Analyse

(+) Siem Offshore – del 2

(+) TA av Siem Offshore (SIOFF) – Teknisk sterk»
Publisert Sist oppdatert

Obs! Denne saken er over 12 måneder gammel.

Siem Offshore er en betydelig aktør i offshore markedet med en allsidig og bred flåte, de eier totalt 28 fartøy. Selskapet har 1200 ansatte og har kontorer i USA, Brasil, Canada, Australia og Norge.

Selskapet ble etablert i 2005 og er notert på Oslo børs. Siem ved Kristian Siem og Kistefos AS er de to desidert største aksjonærene i selskapet og besitter i underkant av 80% av aksjene.

Som for de fleste aktørene innen dette markedet fikk også Sioff utfordringer med likviditeten. De seneste årene ble flere fartøy lagt i opplagsbøyer, etterspørselen etter fartøy gikk ned, ratene var svake og gjelden vokste.

Siem Offshore er en betydelig aktør i offshore markedet med en allsidig og bred flåte, de eier totalt 28 fartøy. Selskapet har 1200 ansatte og har kontorer i USA, Brasil, Canada, Australia og Norge.

Selskapet ble etablert i 2005 og er notert på Oslo børs. Siem ved Kristian Siem og Kistefos AS er de to desidert største aksjonærene i selskapet og besitter i underkant av 80% av aksjene.

Som for de fleste aktørene innen dette markedet fikk også Sioff utfordringer med likviditeten. De seneste årene ble flere fartøy lagt i opplagsbøyer, etterspørselen etter fartøy gikk ned, ratene var svake og gjelden vokste.

I mai 2021 ble gjeld for cirka 2,2 milliarder omgjort til aksjekapital. Avtalen med de brasilianske bankene medfører reduserte gjeldsbetalinger på cirka usd 45 mill, fram til utgangen av 2027 og en forlengelse av lånene til 2034.

Situasjonen er nå totalt endret fra for bare et par år siden hvor selskapet slet skikkelig til nå med økt etterspørsel og økte rater mener pareto som nylig tok opp dekning på selskapet at utbetaling av utbytte kan være innen rekkevidde innen 2025.

Største aksjonær i Siem Offshore, Kristian Siem har lenge ment at det vil tvinge seg fram flere sammenslåinger i bransjen ala det vi så for en 6-7 år siden. Det blir spennende å følge utviklingen for Sioff og hvor de er om et år og to med tanke på konsolideringer.

Subsea flåten av Siem er ikke stor, men det er noen kraftige, robuste og godt utstyrte fartøy, de har 4 egne samt Siem Day som de styrer, men ikke eier selv. Snittalder på CSV’ene er 11 år på de egeneide.

I tillegg fikk selskapet bygget to høyavanserte brønn-intervenjonsskip, Helix 1 og Helix 2. Dette er to svært sofistikerte fartøy. Begge disse fartøyene går på lange kontrakter i Brasil.

Selskapet opererer 10 stk ankerhåndteringsfartøy (AHTS) og 6 stk forsyningsfartøy (PSV)

Sioff aksjen har steget voldsom seneste snaut 2 år, opp nesten 9 ganger’n fra 2,50 til nesten 21. Høyeste notering intradag for en drøy måned siden på kurs rundt 24. Mcap pr i dag på nesten NOK 5 mililliarder som er i særklasse høyeste mcap blant offshore rederiene notert på Oslo børs.

De seneste månedene har det vært flere og tunge inside-kjøp i aksjen samtidig som selskapet fortsetter sin positive utvikling resultatmessig.

Siem Amethyst

Siem Amethyst ble bygget i 2011. Har dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 297 mt.

Siem Amethyst ligger i Singapore, etter hva man kan finne ut ligger det der pt uten kontrakt. Selskapet meldte 25.7 at fartøyet skal inn på kontrakt for en større operatør i Australia mot slutten av inneværende år.

Siem Aquamarine

Siem Aquamarine ble bygget i 2010. Fartøyet har fri dekksplass på 800 mt og en Bollard Pull på 284 mt.

Siem Aquamarine ligger i Singapore, etter hva man kan finne ut ligger det der pt uten kontrakt. Selskapet meldte 25.7 at fartøyet skal inn på kontrakt for en større operatør i Australia mot slutten av inneværende år.

