktør for Bilimportørenes Landsforening.
Milepælen ble markert med kakefest sammen med klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) på Bekkelagskaia.
– Fortsetter vi i samme takt, kan utslippene fra personbilene være helt borte tidlig på 2040-tallet. Dette er klimaresultater vi alle kan være stolte av, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
Bjelland Eriksen får støtte av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Én million elbiler betyr renere luft, lavere utslipp og en transportsektor på vei i riktig retning. Det viser at grønn omstilling er mulig – når politikk og næringsliv trekker i samme retning, sier Nygård.
(©NTB)
Nylige artikler
Lanserer matematikkplattform i Saudi-Arabia
Henter 300 millioner og sikrer drift ut 2030
Sensor fungerte feilfritt i seks måneder
Nye angrep mellom USA og Iran
Norges Bank: Trenger mer robust betalingssystem – kontanter viktig
Sjeføkonomer splittet om Norges Banks neste trekk
Bunnfiske i Magnora: Rekyl eller nytt ras?
Mest leste artikler
Desert Control-aksjen kan stige 600–700 %: derfor peker piloter, USA og vannkrise mot reprising
Ukens aksje: Kan stå foran ny oppgangsfase
GastroRoyal vokser kraftig med premiumkjøtt og gratis hjemlevering
Ukens aksje: Kan bli et nytt forsvarscase på Oslo Børs
Bergen Carbon Solutions kan løftes av forsvar, batterier og strategisk autonomi
Bitcoin i krise: ETF-salg, likviditetstørke og tvil om digitalt gull
Desert Control kan hente 140 millioner med kun 40 prosent utvanning