Siem Emerald

Siem Emerald ble bygget i 2009. Fri dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 281 mt.

I juni meldte selskapet om at Siem Emerald hadde startet på en 6 mnd kontrakt i Nordsjøen med en opsjon på ytterlige 6mnd. Så totalt dersom opsjon innløses er fartøyet beskjeftiget til q2 2024.

Siem Opal

Siem Opal ble bygget i 2011. Fartøyet har dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 305 mt.

Siem Opal opererer i spotmarkedet i Nordsjøen.

Siem Pearl

Siem Pearl ble bygget i 2009. Dekksplass på 800 m2 og en Bullard Pull på 285 mt.

Siem Pearl opererer i spotmarkedet i Nordsjøbassenget.

Siem Ruby

Siem Ruby ble bygget i 2010. Fartøyet har fri dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 310 mt.

Siem Ruby er vanskelig å finne kontraktsopplysninger om, fartøyet ligger pt utenfor Trinidad&Tobago.

Siem Sapphire

Siem Sapphire ble bygget i 2010. Fri dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 301 mt.

Siem Sapphire befinner seg i Singapore, vanskelig å finne kontrakts informasjon for fartøyet, derfor uviss status.

Siem Topaz

Siem Topaz ble bygget i 2010. Fri dekksplass på 800 m2 og en Bollard Pull på 306 mt.

Siem Topaz går for tiden på en havvind kontrakt for Helix Robotics Solutions Inc. I Taiwan. Kontrakten utløper i løpet av q4 inneværende år.

Avalon Sea

Avalon Sea ble bygget i 2016. Fri dekksplass på 660 m2 og en Bollard Pull på 150 mt.

Avalon Sea går på en 18 måneders kontrakt i Canada, denne sikrer fartøyet jobb inn i andre kvartal 2024.

Siem Challenger

Siem Challenger ble bygget i 2009. Fri dekksplass på 530 m2 og en Bollard Pull på 208 mt.

Siem Challenger er et fartøy under Management og ligger for tiden i opplag i Risør.

Siem Atlas

Siem Atlas ble bygget i 2013 og har en ledig dekksplass på 1000 m2.

Siem Atlas er på kontrakt for Total i Brasil, 12mnd opsjon utøvd så kontrakt til juni 2024.

Siem Giant

Siem Giant ble bygget i 2014 og har en ledig dekksplass på 1000 m2.

Siem Giant er på kontrakt for Total i Brasil, 12 mnd opsjon utøvd så kontrakt til juni 2024.

Siem Pilot

Siem Pilot ble bygget i 2010 og har en fri dekksplass på 927 m2.

Siem Pilot er på langtidskontrakt for en ukjent kunde i Australia. Kontrakt løper til anslagsvis q2-q3 2024 og det finnes ytterligere opsjoner.

Siem Thiima

Siem Thiima ble bygget i 2016 og har fri dekksplass på 900 m2.

Siem Thiim a er på langtidskontrakt i Australia, kontrakten løper til q1 2025 og har ytterligere opsjoner som kan utøves.

Siem Pride

Siem Pride ble bygget i 2014 og har fri dekksplass på 825 m2.

Siem Pride er det vanskelig å finne kontraktsinformasjon tilgjengelig for, men mye tyder på at fartøyet opererer for Shell i Nordsjøbassenget.

Siem Symphony

Siem Symphony ble bygget i 2014 og har fri dekksplass på 900 m2.

Siem Symphony går på kontrakt for BP i Canada.

Kilder brukt:

  • Siem Offshore
  • Vesselfinder
  • Skipsrevyen
  • Finansavisen
  • Newsweb

Espen har jobbet med økonomi og etterretning i mange år i politiet. Espen har holdt foredrag om etterretning og granskning i finans i privat næringsliv. Han har ledet Investornytt satsningen til våren 2025. Han er tidligere profilert oljetrader med høy avkastning og hobby investor på Oslo Børs. Han gikk i April 2025 av som daglig leder i Investornytt og jobber nå som konsulent for både norske og internasjonale selskaper på deltid.
Picture of Espen Teigland
Bjeffet frem av Labrador